Manen invlechten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iphi

Manen invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 20:24

Kan iemand uitleggen hoe je de manen met naald en draad moet invlechten, zoals je het bij dressuurpaarden regelmatig ziet?

Ik vind het erg mooi om te zien, maar ik weet niet hoe je eraan begint. Het lijkt mij wel omslachtiger dan gewone vlechtjes met elastiekjes, maar misschien valt het wel mee...

jadis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:14

StormJarig

Re: Manen invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:18

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:19

Idd op boktwiki leggen ze het duidelijk uit :)

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 21:55

Bedankt!

Nu naald en draad kopen en gaan oefenen...
Er staat wel ergens dat je het haar meer beschadigd dan bij vlechtjes met elastiekjes. Ik hoop dat dat meevalt, want mijn paard heeft al niet zoveel haar (heeft helaas zomerrui).

StormJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:47

Je beschadigd de manen echt niet meer dan met een elastiekje.

Koop wel pektouw om te vlechten, dat is stugger en vlecht makkelijk. Koop ook een naald met een groot oog, sommige naalden zijn iets gebogen. Daarna moet je gewoon gaan oefenen oefenen en oefenen, alleen dan leer je het echt mooi. Ikzelf vind het een heel stuk makkelijker dan vlechten met elastiek.

Ik het filmpje zeggen ze trouwens dat je het touwtje mee moet vlechten, maar dat hoeft niet hoor, ikzelf deed dat nooit maar haalde het door het elastiekje heen waarmee je het vlechtje vast hebt gezet. Het makkelijkste is om met een dubbel draadje te vlechten met een knoopje onderin.

Maak een vlechtje in de manenkam van ongeveer een trekkammetje breed, of iets smaller bij een kortere nek. Je hoeft in totaal maar ongeveer 9 a 10 knotten te maken, het is een fabeltje dat het een oneven aantal moet zijn. Je kunt eerst alle vlechtjes maken, dan heb je geen last van losse haren tijden het naaien. Manen die met pektouw gevlochten worden mogen ongeveer 1,5 hand breed zijn.
Maak de mane iets vochtig, dan zijn ze wat stroever.

Haal dan de naald door het elastiekje heen en steek de naald door je eigen touwtje heen bij het knoopje. Als je nu aan het paktouwtje trekt, dan zit het vast en kan het niet meer los.

Rol nu het knotje strak op tegen de manenkam, als een rozetje. Hou het draad naar rechts of links zodat het niet in het rolletje komt. Steek de naald heen en weer door het rozetje, een keer of drie, van voor naar achter. Let erop dat je je paard niet steekt. Je moet zo dicht mogelijk tegen de manenkam aannaaien en zo laag mogenlijk onderin het rozetje insteken.

Steek het een laatste keer door naar achter toe en haal het door een stukje pektouw heen, paar keer heen en terugsteken door het strakke pektouw heen en afknippen. Voel of het knotje stevig aanvoelt, zo niet heb je niet strak genoeg gevlochten, opgerolt of te hoog genaait.

Herhaal dit met alle vlechtjes.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 09:58

Da's een duidelijk verhaal.
Eén vraag nog, hoe lang laat je de manen voor het vlechten? Is het beter als ik ze wat korter knip/trek of juist niet?

Meisiemeis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:41

Veel succes ;-) Ik vind het niet gemakkelijk :-)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:20

Manen trekken op handbreedte of mischien ietsje langer

Oefening baart kunst hier boven is het super uitgelecht
Eerst doe je er een uur over ik ben in 20 min klaar het ziet er super netjes uit dan

Maargoed ik doe het ruim 7 jaar heb altijd zelf gevlochten omdat mijn ouders hun eigen paarden moesten vlechten

Verder ben ik vaker door een manege ''gehuurt'' om alle manege paarden en pony's te vlechten waren echt veel paarden daar leer je ook een heleboel van

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:19

ik doe het heel simpel :) maak breede en zeer strakke (begin los en na 2 vlechtslagen heel strak) vlechten. daarna rol ik me vlecht op :) dus echt oprollen (dit moet wel heel strak gebeuren) en daarna heb je al je roosje :) dan steek je je naald en draad er een paar keer door heen :) en klaar is kees :)

ik heb altijd mooie dikke roosjes :)

Wiskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:14

Ik kan het ook niet, ik vraag het altijd aan iemand ofzo :D Maar zelf wil ik 't ook leren! ^^