24/7 hele jaar door weide praktische vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTwink

24/7 hele jaar door weide praktische vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 14:14

Sinds kort staan onze twee paardjes dichtbij huis op een prachtig stuk wei met schuilvoorziening enz. De manege ligt 100 m verderop en daar zouden we in de wintermaanden gebruik kunnen maken van de bak.

Nu...ik vroeg me toch af hoe jullie dat allemaal doen met rijden enz.
Het logischte is natuurlijk gewoon dagelijks (of 2 keer per dag) gaan controleren, water bijvullen, verzorgen, knuffelen, wei schoonmaken enz.
Maar hoe doen jullie dat met rijden? Ik heb momenteel mijn spullen thuis liggen er moet nog een voorziening komen zodat ik alles daar laat. Regent het, zoals vandaag, zal er wsl niet gereden kunnen worden ze zijn tenslotte nat. (schuilstal is uiteraard niet interessant)

Eigenlijk is gewoon mijn vraag....wat is jullie ritme als jij en je paard enkel weide ter beschikking hebben?

Zeeuwtje68

Re: 24/7 hele jaar door weide praktische vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:18

Ik heb hier 3 paardjes aan huis staan.
Waaronder 2 dravers die behoorlijk wat beweging nodig hebben.
Die rij ik elke dag, de een in de ochtend de andere in de middag. mits het weer niet te gek is.
De andere pony rij ik 2 a 3x per week.
Maar ja ik heb dus alle tijd voor ze.
Ik neem ze mee de polder in, en daar genieten ze en ik erg van.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:23

hier ook 24/7 buiten en reed ook als ze nat was en niet in de modder had gelegen. Dan gaat het helaas niet maar op een nat paard leg ik rustig mijn zadel.

Maar weet je zeker dat je zadel daar wilt laten leggen is er veel controle op. Wij wonen op ongeveer 100 meter van de wei en hoe vaak ik niet al mijn hoofdstel of halster kwijt ben geweest omdat iemand het leuk vondt om ze mee te nemen (zit een slot op maar dat is zo kapot. Daarom bij ons het zadel voor op de fiets en elke dag mee op en neer. soms paard zadelen voor de deur.

We gaan er elke dag 2 x minimaal heen ochtendvoer /water en avondvoer / water. Ga je ook nog rijden of frubelen dan zijn we er vaker.

Maar mijn ritme was met lekker weer gaan rijden en met slecht weer niet (alleen als het flink stormde en het strand helemaal uitgestorven was) vondt mijn beestje ook heerlijk.

Ik reed wel heel erg recreatief en ook geen wedstrijden dus voor mij was het niet zo belangrijk.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 14:30

Ik ben ook niet van plan wedstrijden te gaan rijden. De wei is overigens achter een woning gelegen en rondom de weide, dus buiten de omheining van de wei zelf zitten nog een poort en een hoge haag.

Modder zullen ze voorlopig nog niet op zich hebben, heb nu ook strookbegrazing want het stond mega hoor ;) Merk na 3 dagen wel al een danig verschil in het gelukkig zijn. Vooral Belle leeft helemaal op

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:33

Je moet dus over eigen terrein om bij de wei/stal te komen. Dan lijkt het me geen probleem. Wij hebben ook 2 omheiningen enze kruipen er overheen/onderdoor of weet ik wat ze doen maar ze komen erin. Tegenwordig ligt er niets meer van waarden en de laatste 4 jaar blijft alles keurig op zijn plek.

Maar je moet jezelf er ook op aanpassen dat is het eerder. 2x daags erheen om te checken. Ik zou nooit meer terug kunnen naar een pensioenstal. Ik hoop dat jij en je beestje het er fijn gaan krijgen.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 14:38

Dank je :)

Ik ook niet. Nu ik ze zo gelukkig heb gezien! Echt zo een verschil op die paar dagen.
Het is ook fijn, een eigen stekje. Dan ga je echt voor je rust. Honden mogen mee, vier kinderen lopen niemand in de weg enz. De kids nemen gewoon een bal mee of hun fietsjes (alhoewel de drie oudsten toch het liefst staan te borstelen en zo) Heerlijk!

Vroeger, toen ik nog geen kids had, stonden ze wel op een pensionstal. Een manege zelfs maar daar werden ze wel elke dag om 8 uur buiten gezet en haalde ik ze zelf in de avond binnen en dit zomer en winter. Was ook erg fijn! Maar dat vind je bijna nergens, althans hier in de buurt toch niet.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 15:59

oh jah vroeg me toch iets af, na die regen van gister kwam ik erachter dat Belle haar hoeven bijna wit leken van de natheid. Is dat niet erg? Zag er nogal vreemd uit namelijk. Ze heeft normaal keiharde gitzwarte hoeven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:09

Eh de achterbak van je auto als zadelkamer :+ :D Anders zadel over je stuur en hoofdstel in een rugzak. Zo fietse ik vroegah al naar mijn verzorgpaard :D

Verder kan je zo'n tuinset-kist neerzetten met slot voor de nietzodure dingetjes; halsters etc

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:48

Hier ook 24/7 op het land. Met regen kan je wel een zadel erop leggen. In de winter vaak 2 of 3 er naar toe per dag om warm water te brengen. Zowiezo iedere dag een keer langs om te voeren en te verzorgen.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 14:13

Ben een beetje in een ritme...ochtend gaat de man voordat die gaat werken langs voor controle en water.
Na het werk als de kids thuis zijn gaan we met zijn allen, controle, aandacht, water en een flinke knuffel voor ze.
Tussendoor werk ik zelf ook, is wel thuis maar dan nog.

Heb geen fiets overigens ;) De achterbank is al bezet door vier kids en een buggy hahaha. (wel monovolume)
Met de auto is het exact 4 min a 50 km per uur (grintweg) iemand enig idee hoe lang het dan lopen zou zijn?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:16

dan is het ongeveer 10 km en je loopt er gemiddeld 5 per uur.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:09

Ik heb een fietskarretje waar ik mijn zadel en andere zooi mee versleep. In de wei heb ik wat borstels en een hoevenkrabber.
Ik ga meestal een keer per dag langs en fiets er zo'n 20 minuten op. Paard heeft hooi en liksteen en ik voer verder niets bij.

In de winter gaan we wel met de auto en dan 2x per dag water bijvullen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:12

ik huur een wei met nog 2 meiden.
We hebben daar onze kast neergezet (brandkluis) gewoon waar je je eigen spullen in doet.
Als ik daar komt doe ik de weide mesten, baaltje hooi voeren, water drinken ze uit de sloot.
Als paard nat is maakt het niet zoveel uit hoor als je ermee gaat rijden, je moet alleen ff de modder en zand eruit borstelen, zodat het niet gaat schuren :D

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:18

momo_lover schreef:
dan is het ongeveer 10 km en je loopt er gemiddeld 5 per uur.

Dit klopt niet hoor! 50 km/uur --> dat is dan iets minder dan 1 km/min dus 4 min is dan iets van een 3 a 4 km. Maar je kan toch gewoon even op je kilometerteller kijken en met het mooie weer het eens proberen te voet! (te voet is wel niet makkelijk met water e.d. wij pakken regelmatig de kruiwagen mee )

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 17:35

Het is 2,8 km ;)

Het probleem is inderdaad dat ik nu niet kan lopen zo ver...zeker niet met de kleinste twee. De ene is 3 en wil niet zover wandelen en de kleinste is 1,5 jaar. De twee oudsten zouden dat wel leuk vinden.
Zit daarnaast met een oplossende knieblessure, ben blij als ik 10 min kan gaan wandelen al en daar oefen ik dus ook nog mee om langer te kunnen lopen.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 17:36

Zijn ook aan het kijken voor een brandkast overigens maar ze zijn prijzig tot nu toe

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:52

misschien moet je eens kijken bij een bedrijf waar ze die kasten slopen, en kun je ze daar vor een zacht prijsje mee nemen.
daar heb ik deze vandaan, althans bij het bedrijf van mn pa stond de kast op het punt weg gebracht te worden. en hij staat hier al 2 jaar open en bloot langs de oprit en is nog in prima staat!! :P

patriciakk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:08

hoi,
momenteel heb ik 2 ponys 24\7 buiten staan,1 daavan is een shet en staat 12 maanden per jaar buiten,is op de ene wei een schuur waar ze in kan en op de andere wei een afdak,
bij heeeel slecht weer gaat de pony(nrps)gewoon naar stal,das 10 min lopen van de wei af.
maar nu staan ze gewoon hele dagen en nachten.
ik neem de ponys mee naar de manege,daar heb ik 1 stal met kast waar de spullen van de pony in liggen,en daar staat ook mijn trailer en daar liggen de spullen van de schetlander in.

gr patricia

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:01

Mijn paard staat in de wei een paar minuten lopen van mijn huis. Ik neem haar mee naar huis voo poetsen en zadelen. Ik heb daar een ring in de muur geschroefd om haar vast te zetten, ze staat dan op mijn oprit, past precies. Er zijn hier ook wel mensen die verder weg wonen die het zadel etc in de kofferbak hebben.
Er was pas ook een topic over wel of niet rijden met een nat paard, de meesten bleken het toen wel te doen, maar dan niet te veel te borstelen om het zand niet in de vacht te wrijven.
Ik loop 3x per dag langs de wei als ik de honden uitlaat, als ze dan een beetje in de buurt van het hek is roep ik haar voor een worteltje.