Overgang Stal - Weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CSLAETS

Overgang Stal - Weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 12:57

We hebben gehoord dat het ten zeerste af te raden is ons paard ineens volledige dagen op de wei te laten, maar stilletjes aan op de bouwen. Ik vind echter nergens een planning van hoe we deze opbouw moeten doen, en hoelang die overgangsperiode best duurt

Alvast bedankt voor jullie advies
Carla

suuzepuus

Re: Overgang Stal - Weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:01

ik heb mn paarden eerst 1 uur op de wei gezet, toen 1,5.
toen een dagje niet daarna 3,5 dag daarna 5 uur en vanaf toen helamaal 24/7
je moet gewoon even kijken hoe je paardje er op reageerd en of hij niet aan de diaree gaat. succes!!

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:57

Met mijn paarden kan ik altijd vrij snel opbouwen. voor ze de wei opgaan laat ik ze dagelijks een half uur grazen aan de hand. Dan dag 1 een uurtje de wei op. dag 2 en 3 2 uurtjes en dan bouw ik al snel uit naar een halve dag en vervolgens van sochtends vroeg tot eind van de middag. En daarna kunnen ze de hele dag blijven lopen. Maar met de fjord bij ons kan dat dus echt niet, die vreet zich ziek. En de shet raakt bevangen. dus is echt per paard inderdaad zeer verschillend.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:33

Je moet het indd rustig opbouwen, vooral in een weiland met vers gras ;)
Eerst 2 dagen 1 uur, dan 2dagen 3uur, dan 2 dagen 4 uur, en ga zo maar door. Als je je paard nu meteen op het weiland zet word hij ziek

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:10

het hangt er ook een beetje vanaf hoeveel er op je land staat qua gras. is het een kaal gevreten stuk of is het vers land met vol, vers gras?
je kan bv ook een stukje afzetten en ze daar eerst een paar dagen een uurtje opzetten. dit kan je dus doen als je er zelf bent. en als dit stukje dan al wat korter is gegeten, laat je er ze er een halve dag op staan en trek je er een klein stukje vers bij. dan na een paar dagen kan je ze gewoon de hele dag erop laten staan en kan je er elke dag een stukje bijtrekken. en dan na een week kan je ze op het hele lan laten.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:12

Ach mijn paard is de eerste dag 1 uurtje geweest, daarna gewoon van 12 - 5, en de dagen erna gewoon overdag de hele tijd.
Hij heeft geen historie van aandoeningen die onder andere voorkomen door gevoeligheid op gras of iets dergelijks dus in zo'n geval hoeft het allemaal niet zo moeilijk te zijn

Julia_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:19

Ik heb het ook rustig opgebouwd, als eerste paar keer half uur gegrazen aan de hand, toen paar keer 2 uur en een halve dag. Toen de hele dag erop en snachts naar binnen, vanavond voor het eerst op het land. het is trouwens wel een kaalgevroten stuk.