Wie van jullie heeft z'n paard niet op stro staan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 16:15

het klopt hoor. op zaagsel meer hoefproblemen, maar dat geld ook voor ecolin, rapsody en de andere alternatieven. maar he is met alles zo als je je box goed schoon houd is er niks aan de hand! heeft met bacterien te maken.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 17:08

je hebt verschil tussen echt zaagsel(= heel fijntjes)en houtkrullen(=veel grover)
bij zaagsel komen die kleine deeltjes gauw in de witte lijn van de hoef te zitten waar ze een hoefzweer kunnen veroorzaken.
paarden die op beslag staan hebben over het algemeen minder kans op hoefzweren dan paarden die geen beslag hebben.en vlas of rapsodie is veel grover nog dan houtkrullen dus dat is niet helemaal waar wat je daar zegt puck..........

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 17:23

vraag het maar eens aan je hoefsmid sanderijn. het is wel zo!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 21:34

nee hoor mijn smid zegt idd wel dat zaagsel enig gevaar voor hoefzweren kan opleveren maar andere soorten die grover zijn niet........

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 21:55

Robin staat op zaagsel.. hoeveel het kost weet ik niet.. maar ik betaal op stal net zoveel als dat ik voor stro zou moeten betalen. Robin vreet anders heel z'n stal leeg Extreme duivel

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 00:57

Ik heb me laten vertellen dat het iets met de urine te maken heeft ofzo Verward Verward Het schijnt dat zaagsel weer te droog is voor de hoeven, maar soms is op stro te nat voor de hoeven. Mijn pony staat gewoon op stro, geef ik absoluut de voorkeur aan. Alleen al omdat ze zich op zaagsel doodvervelen. Mijn motto: hoe meer stro je erin stopt, hoe minder je eruit haalt. Bovendien ligt het een stuk lekkerder en zaagsel ziet er altijd vies uit.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 08:21

goeie smid sanderijn! vraag het eens aan je da dan? doordat je de rapsodie en ecolin langer in een box laat dat stro groeit het aantal bacterien, en dat kan ontstekingen aan de hoef veroorzaken. hoeft niet, maar het risico is groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 09:25

hoi
Ik heb een smid en die zegt het net zo als die van Puck.
Doordat er in zaagsel e.d. meer bacterien komen zitten omdat je de stal minder vlug leeg haalt als bij stro gaan er meer bacterien in zitten en dat kan hoefproblemen geven.
Kawa staat al heel lang op zaagsel en het bevalt me voor 300%. Hij heeft geen last van de hoeven en hij eet het ook niet op.
Ik vind het veel makkelijker zuiver te houden, je krijgt minder mesthoop, het composteerd heel snel en ik vind het (in de zomer vooral) ook nog frisser ruiken.
En wij hebben het ook gratis als afval product maar hadden we het niet gratis dan ging ik het wel kopen.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 10:37

puck,ik gebruik mijn vlas niet 'zoals het hoort'ik haal dus elke twee dagen wél de natte plekken weg en zorg dat het vlasbed constant schoon en droog is.ik laat er geen onderlaag in liggen.........moet wel volgens de fabriknat maar ik wil dat zelf niet.bovendien moét tinkerbell van mij DA op vlas of ander stofvrij stalstrooisel staan.............

_________________
zorgen zijn voor later,genieten is voor nu

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-07-28 10:38 ]</font>

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 10:52

je hoeft je niet aangevallen te voelen. ik zeg toch ook dat je je box dan schoon moet maken. maar stro ligt minder lang in een stal en daardoor minder bacterien. en dus minder kans op hoefzweer

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 10:54

ja dat klopt maar een paard met ijzers heeft weer minder kans op een hoefzweer dan een paard zonder ijzers en tink heeft ook ijzers en ze staat al een jaar nu op vlas en mij bevalt het prima

bij ons op stal gebruiken ze ook veel zaagsel maar ik heb niemand meegemaakt die hun paard daardoor een hoefzweer heeeft opgelopen

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 10:56

jeetje sanderijn, nou als je per se gelijk wilt hebben, okee wat jij wilt, het is jouw feestje. tssssk, beetje eigenwijs ben je wel he?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 10:58

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen.............

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 11:03

yeah right sanderijn. einde discussie!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 11:05

Onze ezels stonden eerst ook latijd op zaagsel maar doordat er een oude ezel bijkwam gingen ze op stro.
Mijn shet heeft een uitlooptstalletje en mest altijd buiten haar stal is dus nooit vies, ze staat er alleen snachts.
De andere 2 staan dag en nacht op de wei, alleen als het vriest gaan ze snachts naar binnen. Dan staan ze wel op stro.
Zelf vind ik het raar dat paarden last krijgen van hun hoeven door zaagsel.
Ik vind zaagsel wel fijn spul hoor, mijn hamster staat er ook op Haha! Haha! Knipoog Knipoog

Groetjes Melissa

Ju-Ju

Berichten: 55
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 11:14

Bij ons op stal kan je aangeven wat je wilt voor bodembedekker dit zit in je stalgeld wat je betaald..
Khassey staat op een dun bodempje zaagsel en daarover heen stro..
Ze halen hem twee keer per week helemaal leeg en de andere dagen de viezigheid eruit...
Het voordeel hiervan is dat door het laagje zaagsel de urine in het zaagsel laag blijft hangen wat het stro dus minder vervuild.. ze staan hier wel heeeeeeel dik in het stro hoor zo per paard 2 balen stro..
Luxe:)


Groetjes Judith

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-01 11:44

He Ju-Ju dat klinkt wel als een luxe stal zeg!!

Ik heb altijd begrepen dat gewoon zaagsel erg slecht is voor de hoeven, ken ook een paard dat er altijd lsat van had, maar voor zover ik weet ik dat met Rapsodie en het spul waar Sanderijn haar pony op staat niet zo!!

Mijn paard heeft ook op zaagsel gestaan en het was altijd smerig. Nu staat ze op Rapsodie en het blijft geweldig schoon!! Terwijl ik altijd elke dag uitmest.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 11:52

Mijn paard staat op zaagsel. Ik ben er heel tevreden over. En mijn paard heeft er nog nooit van gegeten, ook al is het een alleseter. Met haar hoeven heeft ze ook nog nooit problemen gehad. Maar het is wel zo dat ze alleen 's nachts op stal gaat.
Zaagsel is denk ik zowat het goedkoopste dat er bij ons te krijgen is (270 BEF per pak = 13,50 gulden) en onze mesthoop van 5 paarden is door zaagsel te gebruiken veel kleiner geworden.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 12:17

Die van mij staat nu op gras, hihi, en 's winters op zaagsel en stro. We hebben ze ook nog een tijdje op turf gehad, maar ik vond dat niet zo'n succes. Ze trappen het heel snel in elkaar, dus je moet een hele dikke laag erin doen, voordat ze echt een lekker bedje hebben om in te liggen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 14:22

Mijn paarden staan op krullen, die van mij ouders op stro.

Dat mijn paarden op krullen staan is puur uit mijn eigen gemakszucht, ik vind dat namelijk veel makkelijker uitmesten.
ik haal elke dag de mest eruit en de natte plek laat ik liggen zolang ik hem niet kan ruiken, op het moment dat ik ook maar denk dat ik iets ruik gaat de hele meuk eruit, en dat is meestal eens in de 2 weken.

Ik gebruik zo ongeveer 3 balen krullen in de maand, maar mijn paarden staan dan ook de hele dag buiten.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 15:27

Al die berichten dat zaagsel of andere bodembedekking minder werk is, begrijp ik dus niet. Wij hebben juist veel meer tijd nodig om uit te mesten met die Rapsodie.
Dat zal wel komen omdat ik een smeerpoets heb die overal mest en alles door zijn hele stal heenloopt.
Ik ben zeker 20 minuten bezig per dag en dan ook nog eens die box leeghalen eens in de week, daar doe ik ook nog eens 1 uur over.
't is dat Fitz op die troep moet staan vanwege zijn luchtwegen, maar anders ging hij snel weer op stro.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 15:28

Mijn paard staat op Eurolin (goedkopere versie van Equilin) simpelweg omdat ik ook geen mogelijkheid heb om stro op te slaan en ik de balen bij de lokale fourage handel kan halen. Scheelt ook weer mestopslag en je bent inderdaad sneller klaar met mesten. Wat ik wel doe is af en toe wat stro door de Eurolin mengen zodat mijn paard wat te doen heeft. Dat vind ik dus het grote nadeel van zaagsel en andere produkten; je paard heeft niets om op te knabbelen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 15:30

Citaat:
Op 2001-07-28 15:27, schreef Fitzroy:
Al die berichten dat zaagsel of andere bodembedekking minder werk is, begrijp ik dus niet. Wij hebben juist veel meer tijd nodig om uit te mesten met die Rapsodie.
Dat zal wel komen omdat ik een smeerpoets heb die overal mest en alles door zijn hele stal heenloopt.
Ik ben zeker 20 minuten bezig per dag en dan ook nog eens die box leeghalen eens in de week, daar doe ik ook nog eens 1 uur over.
't is dat Fitz op die troep moet staan vanwege zijn luchtwegen, maar anders ging hij snel weer op stro.


Ik ben per dag zo'n 2 min. kwijt per stal, om alleen de mest er uit te halen.
Eens in de 2 weken gaat de natte plek eruit dat kost me ca. 15 min.
En ik ben een Pietje precies als het om uitmesten gaat....

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 15:36

Tja Fitz, het scheelt natuurlijk dat ik mijn paard bij huis heb staan. De kruiwagen staat standaard naast de stal. Haha! Gewoon een kwestie van regelmatig de mest verwijderen en dan is het een kleine moeite.
Als je echter maar 1x per dag de mogelijkheid hebt om de mest eruit te halen dan kan ik me voorstellen dat het je veel tijd kost.
Wat ik doe is: Handschoenen aan en dan de mestballen met mijn hand oprapen, gaat een stuk sneller dan met zo'n mestvork. Want van al dat zeven krijg je ook het gebrek.... Daarnaast heb ik een grashark waarmee ik de boel aanhark (die van mij werkt alles naar de buitenrand) mocht ik dan wat mestballen tegenkomen dan raap ik die ook meteen op. Kost me 10 minuutjes per dag om de stal schoon te houden.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 16:14

Zamantha staat op zaagsel dit kost 11 gulden voor een pak ik vind het makkelijker uitmesten en voor haar is het beter omdat ze iets heeft aan der luchtwegen