voerbak metselen tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya85

voerbak metselen tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 11:20

Wij zijn de wei aan het herinrichten. Een van de dingen die ik wil verbeteren zijn de voerplekken.
Nu hebben ze meerdere eetplaatsen in de wei, ik leg dan het hooi los op de grond. Het nadeel hiervan is, de paarden lopen erdoor heen, poepen/plassen en liggen erin. Weekelijks ruim ik al het oude hooi op en maak ik nieuwe eetplaatsen zodat de oude plaats kan droge. Als ik zie hoeveel hooi ik weekelijks ruim, omdat het vies is, is het eigenlijk zonde.
Daarom wil ik dit verbeteren!

Ik wil geen hooiruif, geen hooi net! Dus deze tips hoeven niet te worden gegeven.

Belangrijk is, dat het fijn eten is voor zowel mijn minishetjes(70&80cm) als mijn shire(1.84m). Ze moeten er niet met hun benen in kunnen blijven vastzitten!

Ik zit zelf te denken aan een hooibak metselen met stenen. We hebben nog stenen genoeg over en mijn vriend kan dit wel. Heeft hier iemand ervaring mee? Voordelen, nadelen? Tips, ivm groote/hoogte?
Foto's?

Andere goede ideeen zijn ook welkom!

capopjekop

Re: voerbak metselen tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:30

Alleereerst zou ik even navragen of het mag van de gemeente, want ik neem aan dat je wat moet afgraven, want de stenen zo op de grond lijkt me niet stevig.

Zijn van die houten kuubkisten niet makkelijker? Die kun je verplaatsen als het modderig wordt op een plek. Hij mag weer niet te hoog zijn want dan kunnen de kleintjes er niet bij. Ik zie dat je niet de tip wil krijgen voor een hooinet, ik denk juist dat het in dit geval ideaal is. Je hebt ze met hele kleine maas, zodat zelfs de kleintjes er niet met hun hoef in kunnen blijven hangen. Maar goed, mss kun je de zoekfunctie gebruiken. Op bokt zijn best veel topics over hooivoeren met nuttige tips er in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:31

Ik zou ook geen betonnen/stenen bakken nemen. Je wilt ze toch nog eens kunnen verplaatsen lijkt me.
Idd iets van hout of kunststof en dan misschien wat rubber matten er omheen leggen. Dan wordt de boel daar ook niet kapot getrapt en het blijft allemaal verplaatsbaar.
Overigens ou ik in de bakken wel een konstruktie maken dat er iets van een rooster op kan zodat ze niet hele plukken tegelijk eruit kunnen halen, maar kleine hapjes. Doen ze er langer mee en je verspilt minder.

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:37

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:31

Gaas eróver is geen oplossing, dan kunnen ze het onderste niet uit de bak eten. Het gaas moet er in met niet al te grote mazen (max 5 cm) en lekker zwaar zijn.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:56

In een topic over hooivoeren in de paddock vond ik een mooie oplossing: het neerleggen van oude tractorbanden en daarin het hooi leggen. Ik vond hetzelf wel een goeie vondst! [VSW] Hooi voeren in de paddock, hoe?
Laatst bijgewerkt door bedouin op 29-05-10 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:59

En tractorband is ook maar 30 cm 'hoog', daar plukken de paarden echt zo het hooi uit en morsen dan nog veel. Het werkt hooguit tegen het wegwaaien zolang het binnen de band blijft liggen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:35

Ik ga dit topic even volgen. Voor mijn paard (1.64) en pony (nog in de groei, rond de 1.10 , wilde gok ). Zoek ik ook iets. Vooral omdat het daar nog wel is kan waaien en als ik het dan uitspeid het gewoon al gedeeltelijk in de ronte gaat waaien. En idd zelfde probleem als de ts. Dat ik één keer in de zoveel tijd het oude hooi weg haal, en dat toch best veel is dan..