Schuren aan de kant waar de manen hangen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Schuren aan de kant waar de manen hangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 05:41

Mijn haflinger is altijd gevoelig geweest voor vliegen en steken maar dit jaar scheurt hij meer.
We zijn ook verhuist naar het bosgebied, hij heeft geen exceem, absoluut niet.

Het schuren is minimaal maar meer als andere jaren, en als ik hem kriebel dan merk ik dat de jeuk vooral aan linkerkant van zijn hals zit bij de aanzet van de manen, die ik altijd al vlecht losjes om zweten eronder te voorkomen.
Los doen baat er trouwens niet aan voor degene die dat denken, dat hebben we al geprobeerd ;)

Zou het kunnen dat hij ietwat in zijn manen gaat broeien en dat hij er daarom last van heeft?
Hij schuurt zich dan met namen van de oren tot halverwege de hals naar achteren, verder kan hij ook niet komen ;) zoals ik al zei het is niet erg, maar ik merk het bijv. met poetsen dat hij zich aan de stang wil schuren en dat zijn vlechten sávonds in de war zitten.

Ik was hem zo nu en dan met speciale shampo en smeer er jeukgel op.
Binnen nu en enkele weken zal hij onder de vliegendeken komen vanwege de dazen.

Ik twijfel afentoe om de manen eraf te halen, ja het is een raar gezicht zonder bij een haflinger maar soms denk ik dat het daardoor komt, dat hij met korte manen minder broeieffect heeft en zich fijner voelt??

Hij krijgt suiker/eiwitarm voer en droog hooi, dus dat kan het niet zijn.

Zijn er mensen hier met dezelfde ervaring of nog andere ideeen??

judith__

Re: Schuren aan de kant waar de manen hangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 06:06

ik denk niet echt dat het door de manen zelf komt,
maar als hij ook geen exzeem heeft...
misschien luis?

of toch iets anders maar dan weet ik het niet mer

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 06:18

Tja op luis heb ik al gekeken, dat heeft hij niet en het is ook niet aanmelijk dat het alleen op die plek zit toch ?
Voor de rest schuurt hij absoluut niet, hij schuurt het ook niet kapot ofzo.

Tosko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:45

heeft hij geen last van loszittende vacht? meestal komen da haren op die plekken langzamer los... tenminste, bij ons op de manege dan... ik weet niet zeker of dat het is hoor, maar het is maar een idee.
succes ermee

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:49

Ik kijk even mee. Mijn pony's krijgen ook een suiker- en zetmeelarm dieet, maar toch heeft Amber de laatste tijd dagen dat ze jeuk heeft. Ik spuit er nu Skin select op. Dan schuurt ze niet meer. Die van mij doet het vooral op de staart, terwijl haar mest onderzocht is en ze heeft geen wormen. Voor de zekerheid is ze wel behandeld voor wormen, omdat een van de pony's wel wormen had.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:54

Als je verhuisd bent, is de oorzaak eventueel toch de insectenlast die hoger is op de plaats waar je nu woont. Is er veel stilstaand water in je buurt?

Broei onder de manen lijkt me grote onzin, dan zouden heel wat welshjes, shetlanders en haflingers altijd jeuk moeten hebben. Met speciale shampoo wassen is ook zinloos hoor, de oorzaak zal toch echt door insecten/ongedierte of voeding komen.

renal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:54

ik gebruik dode zee producten van efrata,heb een heel eczeem pakket besteld.werkt goed

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:56

Ik denk niet dat het het broeien is

Wat moeten die haflingers en tinkers shetten met lange dikke manen dan niet doormaken?

Heb je al eens bloed getrokken?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:56

Bij Elin werkt vlechten gelukkig genoeg, ik maak er 4 vlechten in zodat de hals goed vrij ligt. Dan kan ze genoeg wapperen tegen vliegen, maar zweet het niet.
En het kan wel degelijk broei en zweet onder de manen zijn hoor, in de winter schuurt mijn pony ook omdat het zo warm is onder haar manen, nu heeft ze ook wel een flinke, dikke, lange bos manen die de hele hals bedekken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:58

Dan staat ze zeker op stal?
Wij hebben heel wat jaren shetten gehad met manen van een meter naar twee kanten, en daar werd nooit door geschuurd maar die stonden ook het hele jaar buiten. :)

renal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:59

idd vlechten of staartjes,het moet luchten.en na het zweten goed af spuiten

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:59

Dag en nacht buiten ;) Dikke vacht en gewoon heel warm onder de manen. Zweet stond er op op sommige dagen.
Invlechten en het probleem was opgelost :)

*edit; ze verliest ze samen met de wintervacht ook grotendeels hoor. Ik blijf manen plukken, ze worden nu een stuk dunner dus volgens mij word het bij haar ook gekoppelt aan winter-zomervacht.
Bovendien is elk paard anders natuurlijk en kunnen sommige paarden beter tegen bepaalde dingen.
Laatst bijgewerkt door Britt op 03-06-10 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:00

Ach mijn kennissen hebben een haflinger hengstenhouderij enz

Die haflingers daar hebben manen waar je u tegen zegt nooit ergens last van

en ik vind de manen van ts's paard echt ''baby'' vergleken met de haflingers daar op stal

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:01

Ah is dan per paardje verschillend, shetten zweten in het voorjaar soms ook flink maar echt manen schuren dat deden ze niet hoor. Maar kan natuurlijk best voor de een lastiger zijn dan voor de ander. :)

renal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:02

alst kan luchten blijft het niet zo warm daar onder.maar wel goed schoon houden.opgedroogd zweet jeukt ook.kijk voor dode zee producten op http://www.huppa.nl een heel jeuk pakket

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:02

Idd gentlegiant, ook even in profiel gespiekt, maar broei is hier echt niet de oorzaak hoor, zo lang zijn de manen helemaal niet. :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:03

Jamaar als je kijkt hoeveel verschillende haflingers ik al gezien heb daar....

en bij mij in de straat een Shetlander fokker handelaar hoeveel verschillende ik daar heb gezien

renal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:05

vaak is het toch een vorm van zomer eczeem

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 11:18

Ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat broeien niet kan, natuurlijk kan dat wel, alleen hebben ze er niet allemaal last van.
Als zijn manen los zijn gaat hij hierhonder zweten dus word het erger.

Exceem is het zeker niet, onderzocht, en ik merk wel degelijk een vorm van verlichting als hij gewassen is met speciale shampo.

Ik zeg niet dat het alles verbeterd maar het is wel degelijk iets wat de huid verlicht want ook al schuurt je paard minimaal de huid raakt toch beschadigd.

Wormen kan enige uitwerking hebben, hij had wormen en moet over 3 weken de 2de behandeling krijgen, maar mij lijkt het dat het minder had moeten zijn na de eerste wormkuur.

Er is bij ons behoorlijk veel water in de buurt, lege afgravingen endergelijk, dus er zitten zeker meer muggen........mss moet ik dan toch nu al beginnen met een vliegendeken?
Al heeft hij op zijn lijf geen last van de beesten?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:24

paard van een vriendin is ook getest op zomereczeem en heeft het niet. toch gaat hij schuren van zodra de eerste vliegjes en mugjes rondvliegen en dit is goed te beperken met een goed vliegendeken. Ok het is een zwart paard, maar heeft "korte" en dunne manen. ze zijn in de 3 jaar dat ze hem heeft nog nooit getrokken omdat ze amper genoeg manen heeft om mooi knotjes te maken.

Dus misschien i het een combi van gewoon insectenbeten en het feit dat die waarschijnlijk in/aan de manenkam harder jeuken omdat het hier iets warmer blijft.
misschien moet je nu al een vliegendeken opleggen en kijken of dit al verbetering brengt of de manen uitdunnen/trekken

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:25

Kijk eens wat hji doet onder een exceem deken?
Een paard van mij heeft z'n last van beesten hij schuurt niet maar word er wel knetter gek vane nstaat er ook onder echt een genot om hem zo rustig in de weide te zien staan

En mischien toch even bloed trekken dat is nopoit verkeerd
Mischien teveel of te weinig van het een of ander wat schuren kan veroorzaken

renal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:28

mijn fries heeft een allergie van een insect en een graspol,veearts weet niet presies welke.maar idd met een eczeem pakket is het echt wel minder.normaal zit hij nu al op zn knieen te schure en is er niks meer van zn manen over.en nu krijg ik een fries met manen en die bijna niet schuurt

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 11:44

Ja het is wel zo dat toen ik Wodan kocht zijn huid was beschadigd en in een slechte conditie door verwaarlozing, dus hij heeft een gevoelige huid dus overgevoeligheid kan zeker ;)

Ik heb pas geinvesteerd in een Horseware Rambo Protector, dus dat ga ik dan toch maar proberen, nu al opleggen en kijken wat er gebeurt!

Bloed laten trekken wilden we over enkele weken toch al laten doen vanwege de wormen, zo kunnen we natuurlijk wel zien of er iets anders ook nog aan de hand is.
De DA komt toch dan dus kan dat net zo goed mee ;)

Bedankt allemaal voor het meedenken!!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:07