Bang voor water help!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmiepimmie

Bang voor water help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 13:28

hoi

mijn pony is als de dood voor water :( ook plassen hij gaat er met een boog van 4 mtr omheen op de andere stal heb ik met man en macht een half jaar getraind steeds vast zetten poetsen op den duur de kraan aan en weer poetsen, op een gegeven moment geen probleem meer en kon ik hem zelfs wassen nu sta ik op een andere stal en nu ook steeds weer hangen de spuitplaats niet op willen ga zo maar door pfff word er moe van! en durf hem ook niet goed vast te zetten anders gaat hij gewoon liggen of breekt hij los (net als wat laatst gebeurde)

wie weet nog tips... please vertel het :(

gr kim

petitparis

Re: Bang voor water help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:39

terug opnieuw laten wennen en in plaats van vastzetten eerst je halstertouw doorheen de ring halen en het uiteinde vasthouden zodat je pony niet kan hangen of iets stuktrekken.
Als hij toch wil gaan hangen, jaag hem dan zo snel mogelijk voorwaarts, dus misschien ook met water langs de achterbenen beginnen zodat hij voorwaarts neigt richting het punt waar hij zou vaststaan.

veel succes

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:41

hem aan een touw vasthouden, of dat iemand anders hem vashoud en jij met de tuinslang spuit.
Dit, omdat ook al gaat hij rondjes lopen het water niet stopt, omdat waar hij ook heengaat jij kan doorblijven spuiten en hij kan niet gaan hangen. en dat hij eindelijk misschien wel tot de conclusie komt dat het niks helpt dat die wegloopt omdat het water maar blijft komen.

Hoop dat het zo beetje duidelijk heb uitgelegt!

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 13:45

ja tnhx zoals petitparis al zei zo deed ik het eerst met een longeer lijn door de ring heen maar het linke is dat het een u is waar hij in staat met een hekje dus ben zobang dat hij uit angst over de railing springt

ziamara wat jij zegt ben ik ook een voorstander van doorgaan tot hij braaf ik maar vast houden is bij hem geen optie hij gooit ze hele gewicht in de strijd en de slang is maar 4 meter :(

ik ga het zowieso allebei doen maar vinden jullie dat ik hem eerst moet poetsen enzo op die plek tot hij er met een goed gevoel op loopt..?

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:47

ziamara schreef:
hem aan een touw vasthouden, of dat iemand anders hem vashoud en jij met de tuinslang spuit.
Dit, omdat ook al gaat hij rondjes lopen het water niet stopt, omdat waar hij ook heengaat jij kan doorblijven spuiten en hij kan niet gaan hangen. en dat hij eindelijk misschien wel tot de conclusie komt dat het niks helpt dat die wegloopt omdat het water maar blijft komen.

Hoop dat het zo beetje duidelijk heb uitgelegt!

Inderdaad, zo heb ik het ook gedaan bij mijn paardje. Belangrijk ook om hem op de momenten dat ie stil staat, ook al is het maar heel even, te belonen.

Je kan ook beginnen met een sponsje en dit dan langzaam uitbouwen.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:48

Ja dat is miss wel handiger ja, dat die zich eerst relaxt voelt.

Hmm, dat is wel jamemr dat dat geen optie is,
kan je niet eerst met een spons iets doen? gewoon alleen water, dus geen zeep, anders moet je weer afspuiten.

Edit: met de spons was je me voor haha!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:50

of je hem moet laten wennen aan de wasplaats op zich hangt echt van je paard/pony zelf af.
Aan de ene kant is het goed dat hij met vertrouwen de wasplaats ingaat, maar als je weet dat hij na 1x water gehoord en gevoeld te hebben de wasplaats 9/10 toch niet meer in wil, dan is het tijdverlies hem eerst "droog" te laten wennen. Maar dit kan jij als eigenares/verzorgster het beste inschatten

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 13:53

eigenaar ;) ja ik vind het ook moeilijk ben het ook wel zat pff maar goed steeds weer tot 10 tellen een meisje zei ook van je moet hem overbluffen en gewoon slang erop zetten..

een spons vind hij ook als de dood als het maar water is :s maar als ik ze benen nat maak met een bortsel en een emeer water is het 9/10 x oke hihi

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:54

nou aan de hand iemand houden, en lekker gaan sponsen :D
kan die zich neit ophangen

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 13:56

ja ik ga alles proberen maar misschien ligt het wel aan zn leeftijd hij word 5 want 2 maanden terug had hij een dik been en was er niks aan de hand die kon ik gewoon afspuiten :(

bloem79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:26

als hij het echt niet leuk vind
het is nu toch niet nodig om hem elke dag zo te pesten
je zegt zelf als er iets aan de hand is is er geen probleem
hem overbluffen zou ik niet doen
als jij bang voor spinnen bent en ik gooi ineens een spin op jou blijf je het ook eng vinden dus ik zou het niet op die manier doen

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:20

Mijn oude pony is stapel op water, plassen, de zee, zwemmen in de vijver, hij gaat uit zijn dak van plezier, niet te houden stiert hij erop af. van watervrees is dus geen sprake. :+ toch durft hij op heel veel stallen de spuitplaats niet op. Hij is bang voor de rare holle geluiden die er vaak zijn en bang voor de verschillende systemen waarmee je de slang bedient. Als er veel druk op staat, klinkt het weer harder dan een gewone slang. Misschien is jouw pony hier ook gevoelig voor?

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:31

Zet hem niet vast, als hij gaat hangen word die alleen maar banger,
laat hem door iemand vast houden en probeer het rustig op nieuw, en stel hem gerust.

renadebeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:08

Ik heb dat met mijn paard ook gehad.
Wat belangrijk is, is dat je je paard niet te erg dwingt.
mijn paard liep echt niet door plassen en met de slang werd ze echt gek!!
ik ben eerst naar een plas gegaan in het bos. Zodra je paard terug wil of niet wil zou ik hem strak houden. als je paard niets doet moet je proberen om continu korte trekjes te geven en dan weer los. Dus: trek los trek los. En zodra je paard maar een beetje meewerkt geef hem dan helemaal losse teugel. Zo merkt hij dat hij niet wordt gedwongen.

Met spuiten is het belangrijk dat je zelf doet alsof er iets heel normaals aan de hand is. begin met een heel zacht straaltje bij haar hoeven. Zodra ze dat maar een beetje toelaat is het belangrijk dat je haar goed beloont!! Dat hoeft niet perse met snoepjes etc. Zo kan je heel langzaam een stapje verder gaan. Zorg ervoor dat je dit niet te lang doet. als hij een beetje zijn best heeft gedaan, stop er dan mee en laat hem dan iets doen wat hij lekker vind.
Wat erg belangrijk is, is dat je paard zich neit gedwongen voelt en het moet een veilige omgeving zijn. Neem anders de eerste keer een ander paard/pony mee waar hij het mee kan vinden.

Het zijn allemaal maar tips maar bij mijn paard heeft het echt geholpen. En dat was echt een drama!!!
Die ging echt helemaal los zodra ze maar een water spuit hoorde..
En nu vind ze het heerlijk om lekker afgespoeld te worden en stampt ze vrolijk door de plassen!!
Succes ermee!!

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 11:07

renadebeste: daar heb je wel gelijk ik gaat het heeeel veel oefenen alweer :S

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:09