Wanneer in de weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neff

Wanneer in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 20:38

Mijn paarden lopen in de zomer 24 uur buiten, maar van 24 uur grazen worden ze te dik, zeker nu ik zwanger ben en ze niet veel beweging kan geven anders dan buiten laten lopen. Nu vraag ik me af of ze beter overdag of 's nachts in het gras kunnen lopen, maakt dat qua grassuikers bijvoorbeeld wat uit? Ze lopen nu ongeveer 12 tot 16 uur in het gras, de rest van de tijd staan ze op zand.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:40

vooral 's ochtends is heel slecht om in de wei te laten staan, mn. als het vochtig is geweest 's nachts en er 's ochtends de zon bij komt. puur gif voor de paarden wordt dan gewoon aangemaakt in het gras! veel mensen weten dit niet eens :n

bij ons staan ze ochtends in de paddock, en rond uur 1 gaan ze in de wei. om 's avonds nog even in de paddock te gaan.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 21:23

Je bedoelt fructaan denk ik, waarbij de kans op hoefbevangenheid in sommige gevallen groter is. Maar dat is verschillend toch, afhankelijk van de temperatuur en de zon? Heb even gezocht en gevonden:

Gevaarlijk is het grazen:

In de namiddag of vroege avond op een zonnige dag
Op een zonnige dag waarbij de temperatuur onder de 15 graden Celcius blijft
De hele dag na een nacht waarbij de temperatuur onder de 5 graden Celcius is gekomen
Wanneer het gras een gebrek aan water of voedingsstoffen heeft
Wanneer het gras kort is afgemaaid of afgegraasd

Veilig is het grazen:

Vroeg in de ochtend als de temperatuur 's nachts niet onder de 5 graden Celcius is gekomen
Tijdens een bewolkte dag wanneer het warmer is dan 15 graden Celcius
Uitsluitend wanneer het gras genoeg water en voedingsstoffen ter beschikking heeft

Van:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... tihelp.htm

Maar het gaat mij ook puur om of het uitmaakt of je overdag of snachts laat grazen ivm het dik worden of maakt dat niets uit?

Lauura

Re: Wanneer in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:25

Hier staan ze ook 24/7 en alleen snachts op het land. Dan is het kouder en kunnen ze zich warm eten.
Sochtends worden ze opgesloten op het kale stukje aan de voorkant van het land met hooi!

Neff

Re: Wanneer in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 15:28

Denk er ook maar over om ze 'snachts op het gras te doen, dan hebben ze wat te doen, dus is er minder kans dat ze uit gaan breken. Maar weet nog niet of ze dan ook minder dik worden omdat er dan minder suikers in het gras zitten.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:44

Is een graasmasker geen optie?