Koelen van de benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Donnatella

Koelen van de benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 15:00

Ik ben op zoek naar een andere manier dan afspuiten met water om de benen van mijn paard te koelen na een training/wedstrijd.

Welke koelbandage/koelgel/koelklei werkt er het beste?

Is het eventueel ook een mogelijkheid om een bandage in een emmer water te leggen en die na het rijden om te doen als koeling?

Het is geen probleem om wat geld uit te geven, maar dan moet het ook effectief werken. Ik ga er daarom al vanuit dat koelgels niet het gewenste resultaat hebben. Volgens mij is koelende klei dan nog beter, maar nadelig is dat die weer verwijderd moet worden.

Wat voor effect hebben coldpacks? Goed of komt het koelende effect er niet door?

Het gaat echter niet om het koelen van 1 been, maar om de 4 benen en wat hiervoor de meest efficiente manier is (zonder liters water te verspillen).

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:32

Ik heb van die handige beenbeschermers met vakken waarin je ijszakken kunt doen. Ideaal want je hoeft niet de hele tijd met een tuinslang te staan en alle 4 de benen worden tegelijk gekoeld. Bij de Paardendrogist kun je ze op hun website bekijken. Daar heten ze Indra Coolpack set. Misschien heb je ze ook van andere merken en goedkoper. Je kunt ook zelf zoiets maken van een theedoek of handdoek, vakken erop naaien in de juiste maat en klitteband eraan maken. (Of een bandage eromheen wikkelen) De coolpacks kun je bij de drogist kopen en de vakken aan die maat aanpassen. Nooit de coolpacks direct op de huid gebruiken!

petitparis

Re: Koelen van de benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:44

een watergang is echt handig mits je paard erin wil natuurlijk :D

ik ken iemand en die spoelt de benen af om het zand te verwijderen en heeft een emmer koud water met een scheut azijn klaarstaan waarin de onderlappen liggen en daar bandageert hij z'n paard mee. Maar volgens mij is het koelende effect snel weg. maar als je dit geheel zou natspuiten, dan heb je minder water nodig, want het duurt natuurlijk wel effe vooraleer je bandages opgewarmd zijn

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:47