Nieuwe locatie voor mijn pony, advies nodig!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dian333

Nieuwe locatie voor mijn pony, advies nodig!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 20:55

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum, dus ik zou mij even snel voorstellen.
Na ik ben Dian, en mijn pony heet Winaldo. Winaldo is een haflingertje van 4 jaar.

Mijn 'probleem' is mijn stalling. Ik heb hem nu staan bij een boer bij mij om de hoek, een hele aardige man van rond de 80, maarja, je merkt wel dat hij ouder begint te worden.
Hieronder staat een uitwerking van de nadelen, daaronder heb ik alles snel op een rijtje gezet, hoef je niet het hele verhaal te lezen als je niet wilt.

Winaldo staat 24/7 buiten en heeft beschikking tot een stal. Hij staat alleen in de wei, er staan wel 3 andere paarden, 2 fjorden en nog 1 haflinger. Ook hebben we beschikking tot een bak. Deze is echter erg zwaar en we kunnen er niet normaal in rijden. De mensen met de fjorden doen aan een soort van naturel horsemanship, al noemen ze het zelf anders. Maar daarvoor zetten ze de helft van de bak af en lopen de paarden uit zichzelf rondjes zegmaar.. Naja moeilijk uit te leggen. Dit veroorzaakt diepe sporen in de bak. Als ik dan zelf wil gaan rijden, vind mijn pony het moeilijk om niet struikelend op de volte te gaan. Dit moet natuurlijk geen reden zijn om te willen verhuizen, maar ik vind het wel vervelend.
Een voordeel van deze stal is dat we maar €80 euro per maand betalen, al moeten we zelf regelen voor het hooi, stro e.d. Deze man gaat elke dag kijken bij winaldo en soms krijgt hij zelf appelschilletjes e.d.
Maar de nadelen. Deze man is dus al op leeftijd, en niemand weet hoelang hij dit nog kan doen. We weten dat hij het heel graag wilt, maarja..
Ook wil ik graag meet contact met andere mensen, dat ik trots kan zijn op mijn ventje en kan opscheppen enzo. Hij is een echte showbink, en dat wil ik natuurlijk wel laten zien. Ik ben niet zo'n persoon dat allemaal dure spullen heeft enzo, ik show alleen met mn paardje.. hihi.

voordeel van de andere manege:
Dit is dus een manege, : 'de paardenmaat' in Arnhem. Het is een manege dat net iets anders is als een normale manege. de paarden worden toch op een andere manier bekeken en behandeld, als je hiet meer van wilt weten, vraag maar raak. Dit is ook een zorgboerderij, dus er zijn altijd wel mensen op de manege die bij je paard in de buurt zijn. overdag staan ze altijd buiten, alleen savonds gaan ze naar binnen. De stallen zijn mooi, open en ze kunnen altijd het gangpad inkijken. Hij is dus echt omringt door paarden.
Ook hebben we beschikking tot een binnenbak, niet helemaal dicht gemaakt, maar gewoon een dak eroverheen. Dit vind ik echt ideaal, je bent toch buiten maar je word niet nat! ideaal lijkt mij.
nadeel: kosten, ze vragen 250.
en ik kan mijn pony niet even naar huis wandelen, wat ik nu wel kan. Mijn opa heeft een stal gemaakt, en weiland, en daar kan hij dan niet meer van genieten.

even alles kort op een rijtje gezet:
voordeel boer:
* kosten, €80 p/m.
* Dicht bij huis, kan 'm mee naar huis nemen.

nadeel boer:
* Zware bak, kan niet normaal rijden bij slecht weer.
* Niet gezellig, er zijn niet veel mensen waar je mee kan praten.
* het land word opgekocht voor Park Lingezegen. (zoek maar op op internet)
* Oudere man, weten niet wanneer hij gaat stoppen en wat hij allemaal nog kan doen.

Voordeel manege:
* Gezelligheid
* altijd wel iemand die op hem let.
* Je kan altijd naar je pony toe, geen tijd aan gebonden.
* Genoeg stal genootjes om buitenritjes mee te maken.
* powny staat met heeeel veel paarden in de wei, en veel gezeldschap in de stallen.

Nadeel manege:
* kosten: €250 p/m. (is dit veel?)
*verre afstand tot huis, kan m niet mee naar huis nemen.
* moet een stukje rijden voordat ik naar mijn ventje toe kan.

Dit zijn alle voor en nadelen van mijn probleem.
Ik wilde graag weten wat jullie zouden doen, zodat ik misschien nog wel beter kan beslissen.

Alvast bedankt!
Dian & Winaldo
klik je op de link, zie je de foto's van winaldo.
http://dianntjee.hyves.nl/album/50292728/Winaldo/FasgqgMH/fotos/898761173/0/RwwP/#media_navigator_1=2&media=9.937494516.HFvG&__state__=2

Dian333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 21:58

Ja het is toch een lang verhaal geworden..
Misschien niet heel aanlokkelijk om te lezen, maar ik zou heel graag iets willen horen!

sorry van mijn ongeduldigheid..

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:01

Hoi,
Ik vind zo'n keuze ook altijd lastig. We hebben zelf net besloten om onze paarden bij een boer om de hoek te zetten ipv op een pensionstal verderop, omdat ik het leuker vind om ze dicht bij huis te hebben. Maar dat hangt natuurlijk af van wat je zelf vind.
250 is niet heel veel voor met een binnenbak, moet je dan wel zelf mesten enz?
Zelf zou ik toch de boer kiezen, al is de bak wel wat minder, maar bij ons is er helemaal geen bak :oo . Heb je hem wel dicht bij huis

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:03

Jemig, lastig zeg!
Je hebt de voor en nadelen perfect op een rijtje, maar nu moet Je voor jezelf gaan afwegen welke voor en nadelen het zwaartse wegen.
Zelf zou ik kiezen voor de stal waarvan ik denk dat mijn paard zich het prettigst zal voelen.
Als hij bij de boer altijd alleen zou staan, zou ik dat zelf niet erg prettig vinden voor mijn paardje.

Veels succes met je beslissing.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:04

Voor manege all incl is het niet duur, heb al veel gekkere prijzen gehoord. Kun je de zomer dag je pony niet 1 of twee maanden thuis neer zetten om het weitje kaal te eten? Scheelt je ook weer 2 maand stallingskosten ;)
Beslissing moet je zelf nemen. Luister naar je gevoel.....

Dian333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 22:15

250 is inderdaad niet zo heel duur, ik heb dus beschikking tot een binnenbak en een buitenbak.
Winaldo staat in de wei altijd alleen, de andere mensen zijn bang dat ze bij elkaar gaan schuren en dan zijn de staart en manen weg, vind ik zelf geen probleem, kans is klein, lijkt me zo.

Ik denk dat mijn pony zich beter thuisvoelt op die manege, veel meer paarden om mee om te gaan en ik zal mezelf ook veel beter voelen daar. Ik word daar in de gaten gehouden. Mijn ouders hebben ook niet zoveel zin om elke keer mee te gaan, en hebben hier ook geen tijd voor omdat ze allebei werken. (ikzelf ben 17..)

En ja, mijn pony 2 maanden naar huis meenemen zou inderdaad veel geld schelen. Weet alleen niet of dit oké is met de eigenaar van de stal en nog een probleem: we hebben geen trailer.

O', en ja dan moet ik ook zelf mesten, maar dat ben ik gewend en is dus geen enkel probleem. sterker nog, ik heb op de manege een mesthoop, waar ik hem nu heb staan moet ik het op het land gooien wat kans op wormen vergroot. Mijn pony''s stal is trouwens helemaal in elkaar geklapt vandaag, dag lag zowat op de grond en de spijker staken eruit. Gelukkig snel opgelost maar wel erg eng:O
Ik kijk nog even naar andere reactie's.
Nu eerst even een nachtje slapen.
Bedankt allemaal!

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:25

volgens mij heb je je keuze al gemaakt ;)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:27

Zoals Freggle_Edge al zegt: je hebt de voor- en nadelen netjes naast elkaar staan, nu komt het erop aan wat jij belangrijk vindt en of je de kosten makkelijk op kunt brengen. Het is geen verkeerde prijs voor wat ze op de paardenmaat te bieden hebben volgens mij, maar natuurlijk wel (veel) meer dan je nu kwijt bent.

Aan je post te zien waarin je zegt dat je denkt dat paardje zich beter thuis zou voelen op de paardenmaat heb je inderdaad je keuze al gemaakt. En harstikke goed toch!
Vooral het feit dat hij nu alleen in de wei staat zou ik zelf niet willen voor mijn eigen paardje, een stel maatjes waar hij lekker mee kan stoeien en ravotten is juist goed voor hem. Volgens mij hebben ze die op de paardenmaat genoeg.
Het is in ieder geval een prachtig plekje, die Paardenmaat. De overkapte buitenbak daar vind ik net als jij ook zo mooi en praktisch ;)