Paard is panisch voor vliegenspray

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Attitude

Paard is panisch voor vliegenspray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 18:17

Mijn jonge ruin is panisch voor een vliegenspray.
Fluiten/zingen tijdens het spuiten helpt niet :+

Al bij het voelen van de 'druppels' probeert ie weg te komen. De geur zorgt daar ook voor.

Op het land staat hij met vliegendeken, maar tijdens het rijden wil ik toch graag van een vliegenmiddel gebruik maken, ook aangezien het dazenseizoen er weer aan zit te komen.

Wie heeft de tip! :j
En heeft iemand ervaring met de vliegweg gel bijvoorbeeld.

Brainless

Re: Paard is panisch voor vliegenspray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:20

Mijn paard is panisch voor alles wat op een spray lijkt.
Bij haar doe ik het eerst op een doekje en smeer haar daar mee in.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:21

Je hebt van powerphaser een gel met een sponsje erbij :j
Goed spul en geen angst voor je paardje :D

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 18:21

Dat doe ik nu ook, maar ik heb niet echt het idee dat het helpt.
Of in ieder geval dat ik daarmee hetzelfde bereik als met een spray.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:21

Ik heb er ook zo een die panisch is voor het geluid en het gevoel van de druppels, c.q. nevel.
Ik spray dus buiten zijn zicht het spul op een doekje en dan is er neits aan de hand, ik kan gewoon met het doekje over zijn lijf, no problemo :D
De gel heb ik zelf geen ervaring mee.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:22

met de gel? Of bedoel je met de spray op een doekje?
Ik weet dat de gel erg goed werkt, deze is geconcentreerder dan de spray.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:23

ik zou het ook op een doekje doen...Iemand bij ons had een geld maar die vond het niet prettig, ik heb er zelf geen ervaring mee ;) ja hebt ook een vliegenroller maar die is er geloof ik alleen in citronella dus niet zo sterk.
Brems en Bremse heeft nu ook vliegendoekjes zeg maar om mee in te smeren.. Zal ff zoeken voor je
Laatst bijgewerkt door Mariposa11 op 01-06-10 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 18:23

c_alsemgeest schreef:
Je hebt van powerphaser een gel met een sponsje erbij :j
Goed spul en geen angst voor je paardje :D

He bedankt, ik ga eens kijken.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:24

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:24

dit is hem:
Afbeelding

o.a. te koop bij de paardendrogist en divoza.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:25

Je hebt die sprays ook in gelvorm en in deo-roller vorm (Niet met citronella). Speciaal voor paarden die bang zijn voor de spuit.
Ik gebruik zelf de gel. Ben er erg tevreden over.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:25

Precies hetzelfde hier.. alles wat je maar kunt sprayen, daar is ze doodsbang voor. Alleen al als ik kom aanlopen dan gaat ze gelijk hangen en probeert ze weg te komen. Wat ik meestal doe is gewoon vliegenspray (zonder dat ze het ziet ;) ) op een borstel spuiten en dan gewoon borstelen. Vliegenroller werkt ook wel goed. De tip met dat sponsje ga ik ook gebruiken! Lijkt me ideaal.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:26

ik had vorig jaar de bremsenbremsen doekjes... die werken ook onwijs goed. Alleen krijg je wel een doffe waas op de vacht bij daaglijks gebruik. Met afspuiten is dat weg... maar voor op wedstrijd vond ik dat niet zo'n succes :+ Bij de phaser heb je dat niet.

Syllie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:37

Mijn paard ook. Meestal spuit ik toch gewoon lichaam in met spuitbus. Als je hem goed vastzet krijg je er meestal toch wel wat opgespoten:P meestal is bij mij het hoofd het grootste probleem. Maar je kunt in de ruitersportzaak gewoon een soort deo-rollertje kopen met vliegenspul erin. Dat is wel wat makkelijker aanbrengen:P
Succes

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:39

Syllie12 schreef:
Mijn paard ook. Meestal spuit ik toch gewoon lichaam in met spuitbus. Als je hem goed vastzet krijg je er meestal toch wel wat opgespoten:P meestal is bij mij het hoofd het grootste probleem. Maar je kunt in de ruitersportzaak gewoon een soort deo-rollertje kopen met vliegenspul erin. Dat is wel wat makkelijker aanbrengen:P
Succes

Ik zou een paard wat echt bang is niet vastzetten en bespuiten... stel dat het gaat hangen of zich achterover laat klappen... sommige paarden in blinde paniek proberen zelfs door de muur heen te lopen ;)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:03

Syllie12 schreef:
Succes

Ik zou ook niet op zijn hoofd spuiten. Heb het spul een keer in mijn ogen gehad (dom om tegen de wind in te sprayen :P) en dat is echt niet fijn.

bodine98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:18

mijn paardje vind het ook super ecg hij gaat echt zo ver mogelijk in het hoekje staan ik gebruik altijd gewoon vliegen spray maar doe het altijd op zo'n soort je weet wel op zo'n soort wollen handschoen en dat werk wel altijd heel goed en dan kan je dat ook gewoon overal doen
gr

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:37

mijn pony heeft ook enorme schrik voor als dat een spray en zo'n geluid maakt !
als ik spoot begon hij te steigeren :-o

maar nu doe ik de spray op een borstel en gaat het wel zolang je uit de buurt van zijn hoofd blijft
dus ja ....
een beetje vliegenspray is beter als niks :D

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:41

Ik gebruik altijd de rollers en dat werkt prima, je kan ook makkelijk wat bij het koppie erop doen.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:58

mijn ruin was er ook doosbang voor. Stond te steigeren als ik hem wou insprayen. Gewoon doordoen, elke spray super belonen, en niet hele paard in een keer willen doen. Nu kan ik hem gewoon net als poetsen in sprayen. heeft een paar weken geduurt, maar t wil, Zelf heel rusitg blijven

SheridaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:10

Je hebt bij de ruitersportzaak ook doekjes met het vliegenmiddel er al op. Ben het merk vergeten, maar als je ernaar vraagt kunnen ze je wel helpen denk ik.

Zelfde soort idee als babydoekjes alleen dan met het vliegenmiddel er al op.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:13

truus1970 schreef:
mijn ruin was er ook doosbang voor. Stond te steigeren als ik hem wou insprayen. Gewoon doordoen, elke spray super belonen, en niet hele paard in een keer willen doen. Nu kan ik hem gewoon net als poetsen in sprayen. heeft een paar weken geduurt, maar t wil, Zelf heel rusitg blijven

Helaas zal dat bij mijn merrie echt niet lukken. De mijne hangt zich letterlijk op, zo bang is zij.
Gelukkig hoef ik haar niet meer vaak in te sprayen.... ik heb een vliegendeken gekocht die ik van tevoren in spray.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:35

Inderdaad een gel oid nemen of eerst op een doekje smeren. Hangt er vanaf hoe bang ze zijn.

Bij mijn paard begin ik eerst op de staart en dan werk ik zo naar voren en dan is er niets aan de hand. Een andere pony hier daar in tegen flipt de pan al uit als ze op een paar meter afstand nog maar een spray hoort...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:47

ik heb een merrie gehad die je echt doodsloeg met een spray :')
Mijn latere merrie was ook bang, maar na veel oefenen kan het op die wel :)

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:57

ik spuit gewoon door eerlijk gezegd... vasthouden en blijven sprayen. bij velen is het al voldoende dat je zelf kordaat verder doet.
als het echt niet verbetert, kan je ook bewust oefenen. een keer sprayen en als hij het laat doen direct belonen met een snoepje ofzo. weer vragen om te blijven staan, sprayen en als hij even stil wilt blijven direct belonen... je moet bewust het kwartje laten vallen dat hij een beloning krijgt als hij het sprayen even toelaat.
oja: in het begin kan stilstaan terwijl je de sprayfles op hem richt al genoeg zijn voor een snoepje ;) kleine stapjes per keer...

vind het ook grappig dat zoveel mensen het probleem gaan ontwijken.? je paard moet dit toch gewoon leren verdragen? net zoals hij zich moet laten prikken door de DA, voeten moet leren geven of zelfs voeten in een emmer water zetten zou moeten leren.
een ruiter op je rug is veel enger dan een sprayflesje hoor en dat is toch ook gelukt om 'm dat te leren?? :+
Laatst bijgewerkt door LaVieDivine op 02-06-10 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt