wat verstaan jullie onder goede stalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tosha

wat verstaan jullie onder goede stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 08:02

wij gaan morgen kijken naar een boerderij in groningen
er zijn 20 stallen aanwezig een goede buitenbak een paddock en bijna 2 ha land, ik wil hier een pension stal gaan beginnen maar wil graag weten wat de meningen zijn van jullie zodat ik een perfecte service kan gaan bieden

ik ben een voorstander om de paarden de hele dag buiten te laten op het land als het droog is en in de paddock als het rotweer is
3 keer pd voeren, elke dag uitmesten en niet te vergeten lekker ruim in het stro zodat ze lekker zacht liggen (vinden wij ook fijn)
we zitten vlakbij een bos dus er zijn goede uitrijmogelijkheden.
2 keer pd hooi en of kuil
zelf hebben wij 3 paarden 2 van 18 en 1 van 10 jaar deze worden niet meer gereden.
ook wil ik een indicatie prijs voor stalling weten wat jullie realistisch vinden
commentaar suggesties alles is welkom en als ik iets vergeten ben hoor ik dat natuurlijk graag

ik zeg wel pension stal maar natuurlijk zijn alle paarden, ponys welkom

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:06

Ik vind paddock bij slecht weer geen optie, gewoon de wei in, als je 2 hectare hebt kun je dagelijk wel een stuk laten rusten denk ik.

Ik ben een voorstander van hooi voor weidegang, hooi na weidegang en hooi rond 22/23u helaas krijgen ze bij de stalling waar ik sta alleen na weidegang hooi en de rest van de nacht hebben ze dus niks, ik ben het hier niet mee eens maar andere stalling is geen optie aangezien dit de enige stal is waar ze het hele jaar door overdag de wei op gaan.

Hoe de prijzen zitten in de omgeving weet ik niet dus daar kan ik geen indicatie van geven.

tosha

Re: wat verstaan jullie onder goede stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 08:19

dank je voor je reactie
en inderdaad als de laatste ronde gelopen word krijgen ze nog hooi en dit zal inderdaad rond 23.00 zijn zodat ze dan wat te knabbelen hebben

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:24

Tosha, bedenk hoe jij het liefst je paard op een pensionstal hebt staan, en voila, je hebt je antwoord. Je gedachtengang is al heel goed! Bedenk hoeveel soorten voer je aan wilt bieden, zoals hooi en/of kuil, basisbrok en/of sportbrok,denk aan wasplaatsen, eventueel solarium, zadelkasten. Stalregels zijn ook handig om te maken.
Prijzen kan ik je niet in adviseren. Vraag bij verschillende pensionstallen na wat ze vragen en wat daarbij inzit. Zorg dan dat je er niet te ver onder gaat zitten, maar een beetje in de buurt houden!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:26

Lekker de hele dag weidegang klinkt goed :) 3x op een dag kuil/hooi ook :) volgens mij weet je zelf prima wat je wil :) Succes met de opstart :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:37

Waar in groningen is het precies?
Heb je een goede rijbak erbij zitten?
En zet jij de paarden binnen en buiten, en voer je ze ook biks (al dan niet de zelfgekochte van de mensen)?

Hier in de buurt moet je voor een paard tussen de 100 en 175,- rekenen.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:48

in iedereen zijn ogen is een perfecte stalling. ik denk dat je al op de goede weg zit. wat ik belangrijk vind en in overweging zal nemen bij stalling

weidegang en/of paddock met water aanwezig
ruime en schone stal
goede kwaliteit hooi/ kuil
dat de boel een beetje opgeruimd is
goede gedraineerde buitenbak met verlichting
brok kan iemand evt zelf kopen en anders verschillende soorten brok zodat je keuze hebt

in eerste instantie ga ik er altijd vanuit dat mensen goed zijn voor de paarden, want dit vind ik het allerbelangrijkste. bij een stalling wil ik dan ook graag iedere dag welkom zijn, in overleg medicatie etc door stalling toedienen. daarnaast zou ik zelf graag willen dat in overleg dingen mogelijk zijn zoals bijv: zelf mesten, spullen op stal kwijt kunnen. ook zou ik willen dat als er wat is de stalling mij gelijk zou bellen.

qua stalgeld is moeilijk te zeggen. groningen is vaak niet zo heel duur. ik heb een pony op een manege gehad daar betaalde ik:
winter (stal): 180 euro
zomer (weiland): 80 euro
een manege kan je niet vergelijken met een pensionstal.

ik sta nu op een pensionstal in friesland met ongeveer dezelfde faciliteiten alleen wij kopen zelf de brok en mesten zelf. ik betaal nu:
paard: 125 euro p/m
pony: 75 euro p/m

ik wens je in ieder geval heel veel succes.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:53

Ik zou 20 paarden met nog geen 2 hectare land veel te veel vinden.
Daarnaast zou ik meer dan 2x per dag hooi willen(geen kuil!), het liefst onbeperkt.
In de winter in de paddock zou ik geen probleem vinden, zolang het een flinke paddock is, ze daar hooi krijgen, ze niet alleen staan en echt de hele dag buiten staan, niet maar 2 of 3 uurtjes.
Krachtvoer zou ik zelf willen kunnen kiezen/voeren.

Daarnaast vind ik de openingstijden belangrijk, tot 6 of 7 uur open vind ik echt niks.

Prijsindicatie kan ik niet geven, ben niet bekend in jouw regio.

Heel veel succes in ieder geval

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:02

Belangrijk vind ik ook een bedrijfsleider met verstand van paarden. Heb je een opleiding paardenhouderij o.i.d. gevolgd?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:22

Wat ik belangrijk vindt is een goede stalhouder die de paarden goed in de gaten houdt en er ook wat van af weet hoeft geen expert te zijn maar toch wel fijn als ze zien dat het paard gewoon niet z'n dag heeft ofzo.

Voor de rest veel stro in de stallen. Zelf heb ik in de zomer de voorkeur om te kunnen kiezen voor 24/7 op de wei met schuilstal.
Vind persoonlijk 20 paarden op 2 hectare ook wat veel maar kan me even geen voorstelling maken.
Opzich kan het wel maar dan wel met onbeperkt toegang tot hooi voor de paarden. Geen kuil trouwens.
Verlichte rijbak is ook wel zo fijn.
Ben zelf niet helemaal weg van een paddock omdat die meestal erg klein zijn. Dus vraag me af hoe groot is die en heb je dan genoeg ruimte om 20 paarden overdag lang genoeg buiten te laten? Want als je dat gaat opdelen is het verre van ideaal.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:26

Intenties zijn goed, ik ben idd wel bang voor je ruime weidegang...
Twee hectare voor zoveel boxen is wel heel erg krap, naar mijn mening.

Belangrijk vind ik dat de paarden het goed hebben, zomer en winter naar buiten kunnen en dat afspraken worden na gekomen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:29

Paddock is prima voor mij, ik wil mijn paarden niet bij anderen hebben staan.
Mogelijkheid tot eigen voer meebrengen. Onbeperkt ruwvoer (keuze uit kuil en hooi), ook op de paddock. Als er gevoerd wordt en er is medicatie of een suplement nodig dat het ook gegeven wordt bij het voer.
Elke dag mesten klinkt goed, maar niet elk paard kan tegen stro, heb je een alternatief?

Verder ben ik geen buitenrijruiter dus de kwaliteit en voor het onderhoud van de bakbodem is voor mij heel belangrijk. Binnenbaan is een pre maar bij een goede buitenbak met verlichting niet noodzakelijk.
Ik wil warm en koud water tot mijn beschikking hebben en een solarium voor het wassen en afspuiten, dat gebruik ik nl. vrijwel dagelijks.
Verder mogelijkheid om mijn trailer op het terrein te zetten en een afgesloten zadelkast (het laatste mag ook van de eigenaar zijn), een toilet en een koelkast voor drinken en medicatie/coldpacks of evt. iets als een drankautomaat. Wasmachine voor dekjes en beenbescherming is een pre.

Verder eigen smid, eigen DA, eigen instructeur kunnen nemen en ik wil zelf mijn ontworming en entingen regelen (evt. wel via centraal inschrijfsysteem).

Dan vind ik het belangrijk dat het netjes is, de pensionhouder vriendelijk en deskundig, dat alles bespreekbaar is en bij voorkeur geen openingstijden.
O ja, en openheid, sommige pensionhouders houden bijv. angstvallig stil dat een paard schimmel heeft oid en ik vind het toch wel fijn om dat te weten :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:51

Mijn paarden staan nu thuis, maar als ik ze op pension zou willen, dan moet het een pension zijn met een grote paddock met een stal waar ze in en uit kunnen. Ik vind het belangrijk dat ze voldoende ruwvoer (hooi) krijgen de hele dag. Mijn pony is insuline resisten en hoefbevangen op het moment, maar als ze beter is zou ik ze bijvoorbeeld een uurtje per dag in het land willen hebben als dat kan.

Verder zou het prettig zijn als er mooie uitrijdmogelijkheden zijn en een fijne bak die niet meteen zeiknat is na een regenbui. Verder is alles wat extra is mooi meegenomen, maar ik heb ze niet per se nodig. Ik heb ze liever niet dat de stalprijs laag is dan wel met een hogere stallingsprijs.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:57

Wat voor mij een vereiste is, is 24/7 weidegang. Verder hoef ik geen bak of wat dan ook. Het zijn maar met de eisen die je stelt. :)

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:00

Ligt er ook een beetje aan wat voor soort mensen je wilt op stal. Doel je voornamelijk op dressuurruiters/springruiters/recreatieruiters/westernruiters enz? Ik vind als dressuurruiter een goede bodem in je bak een belangrijke vereiste. En ook een bak die onderhouden wordt, gesproeit en geslepen wordt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:01

2 hectare is voor 20 paarden te weinig om ze hele dagen weidegang te geven. Je hebt minimaal het dubbele nodig.
Verder is 180-200 euro voor een stalling zonder buitenbak voldoende.
Het hangt er ook een beetje vanaf wat je verder voor voorzieningen biedt; is er een plek om te poetsen binnen? wasplaats? Warm water? kantinetje/koffiehoekje/toilet? Vooral dat laatste vind ik zelf wel prettig; op een gegeven moment wil je niet meer in een hoekje in de stal plassen. En is er (ruimte voor) zadelkasten?

Persoonlijk kijk ik bij een vreemde stal eerst hoe netjes het is. Mijn ervaring is, dat eigenaren bij wie de stal een bende is, het ook niet zo nauw nemen met de verzorging.

het is goed vooral heel duidelijk te zijn naar je klanten over wat wel/niet mag. Juist onduidelijkheden leiden tot irritatie.
Voorbeelden:
Mag er gelongeerd worden in de bak? Mag dat als er gereden wordt? Mag je zelf bijvoeren? Word je geacht alle mest op te ruimen, ook uit de bak? Waar mag je je auto parkeren? Mag je je trailer wassen op het erf? Al dat soort dingen doet er op zich niet zoveel toe, maar het moet wel duidelijk zijn, anders krijg je irritaties over en weer.
In het ideale geval beleg je elk jaar een vergadering met je klanten waarin wensen en regels gezamelijk worden besproken. (strikt formeel mag je nl. geen nieuwe stalregels éénzijdig opleggen).

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:05

Met 3x p.d. voeren neem ik aan krachtvoer? Hoe wil je dat realiseren als ze de hele dag buiten staan, haal je ze dan tussendoor naar binnen?

Waar mijn paard staat werken ze ook met het paddock/wei principe. Als de bodem v.d. wei echt zo nat is dat ze het gaan vertrappen staan ze in de zandpaddock. Vind ik pers. ook niet erg ivm uitglijers. In de winter staan ze in de zandpaddocks. Prijs hangt er helemaal vanaf... moeten ze betalen voor een buitenzetservice? of zit dat bij de prijs inbegrepen? Allemaal dingen waar je rekening mee moet houden :)

tosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 11:12

ik ga hier zeker iets mee doen
bedankt allemaal
jullie horen het

zal het allemaal op papier zetten en dan kom ik er weer op terug

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:40

Persoonlijk vind ik 20 paarden op 2 hectare ook erg krap, ik heb zelf 1 hec. en daar staan 3 paarden op en is er een bak van 18x35. Zelfs ik kom in de zomer niet uit,gras groeit niet snel genoeg waardoor ik in de volle zomer al kale grond heb, ik heb gelukkig nog 1hec. ter beschikking van een kennis.

Als ik jou was zou ik bij de bezichting vragen of er nog mogelijkheid is aangrenzende grond te huren.
Let er ook op hoe de boel onderhouden is, als starter heb je niet meteen het geld om alles op te knappen,maar het uiterlijk van je bedrijfje is wel belangrijk om klanten te trekken.
Bovendien zou ik er ook op letten of er in de directe omgeving al genoeg stallen zijn, zo ja ga daar dan kijken en probeer iets te bedenken waardoor jij je kunt onderscheiden van de rest.

Wat ik verder versta onder goede stalling:

*Mogelijkheid tot buiten rijden
*Schone veilige stallen en verlichting/elekticiteit,warm/koud water
*genoeg (schone)bodembedekking
*Buitenbak met goede bodem en verlichting
*terrein omheind doormiddel van goed materiaal (absoluut geen prikkeldraad,schapengaas etc,te lage hekken of hekken met hooitouwtjes aan elkaar gemonteerd)
*3 a 4 keer per dag ruwvoer
*het liefst zoveel als mogelijk weidegang of grote paddock met voldoende fris water.
*Poetsplaatsen binnen/buiten
*mogelijkheid tot stallen van trailer
*Mogelijkheid tot volgen van (prive)les of eigen instructeur toegestaan
*Kundige eigenaar en of personeel.

Verder vind ik het erg belangrijk dat paarden contact met elkaar hebben/kunnen maken,zowel in stal als buiten.

Ik wens je in ieder geval alvast veel succes.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:48

Bos in de buurt, schone veilige stallen met verlichting & elektriciteit, goede bakbodem, goede omheining van de wei, dat er poetsplaatsen zijn en keuze tot hele dag weidegang.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:14

Bedenk van tevoren wat voor soort klanten je wilt hebben en richt je daar op. Accepteer niet iedereen die zich aanmeldt, maar kijk of paard en eigenaar in de groep gaan passen, dat kan je een hele hoop ellende besparen.
Zorg dat je ook duidelijk hebt wat je regels zijn en waar je eigen grenzen liggen, het is heel moeilijk om regels in te stellen als mensen gewend zijn om hun eigen gang te gaan. Wees ook voorzichtig met vriendschappen met pensionklanten, dat kan een hoop gedoe opleveren op stal als die vrienden denken dat ze meer mogen dan een ander. Bedenk goed dat pensionklanten allemaal je klanten zijn en dat ze dus ook gelijk behandeld dienen te worden.

Mijn wensen voor pensionstal zijn vrij simpel:
-stalhouder die zich aan gemaakte afspraken houdt en kan communiceren met zijn/haar klanten (dit is voor mij geen wens, maar een keiharde EIS)
-paarden in ieder geval overdag buiten in een groep, voorkeur weidegang
-goede buitenbak met verlichting is minimum, mag eventueel clubbak zijn op korte afstand
-goed geventileerde stallen
-ruimte voor zadelkast of eventueel goede zadelkasten beschikbaar hebben
-wormenbeleid (gezamenlijk ontwormen en/of wei uitmesten en/of wormeitelling etc.)
-keuzemogelijkheid voor droog hooi of voordroog is zeer gewenst, droog hooi heeft in principe de voorkeur
-alle materialen uiteraard van goede kwaliteit en veilig voor de paarden

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:46

beantsje schreef:

Hiervoor zijn er in de buurt 10 andere stallingsmogelijkheden te vinden welke wél een buitenbak hebben.
Ben bang dat TS hiermee wel een tikkeltje te hoog gaat zitten in de prijs.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:57

annastasia schreef:
beantsje schreef:

Hiervoor zijn er in de buurt 10 andere stallingsmogelijkheden te vinden welke wél een buitenbak hebben.

Ik denk dat Beantsje een binnenbak bedoelt, dan klopt het prijstechnisch ook met mijn ervaringen :D

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:12

Hier een aanvullende tip:

Een bak die dagelijks goed gesleept wordt. Rijden in een bak met een vlakke ondergrond vind ik zelf heel belangerijk.
Evt. nogmaals in de middag voor de middag/avondruiters de bak slepen.

Een buitenbak met een paar spiegels heeft mijn voorkeur.

Veel succes met het realiseren van je pensionstal.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:33

annastasia schreef:
beantsje schreef:

Dat is dus het probleem. Het hangt af van de regio waar in je zit!