eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wilmamike

eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 10:43

Hallo,
Ik heb sinds 3 maanden een eigen weiland samen met iemand gekocht.
Het weiland is in s stukken gedeeld.
Ze staan er met 2 paarden in en hebben genoeg te eten.
Hij staat al vanaf maart dag en nacht in de wei met uiteraart wel een hele grote inloopstal.
We krijgen ook steeds vaker te horen dat onze paarden te dik worden en wat voor een graas eten ze want ze glanzen zo.
We hebben het grote weiland al dit gegooit zodat we er van de zomer kunnen maaien en hooien zodat we mooi eigen hooi hebben.
Overdag staan ze nu op een wei waar wel gras op staat en s avonds gaan ze op het kale stuk zodat ze ook naar binnen kunnen gaan.
Ik geef hem nu sinds twee weken geen brokken meer alleen als hij in de les gaat en dat is twee keer in de week.
Ik heb ook van die koeken die speciaal zijn als aanvulling voor de weiperiode maar die geef ik ook niet meer.
Ik heb een gelders paard en die zijn normaal gesproken toch wat steviger dan een standaard paard.
Ik vind dat hij er wel heel erg stoer uit ziet.
Ik merk wel als ik met een wortel kom dat hij toch wel honger heeft.
Wat is nou het beste voor mijn paard zoals ik het nu doe of hebben jullie nog andere tips.
Maar ik weet dat er altijd mensen zijn die het beter weten terwijl ik van mezelf weet dat ik heel goed ben voor hem op een verandwoorde manier

Ik hoor graag reacties van jullie.

Groetjes Wilma baasje van Mikey

Tigra_

Re: eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:45

Zou het gewoon laten zoals het is. Neem aan dat als je paard op het kale stuk staat ze wel wat hooi krijgen?
Als je zorgt dat ze gewoon vitamine's en mineralen binnen krijgen lijkt het me prima zo. Zou wel zoiezo zorgen voor een liksteen.

Wilmamike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 12:10

Hallo,

Nou mijn man werd van de week een beetje boos omdat ze ondanks dat ze te dik zijn toch hooi in de ruif hebben gedaan.
Maar dat van die liksteen is wel een goed idee.
Het stuk waar ze s avonds en s nachts op staan is niet helemaal kaal er staat wel gras op maar heel kort.

Wilma Van Mikey

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:30

gewoon helemaal geen brokken meer geven (ook niet 2 keer in de week), alleen eventueel een vitaminekorrel (de koeken van pavo zit nog behoorlijk wat suiker in dus die zou ik ook niet doen).
Goed droog en stengelig hooi is juist wel goed hoor..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:12

Als je ze 's nachts op het (vrijwel) kale stuk hebt staan zou ik toch maar wat ruwvoer bijgeven. Even afgezien van het feit dat ze te dik zijn, is het niet gezond om paarden zo veel uren achtereen te laten vasten. Paarden eten kleine porties, 24 uur per dag. Dus toch een beetje hooi geven, desnoods aangevuld met stro (daar zit minder in), of leg wat takken voor ze neer waar ze aan kunnen knabbelen.

Je zou kunnen overwegen om ze overdag, tijdens het grazen, een graasmasker om te doen. Zo kunnen ze wel lekker de hele dag rondlopend eten maar krijgen ze toch een stuk minder binnen. Het krachtvoer zou ik achterwege laten. En een liksteen ophangen zou ik sowieso doen.

Succes!

Nog wat leeswerk dat misschien handig is voor je:

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/voeding.htm#gras
http://www.paardenkenniscentrum.nl/docs/overgewicht.pps

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:51

ik zou toch 's nachts wat hooi geven want het is inderdaad niet goed om de spijvertering van je paard zo lang stil te leggen.
en inderdaad een liksteen op hangen voor de nodige mineralen.
kracht voer zou ik helemaal achterwege laten, je kan hem na het rijden ook een wortel geven als beloning.
verder kan je ze inderdaad een graas masker om doen, maar je zou ook kunnen gaan werken met strook begrazing. dan beperk je ze toch een beetje in de hoeveelheid gras die ze kunnen eten, maar kunnen ze wel de gehele dag lekker knabbellen.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:04

Wilmamike schreef:
Hallo,

Nou mijn man werd van de week een beetje boos omdat ze ondanks dat ze te dik zijn toch hooi in de ruif hebben gedaan.

Ik zou dit naast me neerleggen en m'n man }:0 heel vriendelijk _-:( vertellen dat iedereen die verstand van paarden heeft weet dat ze ziek worden als ze uren lang niets te kauwen hebben. ;)