vlas stal uitmesten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

vlas stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 14:00

kon niet echt een duidelijk antwoord vinden :d

Wij zijn sinds kort met vlas in de stal begonnen, maar hoe mest je het uit?

-drollen er uit en klaar

-natte plekken er helemaal uit schepen en opvullen met schone vlas

-oppotten en schone bijstrooien

-natte plekken omwoelen en mengen met schone

hoe doen jullie het??

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:03

Ik haal dagelijks de mestballen er uit.
Daarna hark ik de bovenkant glad, zonder de natte plekken los te trekken.
Als je dat doet, gaat het stinken.
Mijn beide paarden (ruinen) plassen over het algemeen op 1 plek.
Na verloop van tijd komt het natte vlas boven de droge laag uit.
Dan schep ik het er uit en doe er een nieuwe baal vlas bij.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:04

Ik haal er elke dag alles mest uit (en de hele natte (rode) plekken). In het weekend gooi ik de hele stal om en haal alle nattere plekken er uit. Daarna doe ik er als het nodig is een baal vlas bij, dit is ongeveer om de week. :)

Verder scheelt het wel veel of je een vies paard hebt of dat ze veel op stal staan. Bij ons staan ze echt de hele dag buiten (zeg van 8 tot 7).

Captain

Re: vlas stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:06

Hier worden elke dag de drollen eruit gehaald en dan word de bodem weer rechtgetrokken. Natte plekken worden bedolven onder vlas dat er al lag. 2x in het jaar gaat de hele stal schoon en 1x per week een halve baal of hele baal nieuw vlas erbij.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:07

Op het werk hebben we vooral zaagsel maar soms ook vlas wij gooien elke dag alles langs de kant waardoor de mestballen eruit rollen. Deze halen we er dan uit. Dan zoeken we de grootste plasplek die scheppen we eruit. We gooien een gedeelte wat we langs de kant hebben gegooid in het gat en klaar is kees.
Op woensdag krijgen alle paarden een half pak erbij en op zaterdag een heel pak. Een nieuwe stal begint met zo'n 5 pakken gok ik. De paarden staan dus op 15 tot 25 cm strooisel

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 15:07

hier staan ze ook van half 9 tot 7 buiten. De stallen zijn op de bovenlaag erg schoon na een week op stal, alleen de onderlaag is op depies plekken dus erg nat en donker. Dat moet dus blijven liggen tot het door de schone bovenlaag komt begrijp ik?

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:13

karev schreef:
hier staan ze ook van half 9 tot 7 buiten. De stallen zijn op de bovenlaag erg schoon na een week op stal, alleen de onderlaag is op depies plekken dus erg nat en donker. Dat moet dus blijven liggen tot het door de schone bovenlaag komt begrijp ik?

Ik laat het inderdaad liggen totdat de bovenlaag nat wordt. Dan schep ik het er uit. Dat is volgens mij de voordeligste manier van uitmesten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:21

Ik schep het er gewoon standaard 1x per week uit, ik hou absoluut niet van die vieze potstallen. Bron voor bacterien en kleine beestjes, ik schep liever wekelijks de natte plekken er uit. :j

De mijne staat ook op ongeveer 15/20cm bodembedekking. Ze is alleen heel creatief en gooit zelf de stal geregeld om.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:24

Quir schreef:
Ik schep het er gewoon standaard 1x per week uit, ik hou absoluut niet van die vieze potstallen. Bron voor bacterien en kleine beestjes, ik schep liever wekelijks de natte plekken er uit. :j

Bij mij is het wisselend hoe lang de paarden binnen staan. Op dit moment zijn ze dag en nacht buiten. Soms staan ze van 07.00 tot 22.30 buiten. Bij heel erg slecht weer zijn ze misschien maar 5 uurtjes buiten. Dat maakt dus nogal wat uit voor het vies worden van de stal. En dan verschilt het ook nog eens per paard. Het ene paard moet ik vaker verschonen dan het andere.
Wat trouwens ook veel scheelt is je paard leren om op een emmer te plassen. Blijft je stal veel langer schoon en fris.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:25

Het systeem van vlas is ook: elke dag de mest eruit halen en de bovenlaag verdelen. 1 keer in de week de natte plekken eruit en dan naar behoefte een halve of hele baal erbij, zodat de tot dan toe "schone bovenlaag" de onderlaag wordt. Op deze manier gaan de stallen niet stinken (wachten tot het door de bovenlaag heen komt is misschien wel voordelig, maar niet echt fris) en staat je paard altijd schoon.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:29

GamblersCup schreef:
(wachten tot het door de bovenlaag heen komt is misschien wel voordelig, maar niet echt fris) en staat je paard altijd schoon.

Misschien zeg ik het verkeerd. Ik laat mijn stallen niet vies worden hoor. Maar op het moment dat de bovenlaag boven het natte niet voldoende dik meer is, dan haal ik het natte er uit en doe er een nieuwe baal bij. Ik verschoon het dus al voordat het natte er bovenuit komt.

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:31

Ik haal elke dag de drollen eruit en trek de stal daarna glad :))
Éen keer per week haal ik de natte plek eruit :j
En that's it :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:32

ik sta niet volledig op vlas, maar 1/2 vlas met 1/2 houtkrul.
ik haal elke dag de mest eruit en trek de stal recht. Mijn merrie plast altijd op dezelfde plek dus om de 2à3 dagen schraap ik de bovenste laag eraf en haal de natte plek eruit, als deze nog niet kwam piepen door de bovenlaag. lege plek opvullen met wat aan de zijkanten omhoog ligt en om de 2x een pak bijstrooien (in mijn geval 2x een half)
na 1 dag heeft de vlas de urine nog niet volledig opgenomen en schep je op het zicht nog redelijk goed vlas eruit. Hier heb je veel meer "afval" mee.
een echte potstal is ook niks voor mij. op deze manier heb ik slechts 2x/week "werk" aan mijn stal de andere dagen is he top nog geen 10 minuten geflikt.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:34

bij ons ook. mestballen er uit, natte plekken bedekken met vlas wat in de randen is gaan zitten (alles dus naar het midden harken) pas uitmesten zoals hierboven

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:36

Ik merk namelijk wel echt verschil tussen zomer en winter.
In de zomer staan ze voor 8uur buiten en haal ik ze vaak binnen rond 7uur om te rijden en gaat daarna op stal.

In de winter staan ze rond 8/9 uur buiten en rond 4/5 uur binnen, is niet veel verschil. Maar aan de stal merk je het toch best aardig. :j Scheelt inderdaad ook veel per paard, de ene is vies op stal de ander juist schoon.

Ik pot mijn stal ook, maar dan voor 1 week. Je hoort mensen met vlas zeggen dat ze hooguit 1x in de maand de natte plekken er uit halen, of het moet echt rood worden. Dat vind ik echt vies, laat staan nog langer er in laten liggen. :)

Overigens als ze hengstig is, haal ik de natte plekken er 2x per week uit. :)

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:37

:j Zo gaat het op mn werk ook..
mestballen eruit, rechttrekken en 1x per week de natte plekken eruit.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 15:40

ok, dan ga ik dat eens proberen, 1x per week nat eruit halen. Maar de bovenlaag is op sommige plekken wat aangekoekt zegmaar, niet los en luchtig, dat hoort zo?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:45

Nee.
Dat betekend even checken of het schoon is en zo ja, even met de hark/riek of wat je ook gebruikt los maken. Als het niet schoon is natuurlijk eruit halen! Niet alle paarden piesen op 1 plek en als je een varkentje heb zul je er meer uit moeten halen.

Manon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:49

karev schreef:
ok, dan ga ik dat eens proberen, 1x per week nat eruit halen. Maar de bovenlaag is op sommige plekken wat aangekoekt zegmaar, niet los en luchtig, dat hoort zo?

Als het niet nat of rood is, gooi ik het gewoon in de lucht en sla er met een hark tegenaan.
Dan is het weer los :D
(Niet zo overdreven ofcourse ;) )

Verder doe ik 1x in de week nat eruit halen en de rest van de week alleen de drollen.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:57

Ik schep elke dag de drollen eruit en trek de boel dan recht. Om de paar dagen haal ik de natte plekken eruit. Om de zoveel tijd gooi ik er vlas bij, maar dat hangt er erg vanaf hoeveel ze binnen staan (schuilstal). Als het slecht weer is gaat er een pak per week in, nu met dit weer doe ik gemakkelijk 2 à 2,5 week met een pak.