Pasgezaaide wei, nu al veel onkruid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AngelofLove

Pasgezaaide wei, nu al veel onkruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 10:00

Ongeveer 1 maand geleden is ons kleine stukje wei bewerkt en ingezaaid. Helaas wonen we in een riet-rijk gebied en staat er bijna meer jonge rietplanten in mijn kleine wei dan gras :-(. Iemand tips wat ik hiermee moet doen? Iedereen zegt dat ik het moet doodspuiten maar dat vind de wei zelf denk ook niet leuk. Weer iemand anders zei dat ik het nog ff moet laten groeien en dan de eerste keer alles goed maaien. Ik heb er zelf echt 0,0 verstand van, hahaha :D

Dus als iemand andere tips heeft, dan hoor ik het graag! De wei wordt overigens niet gebruikt om 24 uur per dag een paard op te zetten, er zullen hooguit wat schaapjes/geiten op gaan komen.

8nnemiek

Re: Pasgezaaide wei, nu al veel onkruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:07

Wat heb je gedaan qua bemesting en kalk strooien?
Als het echt overal staat dan lijkt het me niet echt makkelijk om dood te spuiten, dan heb je die zooi overal in zitten. Ik zou het laten staan, straks maaien, paarden erop, en dan met de hand (met wortel en al) het onkruid uit doen wat ze laten staan.. het was toch maar een klein stukje wei zei je he?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:09

Ik heb met riet geen ervaring, maar onkruid kun je doodspuiten. Als het echt maar een klein stukje weide is dan kun je gaan plukken.

GerdaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:10

Je kunt het ook spuiten met een onkruidmiddel, maar dan moet je wel pecies weten welke onkruid het is, zodat je een middel kunt gebruiken wat daarvoor bestemd is.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 10:16

8nnemiek schreef:
Wat heb je gedaan qua bemesting en kalk strooien?
Als het echt overal staat dan lijkt het me niet echt makkelijk om dood te spuiten, dan heb je die zooi overal in zitten. Ik zou het laten staan, straks maaien, paarden erop, en dan met de hand (met wortel en al) het onkruid uit doen wat ze laten staan.. het was toch maar een klein stukje wei zei je he?

Het is voor ons gezaaid, besmet en gekalkt en weet ik het wat nog meer dus ik heb geen idee wat ze precies gedaan hebben. Die mannen zijn nu 2 maanden op vakantie dus die kan ik niet bereiken :-(

Het stukje wei is te klein voor paarden maar zat bij het huis inbegrepen dus zonde om er helemaal niets aan te doen.

Gister heb ik trouwens paar keer riet proberen te plukken maar dat is zo stevig ingeworteld dat dat gewoon afbreekt :-(

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:27

Laten spuiten met MCPA/MCPP. Dit doodt onkruid maar niet het gras. Zodra er weer gras op groeit, regelmatig maaien. Vindt onkruid niet fijn, het gras wel.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:09

riet ook vaak maaien dan groeit het zichzelf dood en zeker in de combinatie met MCPA/MCPP (groeimiddel)

Voor de rest het was een slechte tijd om gras te zaaien. Dan weer kurkdroog en dan weer nat (te) dus geduld hebben en gaan maaien en spuiten

wat ook helpt maar mag niet en zeker niet doen als je paarden eropstaan. Na het maaien de stengels insmeren met pure round up. Werkte met bamboe ook. door je het van 2 kanten

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 15:55

Oke, dan gaan we MCPA/MCPP kopen en als het lang genoeg is maaien en spuiten. Bedankt voor het advies! Dit jaar komen er hoogstwaarschijnlijk nog geen dieren op te staan.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:07

momo_lover schreef:
riet ook vaak maaien dan groeit het zichzelf dood en zeker in de combinatie met MCPA/MCPP (groeimiddel)

Voor de rest het was een slechte tijd om gras te zaaien. Dan weer kurkdroog en dan weer nat (te) dus geduld hebben en gaan maaien en spuiten

wat ook helpt maar mag niet en zeker niet doen als je paarden eropstaan. Na het maaien de stengels insmeren met pure round up. Werkte met bamboe ook. door je het van 2 kanten

helpt dit ook voor bereklauw?

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:10

Yell schreef:
momo_lover schreef:

helpt dit ook voor bereklauw?

round up bij bereklauwen kan ook ja
knip je hem dicht bij de grond met een snoeischaar af, en doe je er weer een beetje round up op.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:19

Wij hadden ook een stukje , was moestuin , toen omgespit en ingezaaid , eerst was het heel veel onkruid , maar na mate je vaker maait , kwam er meer gras en minder onkruid

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:48

Riet reageert niet op MCPA/MCPP. Riet is nl, net als gras, een monoploid (eenzaadlobbige).
Bestrijdingsmiddelen werken vaak alleen op monoploiden (grassen, inclusief riet) óf op diploiden (onkruiden zoals paardenbloem, klaver, enz) óf op allebei. Roundup is een middel dat alles doodt. Als je dat wilt gebruiken kun je het iig níet volvelds gebruiken, want dan is je gras nét zo dood.
MCPA/MCPP doodt alleen diploiden (dus geen riet, riet is - helaas - een grasachtige). Er is dus in jouw geval geen chemische oplossing voor je probleem. Goede nieuws is wel dat paarden riet heel lekker vinden (het is zoeter dan gras). En dat zou ook wel eens voor schapen en geiten kunnen gelden.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 19:06

Hmz, zoals ik al zei, ik heb er 0,0 verstand van. hahaha. Maar ik zal het gras eerst nog ff wat laten groeien, dan paar keer maaien en mocht het niet wegwillen, dan zien we wel verder :D In ieder geval bedankt voor de info Ibbel!

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:38

Nou hier ook heel veel onkruid op het pas gezaaide gras, vooral kamille en Melde.
Om te spuiten is nog te vroeg op jong gras dus de hele grootte stukken trek ik uit. De rest maar maaien zodra het kan.
Als het blijft zal ik moeten spuiten maar ik heb goede hoop dat dat wel mee valt. Het is tenslotte 1 jarig kruid.
Wel even mest gestooid want dat was nog niet gebeur. Paarden mogen er de eerste 6 weken toch nog niet op.
En riet vinden paarden idd heerlijk. Geiten ook, de mijne eten geen gras maar zijn gek op riet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:45

Riet groeit aan de waterkant, ik heb het in mijn sloot staan en ook een stukje langs de sloot, dat zijn oude planten die idd erg zijn ingeworteld. Ik denk niet goed doodgespoten geweest en omgetrokken, waardoor het nu opkomt, is de tijd er nu ook voor....steeds tot op de bodem afmaaien met een bosmaaier en het sterft vanzelf af.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:51

Zou Round-up ook werken tegen opkomende bramen struiken? daar word mijn wei nl door belaagd.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 21:27

russel schreef:
Riet groeit aan de waterkant, ik heb het in mijn sloot staan en ook een stukje langs de sloot, dat zijn oude planten die idd erg zijn ingeworteld. Ik denk niet goed doodgespoten geweest en omgetrokken, waardoor het nu opkomt, is de tijd er nu ook voor....steeds tot op de bodem afmaaien met een bosmaaier en het sterft vanzelf af.

Naast de wei is inderdaad een slootje, daarnaast een fietspad en daarnaast een kanaal ;-) Ik ga paps eens lief aankijken voor een bosmaaier :D