Egaliseren weitje en grasvraag...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tal1977

Egaliseren weitje en grasvraag...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 11:06

Wij hebben een klein weitje vol met hobbels en gaten (echt zo'n 'breek-je-enkel-voorzichtig'-stuk!)...
Deze willen we egaliseren. Hoe kunnen we dat het beste doen?
Momenteel maaien we het nog, aangezien we nog geen pony hebben, omdat de weide nog niet klaar is...
Hoe lang voor de komst van de pony moeten we het gras laten groeien??

capopjekop

Re: Egaliseren weitje en grasvraag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:32

Eerst even nagaan of het mag bij de gemeente. Op het weiland dat wij gebruiken rust een bestemmingsplan natuur en daar mag je niet zomaar gaan egaliseren. Verder zou je een loonwerker in de buurt kunnen benaderen. Zij kunnen je precies vertellen hoe en wat.

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 12:07

capopjekop schreef:
Eerst even nagaan of het mag bij de gemeente. Op het weiland dat wij gebruiken rust een bestemmingsplan natuur en daar mag je niet zomaar gaan egaliseren. Verder zou je een loonwerker in de buurt kunnen benaderen. Zij kunnen je precies vertellen hoe en wat.

Dit stuk is gewoon ´tuin´ zeg maar...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:07

Als het "tuin" is, zou ik zeker eerst eens gaan informeren bij de gemeente. Paarden in de tuin klinkt wel leuk, maar mag vaak niet binnen de bebouwde kom.
En is het de bedoeling om 1 pony te gaan houden op je weitje? Dat is namelijk niet zo goed voor ze. Als er geen plek is voor 2 ponies, kun je beter overwegen om er schapen of zo op te zetten en de pony ergens in pension te stallen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:08

Shetlander mag wel in de bebouwde kom :) die vallen onder huisdieren

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 19:26

Mensen, ik vraag hoe ik het beste kan egaliseren, niet of ik wel of geen paarden mag/kan stallen, of ik één of twee pony´s wil houden...
Hier ben ik van op de hoogte en ik vraag nu gewoon hoe ik het beste al die gaten en hobbels uit de wei kan krijgen, welke veroorzaakt zijn door de twee paarden van de vorige bewoners. Wij willen dit eerst graag weer glad maken voor we een pony (of twee ;)) hier gaan stallen!

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:30

Als het geen hele diepe gaten zijn, geen konijnenholen en zo, kun je gewoon een weisleep verzwaren, en daarmee slepen, die trekt hem wel recht
Als er echt gaten zitten, kun je hier eerst wat zand neer kiepen,
Daarna met de wei sleep verder egaliseren

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:48

Tal1977 schreef:
Mensen, ik vraag hoe ik het beste kan egaliseren, niet of ik wel of geen paarden mag/kan stallen, of ik één of twee pony´s wil houden...
Hier ben ik van op de hoogte en ik vraag nu gewoon hoe ik het beste al die gaten en hobbels uit de wei kan krijgen, welke veroorzaakt zijn door de twee paarden van de vorige bewoners. Wij willen dit eerst graag weer glad maken voor we een pony (of twee ;)) hier gaan stallen!

Wij hadden hetzelfde probleem; ook een wei met gaten & hobbels van de vorige "bewoners". In eerste instantie hebben we de gaten opgevuld met zand (en daarop weer nieuw graszaad gezaaid), maar dit bleek niet goed te werken. De grond klinkt wat in en dan komen de hobbels & kuilen weer terug :( Het jaar daarop hebben we er toen toch maar voor gekozen om een loonwerker in te schakelen, die de boel heeft omgeploegd, extra zand heeft gestort en graszaad heeft ingezaaid. Nu hebben we weer een egale weide (met uitzondering van één kuil die de paarden zelf hebben gegraven om in te rollen :()
Qua graszaad zou ik wel aanraden om graszaad speciaal voor de paardenweide te gebruiken. Dit is bestand tegen het korte afgrazen dat paarden doen, is smakelijk voor paarden en heeft ook nog de juiste samenstelling van zaden. Wij hebben "Horsestar Paardeweide" van Ten Have gebruikt als graszaad. Kan je gewoon bestellen in hun webshop op http://www.tenhaveseeds.nl. Het lijkt duur, maar met één zak kun je een hele grote oppervlakte inzaaien. Let er wel goed op dat je na het opnieuw inzaaien, vrij snel begint met het maaien van je weide (als het nieuwe gras slechts enkele centimeters hoog is). Doe je dit niet, dan krijg je wel hoog gras, maar gaat alle energie in de groei zitten en niet in de wortel (en ropt je paard zó een complete graspol eruit). Uiteindelijk vond ik het oplappen van een weide veel moeilijker dan het in eerste instantie leek :P

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 21:40

Dank je wel, Dubbelsprong, dat is fijne informatie.
Wij dachten ook om aarde over de wei te trekken en zo de boel te egaliseren, maar was al bang dat dat niet helemaal zo zou werken.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:21

Als het niet erg diepe kuilen en hoge bobbels zijn zou denk ik frezen voldoende moeten zijn. Als je het laat ploegen, egaliseren, rollen en inzaaien duurt het een hele tijd voordat je er paarden op kunt laten lopen. Plus een flink kostenplaatje. Ik zou even met een loonwerker overleggen.

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:06

aslo schreef:
Als het niet erg diepe kuilen en hoge bobbels zijn zou denk ik frezen voldoende moeten zijn. Als je het laat ploegen, egaliseren, rollen en inzaaien duurt het een hele tijd voordat je er paarden op kunt laten lopen. Plus een flink kostenplaatje. Ik zou even met een loonwerker overleggen.

Goedkoop is een loonwerker natuurlijk niet, maar als je bijvoorbeeld extra zand (aarde) nodig hebt, dan kan de loonwerker daar goedkoper aankomen dan een particulier.
Het zelf doen (en dan ook nog materiaal moeten huren) is ook niet goedkoop. Het duurt natuurlijk wel langer voordat de paarden er weer op kunnen (wanneer je alles opnieuw laat doen), maar ik lees dat TS op dit moment nog geen pony bij huis heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:08

Nou gewoon losstrekken, dus omploegen en daarna laten gladtrekken. Dan inzaaien. Of stort wat zwarte grond en ga met de weidesleep over over de gaten die je met je kruiwagen hebt volgegooid. Dan kan je ook alles weer glad trekken. Dan wel hopen dat het gras heel erg kort is, anders trek je alles kapot en is het een ravage.