wat moet ik hier nu mee...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urko

wat moet ik hier nu mee...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:16

Ik ben niet zo van het openen van topics op bokt, maar ik ben nu echt even helemaal ten einde raad.

SInds een dik jaar ben ik verhuist van stalling (grootste reden was de afstand, nieuwe stal is 5 min fietsen). Deze staleigenaar is echt goed voor de paarden, lees Té goed. Paarden komen elke dag op de wei (niet veel gras, maar wel alles groen), paarden krijgen 3 x per dag een dik portie kuil (soms hooi), 2 kg onderhoudsbrok en 1 kg bietenpulp te eten.

Mijn paard is echt opgebloeit sinds hij daar staat, echt een knuffel kont geworden...

Echt loop ik betreft voeding tegen een groot, heeeel erg groot, probleem aan. M'n paard is echt dik geworden. Ik word er zelfs door vreemde op aangesproken op straat.

Sinds een paar weken komt er af en toe smurrie uit zijn koker en scheurt hij licht zijn staart (wat hij in die 6 jaar dat ik hem heb NOG NOOIT gedaan heeft!) met het gevolg dat zijn prachtige dikke staart nu al met de helft gehalveerd is. ;(

Vandaag kwam ik om te rijden en bij het poetsen ontdekkte ik dat heel de voorkant van zijn achterbenen bedekt was onder een dikke laag smurrie die dus afkomstig was uit zijn koker, die sinds een paar dag ook een beetje dik geworden is. Ik mag er gewoon aan komen, het is niet warm en ik maak hem met enige regelmaat ook school :Y)

Na even google en wat gebokt te hebben (ik was met paard naar huis gereden, zodat hij kon grasmaaieren en ik kon eten) ben ik er dus achter gekomen dat alles (dik-scheuren-koker) gewoon aanduidt dat meneer echt te veel voedingstoffen binnen krijgt, wat zich dus op deze manier uit.

Omdat ik me dus ook zorgen maak, heb ik kort daarna contact opgenomen met mijn dierenarts en die adviseerde om hem gewoon veel minder te voeren, want hij krijgt gewoon echt teveel binnen. Mocht het probleem daarmee niet opgelost zijn, zou ik opnieuw bellen en dan zou ze langs komen. Lijkt me een super idee, dus dat wilde ik bespreekbaar maken met de staleigenaar....

De staleigenaar is een echte boer en die maak je dus niks wijs. "er is geen 1 dierenarts die dit kan beoordelen door de telefoon, mijn paard scheurt absoluut niet, in kort gras zit geen voedingswaarde, en hij voert absoluut niet teveel!"

Nee zijn conclusie was duidelijk dat IK gewoon meer moest rijden. Terwijl ik zeker 4 dagen in de week rijd (vlotte buitenritten, dressuur train op m niveau) en ook nog een 2 zeer actief longeer,vaak galop traning en balkjes draven.

Staleigenaar is dus neit van plan om minder te gaan voeren. Wat kan ik hier nu mee? Hoe overtuig ik hem dat het wel degelijk aan het voer ligt?

R0oszs

Re: wat moet ik hier nu mee...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:20

kan de dierenarts niet langs komen om het uit te leggen?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:21

Waarom krijgt je paard in vredesnaam bietenpulp? Ik denk namelijk dat dit het probleem is :j

Hoe staat je paard in het werk? Ik zou een gesprekje aan laten gaan door de DA met de boer. Is de boer nog niet overtuigd.... Tja, dan zit er in mijn ogen maar 1 ding op.

Ik persoonlijk zou nooit akkoord gegaan zijn met de bietenpulp vanaf het begin.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:23

@roosz"s: daar heb ik ook over nagedacht, maar hoe moet ik dat dan aanpakken zonder dat hij zich aangevallen voelt? Kan slechts de dierenarts op hem afsturen om hem het een en ander duidelijk te maken (ik betwijfel ook of hij daar wat om geeft want hij is zo eigewijs!)

@mootje: ik heb 1 geluk dat mijn paard die bietenpulp eigenlijk altijd laat liggen, en die gooi ik dus altijd weg. Ben er ook niet blij mee, maar hij eet het zelden. Bietenpulp krijgen ze daar als maagvulling, omdat er dus weinig gras staat.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:24

Dierenarts op stal laten komen en hartig woordje met pensionhouder praten. En anders helaas: andere stal zoeken

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:24

Oei, moeilijk boeren. Ze bedoelen het goed maar soms...
Ik zou hem vertellen dat hoe goed hij ze ook verzorgd dat je toch graag minder wil gaan voeren en desnoods je paard een termijn geven (waaruit dus blijkt dat hij minder dik wordt) om te kijken of dat werkt. Uiteindelijk ben JIJ de eigenaar en bepaal JIJ dus hoeveel of hoe weinig hij krijgt. Evt kan je hem opmeten met en meetlint en zo kijken of het werkt. Maar dan hebben jullie beide een (hopelijk) goed gevoel hieraan.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:27

Afbeelding

dit is overigs de meeste resente foto die ik kon vinden...

... er zit geen veulen in... het is een ruin... :o

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:27

het is jou paard dus het is jou keuze wat je paard te eten krijgt

boer zou eigenlijk moeten luisteren naar jou wat jou paard betreft (daar betaal je hem toch voor denk ik...)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:31

Ja die is echt veel te dik.
Je kunt hem ook vertellen dat je niet meer kunt rijden. Dus dat het teveel gevoerd krijgt voor wat jij van je paard vraagt.

En dus minder brok, geen bietenpulp i.i.g.

Je kunt zeker een kilo brok eraf laten. En dat eventueel aanvullen met vitaminen in de vorm van pavokoeken o.i.d.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:33

ik ga maandag dan toch de dierenart bellen, hopen dat zij wel de staleigenaar overtuigd krijgt.
Ik heb nu net een voerbordje gemaakt die ik op zijn stal bevestig. Hoop dat het dan doordringt.

- weinig kuil
- absoluut geen bietenpulp
- 1/4 kg brok per keer (halve kilo dus totaal per dag)

@tesseke: dat heb ik hem straks ook gezegt, maar daar werd opgereageerd met: "als ik hier voor 30 paarden andere voerschema's bij moet houden die elke 3 dagen verandere... nee nee daar begin ik echt niet aan!"

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:35

Ja maar dit paard is zo dik dat het gewoon ongezond is. En dus zou ik daar wel heel strak in zijn. En anders zit er weinig anders op dan een andere stal zoeken.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:35

Het is overigs niet zo dat het paard te heftig is ofzo bij het rijden. Altijd al een bokker en een race beest geweest en daar hb ik geeb problemen mee, ik heb controle en ik kan prima met hem rijden.

Ik wil gewoon dat hij afvalt (EN VEEL!) want ik ben bang dat hij gewoon hoefbevangen word.

@Anya: hij heeft zo'n zoutblok metextra vit. E en biotine en allerlei vitamine, waar hij best vaak aan likt, dus ik denk niet dat dat nodig is?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:36

als daar al vitaminen in zitten, dan hoeft het niet. Zou ik wel even checken. Omdat het vaak alleen biotine en mineralen betreft.

Oh ja en SNEL afvallen is niet goed. Dat werkt zeer vervelend op de darmen e.d. Dus gewoon rustig aan minder voeren.
Je kunt zelf nog wat doen door hem veel overgangen te laten maken. Stap galop stap bijvoorbeeld. Of heuveltjes laten lopen in stap op buitenritten. En dan wel op de achterhand ;)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:39

Afbeelding

foto van een maand geleden ofzo (manen zijn afgeschoren zodat ze weer mooi recht aan groeien)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:41

@anya: Bedankt voor je tip betreft rijden, ik zit hier vlak bij een hei waar hele zwaare grond ligt maar helaas weinig heuveltjes. Op de verpakking van de zoutsteen staat een hele lijst aan vitamine a-b-e en nog wat andere dingen. (waar ik nu even niet opkom) dus dat zit wel goed.
Anders heb ik hier nog SportFit van Pavo staan, al voer ik die liever niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:56

ja dat is een probleem met boeren die te vol voeren. Het zijn geen varkens of koeien. Vraag of hij de porties halveert. De bietenpulp kan je achterwege laten, hij krijgt genoeg vezels binnen.

Jij bepaalt. Niet hij! en maar hopen dat hij dat accepteert. Ik heb jarenlang bij boeren gestaan en nooit deden ze wat ik wilde, immers zij weten het en niet ik. Maar het waren altijd koeienboeren of ex-varkens boeren...de echte paardenmannenboer zou dit nooit doen..

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 23:05

dit is inderdaad een ex-varkensboer.... hij weet het.. en ik niet...

Russel je haalt echt de woorden uit mijn mond. :)

Ik vraag niet of hij halveert, hij moet dat maar doen. Gezondheid van mijn paard staat nu voorop en hij krijgt gewoon zoveel te eten dat ik het er niet meer afgereden krijgt. Lijkt net of ik op een merrie zit die elk moment kan veulenen... zo dik is m'n paard.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 05:47

Jij bent degene die bepaald hoeveel je paard te eten krijgt. Vind de stalhouder dat te weinig heeft hij zich aan te passen. Vind hij het te veel kan hij je meer laten betalen. Heel duidelijk lijkt mij. Ik zou met hem in overleg gaan kun je hem niet overtuigen dan zou ik mijn paard toch naar een andere stalling verplaatsen. Het gaat tenslotte om de gezondheid van je paard lijkt mij.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:45

Je zou er ook voor kunnen kiezen geen brok meer te laten voeren. Daar heeft de boer vast geen problemen mee want dat scheelt geld. Als je daar dan een bordje voor maakt. En dan zou je zelf Pavo koeken kunnen geven voor de vitaminen. Zou zeker al schelen hoor.
Als hij niet wil mee werken zou ik haar daar weg halen, te dik is zo slecht voor alles. Eigenlik ook een vorm van dierenmishandeling vind ik. Zeker als je er iets aan kunt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:52

Persoonlijk ben ik al jaren helemaal klaar met dergelijke stalhouders. Leuk hoor die ex-varkens- en koeienboeren, maar die gaan nog uit van 'veel voer = veel omzet' en zo werkt het met paarden niet. Naar klanten luisteren doen ze principieel niet, want ZIJ hebben de wijsheid in pacht en 'die paardenwijffies doen alleen maar kammen'...

Ik zou 1x goed in gesprek gaan, en daarbij ook meteen duidelijk aangeven wat er gebeurt als jouw voerwensen niet gevolgd worden. Dan is de klant weg.
Wie betaalt, bepaalt.
Wat er nu gebeurt is ronduit schadelijk voor je paard. Overigens kon je dit op je klompen aan voelen komen, met deze hoeveelheden (ongeschikt) voer die erin gestopt worden...

Evaahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:50

Ik zou nog één keer goed proberen te praten met hem. eventueel de DA langs laten komen dat die het zélf aan de staleigenaar kan uitleggen, want dit is écht niet gezond. Is er geen mogelijkheid tot halfpension? Dat je zélf voer koopt, voerschema ophangt en eventueel met stalgenootjes onderling een beurtrol afspreken? Als dit geen invloed heeft op de staleigenaar. Jammer dat je dan misschien wat langer moet fietsen naar je paardje maar dit is ook écht niet goed voor je paardje hoor..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:03

Is het geen idee om bakjes voer klaar te zetten zodat hij die kan voeren. Dan kun je bijvoorbeeld de hoeveelheid krachtvoer aanvullen met lucerne dan lijkt het voor de boer al veeel meer.

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:16

Ik zou toch even heel duidelijk met de beste man gaan praten en aangeven dat of hij minder voert aangezien het jouw paard is of dat je een andere stal gaat zoeken want jij bent de klant en wat hij met zijn varkens doet is zijn ding maar het is jouw paard. Kom op zeg, je betaald altijd meer dan genoeg op een pensionstalling, moet dit nog eens bijkomen.

Sorry als ik een beetje heftig reageer maar het gaat om de gezondheid van je paard en dat gaat gewoon boven alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:25

Ik ging er zowieso al niet mee akoord dat iemand baas is over mijn paarden?

Dat moet je dan ook maar teen hem zeggen, dat jij zelf bepaald wat jou paard te eten krijgt.

En dat ff volhouden. Desnoods zelf voeren.
Mijn haflinger groeit ook van wind en staat de hele dag op hooi/kuil. Daar groeien ze niet zo van. Ze krijgt dieet/sportbrok en daar doet ze het heel goed op. Zal ff foto plaatsen hoe ze eruit ziet.
Afbeelding
En deze komt niks te kort, en is ook nog een merrie.

succes ermee.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:27

@felicity: Daar heb ik ookal aangedacht maar het probleem is dat er een heleboel kleine kinderen op stal lopen die al niet van halstertouwen af blijven, laat staan van voer. (en dan heb ik het nog neit over de honden/katten/muizen/ratten gehad...)

@Natasja: het probleem word dan dat paard zijn stal afbreekt als het voertijd is, ik zat zelf te denkn (ivm afbouwen) om over een week over te gan op een handje brok per dag, zodat meneer teminste het idee heeft dat hij wel iets krijgt.

@ Sonja: ik sta er al meer dan een jaar, en vorig jaar voorjaar/zomer is mijn paard zelfs afgevallen. Het probleem zit hem echter erin dat de boer veeel meer krachtvoer is gaan voeren (oa die pulp) en dat hij dit jaar zijn weides dik bemest en ingezaait heeft. Vorig jaar is mijn paard zelfs afgevallen omdat hij zoveel buiten stond (zandwei).