Wat vinden jullie hiervan??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sofieenuniek

Wat vinden jullie hiervan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 12:20

Hallo, bij ons op stal werken mensen uit Bulgarije om te mesten, de paarden buiten te steken en binnen te halen, te voederen,... Over een tweetal weken zijn die Bulgaarse man en zijn vrouw onverwachts vertrokken met de noorderzon. Van de éne dag op de andere stond daar een andere man, ook een Bulgaar.

Jammer genoeg heb ik de indruk dat deze man niet veel van paarden kent. Mijn paard bijvoorbeeld kan hij niet buiten steken. Nu heeft zij wel op revalidatie gestaan en is ze heel fris, maar het lukt hem dus niet. Het is alsof de paarden schrik hebben voor hem.

Toen mijn merrie op revalidatie stond heeft hij eens een gebruikte liksteen uit een leegstaande stal gehaald en in haar voederbak gelegd!! En plotseling lag er ook een speelbal in haar stal, één die niet meer gebruikt wordt en ingedeukt was. Hij legt ongevraagd dingen in haar stal en dat terwijl er 2 stallen verder een paardje zit met een bacterie!

Mijn paardje haar medicatie is nu op, maar dat stond in een doos bij haar stal voor de verzorgers, dit heb ik ook al weggenomen. Ik had met handen en voeten uitgelegd hoe hij het moest toedienen, maar die man begrijpt geen snars van wat ik zeg, hij spreekt bijna geen nederlands. Ik moest 10ml medicatie uit het flesje trekken en dan besprenkelen over haar voer, toen ik het uitlegde ging hij het in haar nek spuiten!!!! Letterlijk inspuiten in haar nek! Ik heb dan mijn hele leven zodanig gepland dat ik het haar zelf kon toedienen, vroeger stoppen op het werk enzovoort,...

Hij komt zich ook constant bemoeien als je met iets bezig bent. Overlaatst kwam hij 5 euro geven en vroeg mij een telefoonkaart te gaan kopen voor hem, ik heb het maar gedaan, zie dat hij mijn paard iets aandoet! Mijn stal lag er wel netjes bij die dag.

Ik vertrouw die man voor geen haar. Ik en een aantal andere klanten zijn hierover al gaan klagen bij de staleigenaar, maar die vindt dat wij de nieuwe Bulgaar een kans moeten geven.

Ondertussen moet ik wel elke dag over en weer om mijn paard buiten en binnen te steken. Maar vandaag bijvoorbeeld kan dat niet, want ik moet werken van 8u tot 18u. Pfff, wat zouden jullie hiermee doen? Die vorige bulgaar was echt heel goed met de paarden en hij begreep ze, maar deze man schrikt onze paarden af.... pfffffft

Tigra_

Re: Wat vinden jullie hiervan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:44

Tja naar de staleigenaar hij is er verantwoordelijk voor.
Tuurlijk verdient hij een kans maar toch blijft de staleigenaar verantwoordelijk voor wat hij doet. En als jullie daar als klanten niet blij mee zijn zal hij toch actie moeten ondernemen.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 12:57

Is de staleigenaar eigenlijk verantwoordelijk als die Bulgaar ongelukken veroorzaakt? Daar ben ik nog zo zeker niet van.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:03

sofieenuniek schreef:
Is de staleigenaar eigenlijk verantwoordelijk als die Bulgaar ongelukken veroorzaakt? Daar ben ik nog zo zeker niet van.

Ja volgens mij wel. Werkt hij in zwart?

Als hij volgens een uitzendbureau werkt dan staat in z'n contract wat hij wel en niet mag en waar ze dus ook voor verzekerd zijn.
En anders in het contract met de stalhouder.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:07

Ik zou ook met de staleigenaar gaan praten

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 13:12

Ik denk wel dat er een contract is, maar hoe dat precies geregeld is weet ik niet. Feit is dat er vroeg of laat ongelukken zullen gebeuren met die man. Als je niets van paarden weet kun je er toch ook niet ganse dagen voor zorgen? Ik ga idd nog eens met die eigenaar gaan praten, maar dat heb ik al gedaan en toen hemelde hij die man op, dat alles er zo netjes bij ligt,... Ik denk dat hij bang is om zonder stalknecht te vallen, bovendien is 1 stalknecht voor al die stallen praktisch onhaalbaar. Maar ik moet toch maandelijks een dure prijs betalen en dan wil ik tenminste een stalknecht die weet waar hij mee bezig is. Ik wil gewoon dat mijn paard dagelijks buiten zit, maar dat vertrouw ik aan die Bulgaar niet toe momenteel.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:32

Ik zou gaan uitkijken naar een andere stal als ik jou was. Die man heeft duidelijk geen flauw idee van hoe je met paarden moet omgaan, en hij spreekt blijkbaar ook niet genoeg Nederlands om het hem te kunnen uitleggen. Daar gaan zeker weten nog eens grote ongelukken mee gebeuren!

Citaat:
Jammer genoeg heb ik de indruk dat deze man niet veel van paarden kent. Mijn paard bijvoorbeeld kan hij niet buiten steken. Nu heeft zij wel op revalidatie gestaan en is ze heel fris, maar het lukt hem dus niet. Het is alsof de paarden schrik hebben voor hem.

Dit vind ik onrustwekkend. Als de paarden bang voor hem zijn, hebben ze daar waarschijnlijk een reden voor. Slaat hij ze als hij denkt dat niemand hem ziet? Je zou ervan schrikken hoe sommige mensen 2 gezichten kunnen hebben. Maar een dier spreekt altijd de waarheid... Ik zou dit echt niet naast me neerleggen hoor!

Je betaalt nu veel geld voor een stal waar je de verzorging van je paard zelf moet doen als je zeker wil zijn dat het goed gebeurt. De staleigenaar komt zijn verplichtingen aan jou niet na als hij niet zorgt voor bekwaam personeel. Een Bulgaar is natuurlijk goedkoper dan een plaatselijke werknemer met ervaring in de paarden. Wegwezen daar voor er je paard iets overkomt.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:38

je betaalt behoorlijk wat stal geld in de maand en daar mag je wel wat van verrwachten. natuurlijk moet je die man een kans geven. maar als het zo gaat zou ik toch eens met de stal eigenaar rond de tafel gaan zitten.
en voorstellen dat ze die bulgaar op nederlandse les moeten sturen.
is hij eigelijk wel legaal?
als dit niet helpt zou ik een andere stal gaan zoeken.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 13:54

Ik denk niet dat hij ze slaat. Dat zou straf zijn, hij zit daar nog maar goed en wel twee weken, maar je weet het natuurlijk nooit zeker hé. Hij wil wel overkomen als iemand die goed met paarden overweg kan, maar als je hem dan bezig ziet frons ik toch mijn wenkbrauwen hoor. Op één weide staan er 3 paarden samen, hoewel hij slechts 2 koorden heeft, steekt hij ze per 3 binnen, wss omdat hij te lui is om nog eens over en weer te lopen. Dat derde paardje stond plots aan onze box te blinken en hij maar zoeken waar het beestje uithangde.

Nederlandse les is één ding, maar daarmee staat op korte termijn mijn paardje nog niet alle dagen buiten hé.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:03

en heb je al gedacht aan een andere stal zoeken dan?

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:05

sofieenuniek schreef:
Ik denk niet dat hij ze slaat. Dat zou straf zijn, hij zit daar nog maar goed en wel twee weken, maar je weet het natuurlijk nooit zeker hé. Hij wil wel overkomen als iemand die goed met paarden overweg kan, maar als je hem dan bezig ziet frons ik toch mijn wenkbrauwen hoor. Op één weide staan er 3 paarden samen, hoewel hij slechts 2 koorden heeft, steekt hij ze per 3 binnen, wss omdat hij te lui is om nog eens over en weer te lopen. Dat derde paardje stond plots aan onze box te blinken en hij maar zoeken waar het beestje uithangde.

Nederlandse les is één ding, maar daarmee staat op korte termijn mijn paardje nog niet alle dagen buiten hé.

Die kerel kent niks van paarden en het interesseert hem ook helemaal niet. Het is zo dat de ongevallen gebeuren. Ik zou daar gewoon weggaan. Die stalbaas kijkt veel meer naar zijn geld dan naar de veiligheid van de paarden als hij zulk personeel heeft rondlopen.
Er zijn gerust stalhulpen te vinden die Nederlands spreken, iets kennen van paarden en die weten dat je ze niet los over het erf moet laten lopen. Maar die moet hij dan iets meer betalen....

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:14

Wat vinden de andere eigenaren ervan eigenlijk?

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 14:22

De andere eigenaren heb ik ook al horen klagen, maar dan meer over smerige boxen en te weinig hooi + bemoeienissen van die man. Eén iemand had de hoefsmid laten komen en stond tijdens diens werk een babbeltje te slaan, draait die stalknecht daar de hele tijd rond en begon op de koop toe het materiaal vast te nemen,... Hij is zelfs eens mee beginnen poetsen aan een paard en hij borstelde tegen de haargroeirichting in en trok dan de haartjes uit dat paard zijn kin???!!

Ik betaal daar 310€ maandelijks, qua infrastructuur alles erop en eraan. Mooie en veilige weides, een galoppiste, wasboxen met warm en koud water, opbergkastjes, binnenpiste met spiegels en buitenpiste uitgerust met sproeiers, paddock's, mooie longeerpiste, solarium, ruime en luchtige boxen, prachtige cafetaria/tearoom met uitzicht op de pistes,... maar wat heb je daaraan als het personeel er niets van kent? Bovendien is één stalhulp voor alle boxen veel te weinig. Maar ik zou het wel jammer vinden daar te moeten weggaan, ik ken iedereen er nu. Ik ga nu nog eens overleggen met de staleigenaar en anders wordt het jammer genoeg idd opstappen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:58

Lekker die stal eigenaar!! Die Bulgaar kost hem een drol en kan hij lekker het zware rot werk laten doen.

Net als sommige stallen mensen in dienst nemen met een verstandelijke beperking. Kost ook een drol, krijgen ze zelfs vaak nog subsidie voor!
Ik wil mijn paard er niet hebben.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:09

Inderdaad met de staleigenaar praten dat dit onacceptabel is!
Als er wat zou gebeuren sta je denk ik ook sterker als je het aan hebt gegeven en de eigenaar er niets mee heeft gedaan.
Wel frustrerend voor je als je een fijne stal hebt en zo iemand verpest je goede/geruste gevoel.

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:22

ik heb ook is in een sportstal gewerkt, er waren 2 polen eentje die engels verstond en die andere niet. nu was het zo ver dat die ene dat engels verstond terug naar polen was vertrokken. er was een paard dat bietenpulp moet krijgen (moet je zo met water laten trekken anders krijgen ze koliek) ik had het paard dat al gegeven. maarja voor ik het wist had hij het ander al gegeven maar dat had niet genoeg in het water getrokken :? met het gevolg paard zware koliek. niemand wist hoe het kwam. zij sloegen ook de paarden :n

nee vreemde mannen op de stal vertrouw het niet, zeker als ze geen engels of nederlands kennen

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:31

Joh, die man bedoelt het waarschijnlijk allemaal niet slecht. Een liksteen in de stal leggen, meehelpen poetsen,... . Ipv hem af te kraken en met een scheef oog te bekijken kun je hem misschien helpen met voordoen. Die arme man zit hier waarschijnlijk volledig alleen om geld te verdienen voor zijn familie en zoekt misschien ook sociaal contact.
Ik heb via mijn vader ook ervaring met Hongaren, Polen,... Als je ze gewoon behandelt werken ze veel harder en met veel meer plezier en staan ze te springen om je te helpen. Maar als je ze zo minderwaardig behandelt als nu, dan kun je verwachten dat het hem op den duur geen hol meer scheelt.
Ik word er gewoon misselijk van hoe jullie meteen jullie oordeel al klaar hebben.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:39

Denk ook dat die man het niet slecht bedoelt.. Is hem alles wel goed uitgelegd en ook voorgedaan. Wat hij wel en niet moet doen hou hem gewoon in de gaten (met meerdere mensen) en als het niet goed gaat dat vertellen en voordoen hoe het wel moet. Het is niet ideaal zo'n stalhulp dat begrijp ik..maar misschien moet je het er even mee doen aangezien de staleigenaar niet luisterd.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:45

Schuur_ schreef:
Joh, die man bedoelt het waarschijnlijk allemaal niet slecht. Een liksteen in de stal leggen, meehelpen poetsen,... . Ipv hem af te kraken en met een scheef oog te bekijken kun je hem misschien helpen met voordoen. Die arme man zit hier waarschijnlijk volledig alleen om geld te verdienen voor zijn familie en zoekt misschien ook sociaal contact.
Ik heb via mijn vader ook ervaring met Hongaren, Polen,... Als je ze gewoon behandelt werken ze veel harder en met veel meer plezier en staan ze te springen om je te helpen. Maar als je ze zo minderwaardig behandelt als nu, dan kun je verwachten dat het hem op den duur geen hol meer scheelt.
Ik word er gewoon misselijk van hoe jullie meteen jullie oordeel al klaar hebben.

zal best dat hij het goed bedoeld en hier is om geld te verdienen, maar als het mijn paard was zou ik toch uitkijken naar een andere stal.
je zet een paard ergens neer omdat je vertrouwd (en betaald) voor goede verzorging.
als je daar over twijfelt, of je heb geen goed gevoel hierover, dan zou ik weggaan.

het is wel je beesje die je iemand toevertrouwd.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:58

Vind het maar een vreemde zaak en denk dat er iets niet helemaal in de haak is, ilegale werknemers?
Hoe komt de staleigenaar erbij om Bulgaren aan te nemen, speekt de staleigenaar Bulgaars of een andere taal met hem, zodat hij wel goed met de man kan communiceren?

Als er meer mensen zijn met klachten over hem zou ik jullie aanraden om met een paar mensen, mensen die dingen goed onder woorden kunnen brengen en niet boos worden, naar de staleigenaar te gaan om met hem hierover te praten.
Maak een afspraak met hem zodat er ook genoeg tijd is om over de dingen te praten, als je naar hem toegaat zonder afspraak kan het zijn dat hij zich er vanaf maakt en/of geen tijd heeft om een echt geprek hierover te beginnen, waardoor er irritatie ontstaat bij beide partijen en dat is niet de bedoeling.
Maak vooraf met elkaar een lijstje met vragen, opmerkingen, gebeurtenissen zodat je geen dingen vergeet.
Ga niet op hoge benen naar de staleigenaar, maar vertel hem rustig dat jullie je zorgen maken over de gang van zaken.

Heel veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:05

Die man bedoelt het vast allemaal hartstikke goed, maar heel eerlijk gezegd zou ik daar als 310-euro-betalende klant totaal geen boodschap aan hebben. Je betaalt voor vakkundig toezicht en dito verzorging en als je de indruk hebt dat je die niet krijgt dan is het tijd voor een serieus gesprek met je stalhouder. Ik zou ook niet proberen dingen te regelen/communiceren met die man, maar met de stalhouder. DAAR heb je een overeenkomst mee en wat hij verder regelt en met wie dat moet 'ie fijn zelf weten, daar moet jij geen last van hebben.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:10

Je kan natuurlijk ook naar de stalhouder gaan voor een gesprek en daar bijvoorbeeld voor te stellen dat hij een maand met de Bulgaar meeloopt en alles uitlegt en toezicht houdt. Dat komt al heel anders over dan meteen beginnen eisen dat hij moet oprotten.
Hoe zou jij je voelen als je alleen was in een vreemd land? Zonder familie ed? Houd je gewoon een beetje bezig met hem, laat hem helpen poetsen, toon hem hoe hij met je paard om moet gaan.. daar gaat hij alleen maar dankbaar voor zijn.

(en persoonlijk vind ik dat je medicijnen altijd zelf moet toedienen, maar dat is een ander verhaal)

Silke1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:56

Ben het helemaal eens met bovenstaande berichten. De staleigenaar is hier verantwoordelijk voor als jullie dat hebben afgesproken.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 20:44

Schuur_ schreef:
Je kan natuurlijk ook naar de stalhouder gaan voor een gesprek en daar bijvoorbeeld voor te stellen dat hij een maand met de Bulgaar meeloopt en alles uitlegt en toezicht houdt. Dat komt al heel anders over dan meteen beginnen eisen dat hij moet oprotten.
Hoe zou jij je voelen als je alleen was in een vreemd land? Zonder familie ed? Houd je gewoon een beetje bezig met hem, laat hem helpen poetsen, toon hem hoe hij met je paard om moet gaan.. daar gaat hij alleen maar dankbaar voor zijn.

(en persoonlijk vind ik dat je medicijnen altijd zelf moet toedienen, maar dat is een ander verhaal)

Medicijnen altijd zelf toedienen is voor mij absoluut niet mogelijk. Ze moet tweemaal daags een zakje poeder krijgen in haar voeding, door mijn job en dus tijdsgebrek is het al onmogelijk om tweemaal per dag die afstand af te leggen. Extra tijd om me "bezig te houden" met hoe de stalhulp met paarden moet omgaan heb ik dus niet. Trouwens daar betaal ik geen 310€ voor.

Ik heb ook nooit de eis gesteld dat die man moet oprotten. Ik stel de eis dat die man moet weten waar hij mee bezig is alvorens hij klakkeloos dingen doet, zoals gebruikte likstenen in je stal leggen. Ik denk ook niet dat hij het kwaad bedoeld, maar ondertussen kunnen er, door zijn onwetendheid, wel rare dingen gebeuren. En wie draait er dan voor op? Ik heb niets tegen die man in kwestie en hem straal negeren doe ik zeker niet, de eindverantwoordelijkheid ligt idd bij de staleigenaar en niet bij de stalhulp.

Heb ondertussen de staleigenaar gesproken en hij zal er beter op toezien dat alles "naar wens" verloopt zo beloofde hij me. Meerdere klanten hebben al hun ongenoegen geuit, als hij deze niet wil kwijt raken zal hij wel moeten ingrijpen. De bulgaar is in dienst via een "koppelbaas", illegaal zit hij er niet. Die mens is trouwens ook niet helemaal alleen naar hier gekomen, zijn vrouwtje is ook mee.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:42

Hij heeft het poedertje in de hals gespoten? Wat bedoel je, geinjecteerd? Had hij naalden ter beschikking dan? Ben je naar de dierenarts geweest ermee want dat lijkt me niet gezonden (ontsteken, all. reaktie enz)
de staleigenaar is verantwoordelijk voor zijn personeel. Ga daar heen met dit verhaal en niet hier