sociaal kontakt met graaskorf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

margaretha1

sociaal kontakt met graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 11:06

Mijn shetlander draagt sinds een week een graaskorf (ivm hoefbevangenheid).
Ze accepteert het zonder problemen, maar ik zie wel een probleem...
Ze kroelt altijd erg graag met mijn rijpaard, maar dat heb ik haar vorige week zien proberen te doen, maar ze komt natuurlijk niet verder dan de korf te bewegen. Die roste ze even over de rug van mijn paard (die gaat er dan echt voor liggen, zodat de shet ook bij haar rug kan).

Nu viel het me net op dat mijn paard haar echt even opzocht voor het kroelen en dat ze wel even haar neus in de richting van haar schoft deed, maar daarna wegdraaide en weg liep.
Blijkbaar vindt ze er zo niets aan.
Ik vind dat (voor beiden dieren) wel erg sneu ;(

Zijn er mensen die ook een paard/pony met graaskrof hebben staan en dit herkennen?
Zal dit overgaan?
Die graaskrof zal ze voorlopig niet af mogen, dat is even prioriteit.....

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: sociaal kontakt met graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:21

Ik denk, zoals je zelf al zegt, dat het fysieke welzijn van je shet nu even voorgaat op het geestelijke welzijn (het kroelen). Misschien niet zo leuk voor beide paarden, maar ze staan wel gewoon lekker bij elkaar en hebben dus wel fysiek contact op andere manieren. Ze zal zich er even bij neer moeten leggen (dat doet je paard al toch?! ;) ) Als ze weer op gewicht is kunnen ze de schade wel weer inhalen!

Mijn merrie droeg ook een graaskorf, maar die was toch altijd al op zichzelf, dus die heeft er geen last van gehad. Voor die van jou is het even een noodzakelijk kwaad helaas...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:49

Het is nu even niet anders lijkt mij. Sira's gezondheid gaat voor en ze kan Parmanta wel kroelen als ze zonder graasmasker staat? Ze heeft dat ding niet de hele dag om toch?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:50

Misschien kun je ze ook nog een moment van de dag in de bak zette zonder graaskorf zodat ze elkaar kunnen verzorgen en kroelen!! Als ze dan op gras komen hebben ze daar waarschijnlijk even geen behoefte aan.... ETENNNN!!

Ruby87

Re: sociaal kontakt met graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:39

Misschien voor het andere paard ook wennen?
Die van mij kroelde ook met graaskorf om.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 15:48

Sira staat nu zonder korf in de bak (ze mag intussen wat gras), dus er kan weer volop gekroeld worden....

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:51

Mijn paard staat ook met graaskorf om en die heb ik laatst voor het eerst sinds jaren op kroelen "betrapt". Ik heb niet een heel sociaal aangelegd paard en kroelen doet ze sowieso al heel zelden. Maar inderdaad, ze kroelt met de korf ipv met haar tanden(om het zo maar te zeggen) en ik geloof niet dat ze dat zo'n drama vond.

Wellicht is het toch even wennen en word het beter?