Land bemesten met "verse" paardenmest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Land bemesten met "verse" paardenmest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 14:47

Mijn paard staat nu alleen wegens peesblessure.
Haar land is al helemaal kaal gegeten en de grasmat is niet stevig. Een keer lopen als de grond wat nat is en het wordt op sommige delen een hele modderpoel.

Nu wil ik graag het landje in 2en delen om zo om de zoveel tijd 1 stukje wat rust te geven om aan te groeien. Ook in de hoop dat het gras zich wat meer "wortelt" in de grond, en het geheel zo wat steviger maakt.

Nu vroeg ik me af, kun je dit gras eigenlijk bemesten? Ze poept in haar landje, en dit haal ik normaliter 3x in de week weg. Ik vroeg me of je de mest niet kan verspreiden en daarna bewateren op het stukje wat een paar weken rust krijgt. Misschien is het een onwijs domme gedachte, maar vandaar dat ik het even hier vraag!

Groetjes,
Anniek

haflingertje

Re: Land bemesten met "verse" paardenmest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:49

Wij halen de mest helemaal niet van de weide af maar verspreiden het met de tractor.
En we hebben altijd gras wat prima groeit.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:50

Ik zou het niet doen. Mijn ervaring is dat de paarden vaak niet meer eten waar is gemest.
Komt bij dat de kans op een eventuele wormbesmetting veel groter is op deze manier.

Beter toch gewoon de mest er netjes uithalen zoals je al doet en even bemesten met kunstmest.

Koeienmest injecteren is ook erg goed maar dan moet je een loonwerker laten komen en ik weet niet of dat wel handig is als je het over een niet zo'n groot stuk hebt.
Wij laten bv bodemmonsters nemen in het voorjaar en aan de hand daarvan bemesten wij met de juiste mest.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 14:53

Miepie1980 schreef:
Ik zou het niet doen. Mijn ervaring is dat de paarden vaak niet meer eten waar is gemest.
Komt bij dat de kans op een eventuele wormbesmetting veel groter is op deze manier.

Beter toch gewoon de mest er netjes uithalen zoals je al doet en even bemesten met kunstmest.

Koeienmest injecteren is ook erg goed maar dan moet je een loonwerker laten komen en ik weet niet of dat wel handig is als je het over een niet zo'n groot stuk hebt.
Wij laten bv bodemmonsters nemen in het voorjaar en aan de hand daarvan bemesten wij met de juiste mest.

Maar het stuk wat bemest gaat worden met verse mest krijgt rust en daar gaan een aantal weken over heen, zodat de mest helemaal is ingetrokken in de bodem. Dan zou dit toch niet voor problemen moeten zorgen?
Als ik kijk naar kunstmest voor weidegras, naar wat voor 'n mest moet ik dan kijken? (Sorry alleen ervaring met mest voor gazon gras)

Koeienmest injecteren lijkt me iets te groot aangepakt voor een stukje wei van 20x 15 m _O-

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:55

Miepie1980 schreef:

Als je het goed verspreid en de weide een tijd rust geeft dan zie je echt geen mest meer en eten ze overal.. je moet het inderdaad niet op hopen laten liggen...
Wormenbesmetting heb je al zodra de mest op de grond ligt toch?

Kunstmest enzo wordt juist afgeraden voor paardenweides (bij ons teminste, en ja ook de kunstmest speciaal voor paardenweides zou niet echt aan te raden zijn) aangezien dat het gras veel te rijk/vet maakt..

Wij hebben onze weide twee jaar geleden behandeld met zowel injecteren van koeienmest als een seizoen erna kunstmest voor de paardenwei.. Maar nu met de gewone paardenmest gaat het ook super!
Laatst bijgewerkt door haflingertje op 26-05-10 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 14:57

haflingertje schreef:
Miepie1980 schreef:

Als je het goed verspreid en de weide een tijd rust geeft dan zie je echt geen mest meer en eten ze overal.. je moet het inderdaad niet op hopen laten liggen...
Wormenbesmetting heb je al zodra de mest op de grond ligt toch?

Kunstmest enzo wordt juist afgeraden (bij ons teminste) aangezien dat het gras veel te rijk/vet maakt..

Ik bedoel precies wat jij bedoelt!
Mijn plan is dus de hopen uit elkaar te halen met een schep, en dan zo helemaal te vermalen en verspreiden. Dan het land een aantal weken (afhankelijk hoe goed het groeit) rust geven en als er geen regen is zelf sproeien, zodat de mest goed kan intrekken.

Wormbesmetting zal geen problemen geven, omdat ze alleen staat en volgens strak ontwormplan ontwormt wordt. (Of denk ik nu te dom?)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:00

Whahaha, dat is wel een beetje te klein stukkie voor injecteren.
(heb 1 HA dus dan is het prima te doen).

Ja er zijn genoeg mensen die het wel doen. Maar ik heb blijkbaar kieskauwers er lopen die niet meer eten waar mest heeft gelegen, zelfs niet als je het goed heb uitgespreid met de tractor en de sleep. Vandaar mijn reactie.

Ik zou me even laten adviseren bij een Welkoop/Boerenbond achtige zaak over welke bemesting. Als je echt vrij hol gras hebt kan je nog overwegen om ook wat graszaad bij te strooien. Je hebt speciaal paardengras waar ook goede kruiden in zitten.

Haflingertje: wat zou jij qua bemesting aanraden? Wij laten dus monsteren en daardoor krijgen we een advies dat op de paarden is aangepast. Strooi dus alleen kunstmest op m'n gazonnetje en verder niet.

Wormbesmetting krijg je door de mest. Haal je die regelmatig weg is de kans op besmetting natuurlijk kleiner dan dat je het laat liggen.
Weet alleen niet hoe lang het duurt voor de wormen dood zijn buiten het paard.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:01

Nee zeker denk je niet te dom!
Je moet alleen even opletten dat je voor je gaat bemesten goed naar het weerbericht kijkt! Liefst bemesten met verse mest voordat het gaat flink regenen dan is de mest zo weg ;-)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:03

haflingertje schreef:
Nee zeker denk je niet te dom!
Je moet alleen even opletten dat je voor je gaat bemesten goed naar het weerbericht kijkt! Liefst bemesten met verse mest voordat het gaat flink regenen dan is de mest zo weg ;-)

Ik let gewoon op de loonwerkers die dan altijd als gekken over de dijk rijden omdat ze moeten "stronten" _O-

Bedankt voor de tips! Ik ga even er mee aan de slag!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:05

Ik zou toch het risico niet nemen, maar elke dag de mest weghalen en bemesten met kunstmest of iets dergelijks. De boer waar mijn paard bijstaat, laat ons elke dag alle mest eruit halen, maar af en toe kan hij zich niet inhouden en harkt de mest open. Enkele maanden terug had mijn paard voor de eerste x bloedwormen (gelukkig wel een heel lichte besmetting) en ik denk echt dat het door het verspreiden van de drollen kwam. Nu moet ik er wel bij zeggen dat die boer dat verspreiden deed terwijl de paarden er nog op stonden, dubbel dom dus... maar ik neem het risico alleszins niet meer :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:06

Maar hoe zou mijn paard een besmetting kunnen oplopen als ze alleen staat?
Ze staat niet met vreemde paarden op het land. Ik laat nu de mest eigenlijk 1 a 2 dagen liggen, en dan schep ik deze eruit. Het gebeurd wel dat "te verse" mest open valt en dit krijg ik niet allemaal weg. Enkele mestsporen blijven dus ook nu nog altijd liggen.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:08

Miepie1980 schreef:
Whahaha, dat is wel een beetje te klein stukkie voor injecteren.
(heb 1 HA dus dan is het prima te doen).

Ja er zijn genoeg mensen die het wel doen. Maar ik heb blijkbaar kieskauwers er lopen die niet meer eten waar mest heeft gelegen, zelfs niet als je het goed heb uitgespreid met de tractor en de sleep. Vandaar mijn reactie.

Haflingertje: wat zou jij qua bemesting aanraden? Wij laten dus monsteren en daardoor krijgen we een advies dat op de paarden is aangepast. Strooi dus alleen kunstmest op m'n gazonnetje en verder niet.

Wormbesmetting krijg je door de mest. Haal je die regelmatig weg is de kans op besmetting natuurlijk kleiner dan dat je het laat liggen.
Weet alleen niet hoe lang het duurt voor de wormen dood zijn buiten het paard.

Als je alleen je eigen paarden erop hebt en goed ontwormt is kans op besmetting door bemesting heel klein hoor..
Wij hebben zelf ook een hectare grond.. Tja aanraden? Ik doe wat wij hier denken dat het beste werkt voor onze paarden ;)
Kunstmest is voor mijn paarden veel te rijk. Wij zitten op veen/klei wat al een rijke bodem op zich is.
Heb het een keer gedaan ook op advies van de boerenbond.. Maar ik zou het absoluut niet weer doen.
Injecteren heb ik het ook niet zo op.. gras wordt daarvan ook erg vet!
Wij gebruiken nu al een hele tijd alleen de mest van onze paarden die door de tractor verspreid wordt (dus wat ze op de wei poepen)
De wei staat vol gezonde kruiden en doet het heel erg goed!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:11

Dat klinkt erg positief haflingertje!

Dan ga ik gewoon voor de eigen mest, kunstmest valt dan af omdat het er te vet van wordt, dat is wel het laatste wat ik met mijn paard kan gebruiken :=

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:13

Haflingertje: kun je mij een indicatie geven binnen welke tijd de mest volledig is ingetrokken (bij dagelijks sproeien) ?

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:18

Focussed schreef:
Haflingertje: kun je mij een indicatie geven binnen welke tijd de mest volledig is ingetrokken (bij dagelijks sproeien) ?

Als je het goed verspreid is het zo weg... helemaal als er een paar dagen een flinke bui over is geweest!
Afgelopen keer dat wij de weide hebben getrokken was het met 1 dikke week weg.

Op wat voor een grond staat je paard eigenlijk?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:20

Oke, de voorspellingen zien er positief uit, er komt regen de komende dagen!

Klei/veengrond!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:23

Even geplukt van de bokt wiki:
De mesthopen van de paarden moeten juist verwijderd worden of regelmatig verspreid worden dmw slepen, om het ontstaan van ruige grasplekken af te remmen. Helemaal voorkomen doe je die ruige grasplekken daarmee nooit en af en toe de plekken maaien (bloten) is noodzakelijk. Bij goed ontwormen kan het geen kwaad de eigen paardenmest wanneer die verteerd is weer te verspreiden over het land.

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:26

Je kunt nog het beste de mest eraf halen wat je altijd al doet en zeker geen verse mest op het land strooien, oude mest zou nog wel kunnen maar dan moet dit zeker een half jaar gelegen hebben. En ik denk dat je in jouw geval wel kunstmest moet strooien. Normaal doe je dit idd. niet teveel maar als ik jouw verhaal zo hoor dan heeft de weide de laatste jaren geen kunstmest gezien en wil je dan nog een beetje grasmat over houden zul je toch wel een keer wat mineralen aan moeten vullen anders verarm je de grond enorm en houd je geen grasmat meer over.Je zou kunnen bemesten met een meststof wat men noemt :15+15+15 ( Natrium+ Fosfos + kali) of 17+17+17+2 ( laatste 2 is dan magnesium). Er leiden natuurlijk meerdere wegen naar rome maar denk dat dit de beste en snelwerkende oplossing is. Voor zo'n klein stukje heb je ook n iet zoveel nodig, je komt met 1 of 2 zakken van 25 kg. een heel eind. ( ca. 10 tot 15 euro per zak ). succes!

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:27

Let wel op het stukje van wiki: er staat verteerde mest ( = ca. half jaar oud ), geen verse mest!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:29

Ik ben nu even van me apropos afgehaald:

Mag ik nu wel of niet verse mest strooien en laten intrekken? %) (sorry ben echt een enorme leek op mest-gebied. Composteren van mest is me bekend, maar ik heb geen tijd om een half jaar te wachten :') )

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:36

Ik zou niet de verse mest over je wei veerspreiden.
In het stukje staat ook dat het geen kwaad kan als de mest verteerd is,dus niet de verse mest.
Volgens mij moet het ong. een jaar gelegen hebben voor het bruikbvaar is.
Mijn ervaring is dat de paarden het gras minder goed eten als het met paarden mest bemest is.
Misschien is het voor jouw weitje een optie om koemestkorrels te strooien.
20 x 15 meter is wel erg klein(nog geen halve bak) ik ben bang dat je daar geen mooi gras op gaat krijgen,tenzij je je paard er maar een uurtje per dag opzet.
Wel sneu dat je paard alleen staat.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:37

ze staat niet helemaal alleen hoor. Ik sta op het "kneusjes" land. Allemaal kleine weitjes naast elkaar voor paarden die om wat dan voor reden ook alleen moeten staan. Mijne dus voor haar peesblessure.
Haar "partner" zou meteen vanaf het begin bij haar komen, maar deze mag van de DA nog niet het land op helaas. Dus dat is nog even wachten.

Ik twijfel nog erg over die koemest, bang dat het onwijs vervet..

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:55

Miepie1980 schreef:

Nou injecteren ligt al een tijdje onder vuur..
http://www.youtube.com/watch?v=MOiv1JAib-E
Kreeg ik een tijdje terug van iemand toen ik erover dacht te injecteren :o

Tja ik ben tevreden met mijn wei op deze manier.. Ik hou mijn paarden graag hele dagen op de weide en dan moet het gras gewoon niet te vet zijn. Maar ik heb anderhalf jaar geleden ook met kunstmest gestrooid en kalk omdat de weide dat nodig had volgens onderzoek. Toen groeide hij ook erg slecht.. (kwamen we net hier wonen)
Misschien niet heel slecht om als je zeker wilt weten of je kunstmest gaat strooien eerst even een onderzoekje te laten doen.. Niet dat je onnodig nu kunstmest gaat strooien.. Dan weet je ook gelijk wat de weide eventueel nog meer mist..

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:04

Volgensmij kan dit makelijk, bij mijn verzorgpony's word het ook altijd zo gedaan, en nog altijd groeit het gras supergoed !

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:58

[quote="Focussed"]ze staat niet helemaal alleen hoor. Ik sta op het "kneusjes" land. Allemaal kleine weitjes naast elkaar voor paarden die om wat dan voor reden ook alleen moeten staan. Mijne dus voor haar peesblessure.
Haar "partner" zou meteen vanaf het begin bij haar komen, maar deze mag van de DA nog niet het land op helaas. Dus dat is nog even wachten.

Ja, dan is het natuurlijk noodzaak dat ze alleen staat.