SInds een dik jaar ben ik verhuist van stalling (grootste reden was de afstand, nieuwe stal is 5 min fietsen). Deze staleigenaar is echt goed voor de paarden, lees Té goed. Paarden komen elke dag op de wei (niet veel gras, maar wel alles groen), paarden krijgen 3 x per dag een dik portie kuil (soms hooi), 2 kg onderhoudsbrok en 1 kg bietenpulp te eten.
Mijn paard is echt opgebloeit sinds hij daar staat, echt een knuffel kont geworden...
Echt loop ik betreft voeding tegen een groot, heeeel erg groot, probleem aan. M'n paard is echt dik geworden. Ik word er zelfs door vreemde op aangesproken op straat.
Sinds een paar weken komt er af en toe smurrie uit zijn koker en scheurt hij licht zijn staart (wat hij in die 6 jaar dat ik hem heb NOG NOOIT gedaan heeft!) met het gevolg dat zijn prachtige dikke staart nu al met de helft gehalveerd is.
Vandaag kwam ik om te rijden en bij het poetsen ontdekkte ik dat heel de voorkant van zijn achterbenen bedekt was onder een dikke laag smurrie die dus afkomstig was uit zijn koker, die sinds een paar dag ook een beetje dik geworden is. Ik mag er gewoon aan komen, het is niet warm en ik maak hem met enige regelmaat ook school
Na even google en wat gebokt te hebben (ik was met paard naar huis gereden, zodat hij kon grasmaaieren en ik kon eten) ben ik er dus achter gekomen dat alles (dik-scheuren-koker) gewoon aanduidt dat meneer echt te veel voedingstoffen binnen krijgt, wat zich dus op deze manier uit.
Omdat ik me dus ook zorgen maak, heb ik kort daarna contact opgenomen met mijn dierenarts en die adviseerde om hem gewoon veel minder te voeren, want hij krijgt gewoon echt teveel binnen. Mocht het probleem daarmee niet opgelost zijn, zou ik opnieuw bellen en dan zou ze langs komen. Lijkt me een super idee, dus dat wilde ik bespreekbaar maken met de staleigenaar....
De staleigenaar is een echte boer en die maak je dus niks wijs. "er is geen 1 dierenarts die dit kan beoordelen door de telefoon, mijn paard scheurt absoluut niet, in kort gras zit geen voedingswaarde, en hij voert absoluut niet teveel!"
Nee zijn conclusie was duidelijk dat IK gewoon meer moest rijden. Terwijl ik zeker 4 dagen in de week rijd (vlotte buitenritten, dressuur train op m niveau) en ook nog een 2 zeer actief longeer,vaak galop traning en balkjes draven.
Staleigenaar is dus neit van plan om minder te gaan voeren. Wat kan ik hier nu mee? Hoe overtuig ik hem dat het wel degelijk aan het voer ligt?