met geweld de trailer in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 14:05

[quote="sanne83
vanuit een paard denken en dominantie en vertrouwen opbouwen, en zeker niet denken dat een paard iets expres doet.
[/quote]


uhm, Moet ik ook denken dat ze me per ongeluk in m'n kont bijt als ik het afdak aan het vegen ben? Haha! Ik stond hun afdakje dus te vegen, komt appie ineens naar me toe stormen, bijt me in m'n kont en peert hem weer! Verward Nou, expres of per ongeluk? en hoe moet ik dan m;n dominantie opbouwen? door een aaitje te geven? want als ik haar een tik geef schaad ik het vertrouwen weer.... Gaaaap
Ik snap trouwens best dat je niet wil meppen (of beter gezegd met de zweep een tik geven) en dat je dat op een andere manier op wil lossen, maar jij hebt het de hele tijd over paarden die al perfect naar je luisteren, door jouw manier van werken volgens jou en vertrouwen in je hebben, maar hoe zou jij dat van dat kontbijten nou oplossen? Dat vraag ik me af. (verder doet ze dat nooit hoor, maar die ene keer was dus absoluut WEL expres!)
O,ja wat versta jij onder striemen? bloedende wonden of gewoon een kleine verdikking die na een paar minuten al weer weg is? (ook vooral stof dat weggeblaast word, en dus een duidelijkere streep achter laat.)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:53

sorry hoor, ik wil absoluut niet mensen aan de kaak stellen, maar ik krijg gewoon van sommige mensen het gevoel dat ze niet willen slaan, of liever niet, maar gewoon geen andere manier weten. (en het is wel een beetje commentaar in de trant van "je weet niet waar je over praat" dan "goh, wat interessant, hoe doe jij het dan")
En ik heb het hier zeker niet over opgevoede paarden.
Daarbij heb ik het over dominatie die je kan verkrijgen door een beetje paardenpsychologie, uitgevoerd in wat simpele oefeningen op de grond (bijv dat je paard op het kleinste signaal acheruit voor je gaat, naast je blijft lopen, als jij naar links wijst dat hij dan naar links gaat etc etc) geloof het of niet, maar daar krijgt je paard zo'n ontzettend ontzag van, alleen maar omdat het gewoon een paard is, en paarden dat bij elkaar ook doen.
in het berichtje hiervoor wordt weer een voorbeeld gegeven wat er niets mee te maken heeft, dus ik zal ff beter uitleggen wat ik bedoel. Als er iemand op je afkomt, snuivend, stoom uit z'n oren, scheldend, begint z'n mouwen alvast op te stropen, en die begint je in elkaar te slaan, natuurlijk sla je dan terug, zo hard mogelijk, je beschermd jezelf. Stel je vraag iemand of je er langs mag, diegene reageert niet, begin je dan ook keihard erop te slaan???? nee, natuurlijk niet (hoop in ieder geval van niet Haha!) het is namelijk een verschil of je jezelf bescherm of dat je iets vraagt wat iemand niet doet.....precies hetzelfde denk ik erover met paarden, als er dus een paard met ontblote tanden en oren in de nek op me af komt stormen, geef je hem een zo hard mogelijke klap. om jezelf te beschermen!!! (als hij dan dus achteruitwijkt en stilstaat, niet uit woede nog een keer slaan, maar naar hem toe lopen en aaien, klinkt heel gek, maar het is echt ongeloofelijk hoe je paard daar op reageert)

ik wil niemand aanvallen, maar ik wil gewoon aangeven dat ik dingen van een andere kant benader, en appie, hartstikke moeilijk als een paard zo doet, terwijl je gewoon een leuke band met je paard wil hebben, maar probeer eens naar andere methoden te kijken, want het heeft mij in ieder geval een hoop frustraties gescheeld.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:42

Ik denk dat we langzamerhand een keer een eind moeten maken aan deze discussie, maar wil nog iets toevoegen, namelijk dat er m.i. een groot verschil is tussen situaties waarin je een paard iets leert en je met geduld en zo Lachen Lachen te werk gaat en situaties waarin een paard zonder aanwijsbare reden opeens iets niet meer wil wat ie tot dan toe wel deed en waarbij je iets strenger te werk gaat.
Het lijkt wel alsof alles beide dingen hier door elkaar worden gehaald. Dat je in beide situaties verschillend handelt, daar zal iedereen het toch wel over eens zijn.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:52

Het is toch niet zo moeilijk? ALs jullie je paarden willen slaan, prima. Het is mijn paard niet. Ik ben het er niet mee eens maar dat mag in dit land. Alleen ga niet anderen zitten beoordelen/veroordelen op het feit dat ze een bitje, slof of weet ik veel wat in hebben als je zelf geen schone lei hebt.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:53

En mee eens Kendra. Discussie moet gesloten worden.

Iets strenger is mijns inziens niet slaan. Dat kan ook heel goed met stem of een klein tikje. Maar een tik of slaan is bij mij een groot verschil. Striemen horen niet.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:54

eeeuuh, nee, ik ben het daar niet mee eens, maar dat was al duidelijk geloof ik Knipoog
Als je hem iets geleerd hebt, en hij doet het opeens niet meer, heb je het of niet goed geleerd, of er is voor het paard wel wat gebeurt, wat jij misschien niet door hebt gehad, maar waardoor hij dus nu niet meer in de trailer wil......ik ga ervanuit dat ik het mijn paard goed geleerd heb, dus ga ik van het tweede uit, en zal ik het weer rustig en met beleid aanpakken.
dat je niet weet wat zijn reden is, is dan jammer, ik weet zovaak niet wat voor reden er is. Paarden die rustig staan als er een vrachtwagen voorbijdenderd en die helemaal flippen als ze een wit bloempje zien, snap ik ook niets van, ga ik toch ook niet voor straffen, straffen omdat het een paard is en dus niet hetzelfde denkt als een mens Verward
Een paard zal zich nooit kunnen inleven in een mens, maar wij kunnen dat wel in een paard, dus....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:56

jij kunt dat ook niet in een paard
dat zou makkelijk zijn

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:56

mijn berichtje reageert eigenlijk op kendra.....
ik vind het trouwens wel een leuke discussie:)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 17:00

nee, niet makkelijk, maar wel al zo goed dat ik allerlei problemen op een rustige manier kan aanpakken. Tuurlijk kost het tijd, en zal het nooit zo goed lukken als paarden onderling, maar als je moet wachten tot een paard zich in een mens gaat verdiepen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 17:03

Ik vind het ook een leuke discussie
daarom reageer ik ook steeds.
Ik hoop alleen niet dat iedereen nu denkt dat ik elke keer een paard de trailer op mep.

Op Dorine dag hebben mensen kunnen zien hoe Kawa laad.
en die ziet nooit een zweep van dichtbij, want dan flipt hij helemaal, waarom, geen idee, van mij heeft er nooit mee te maken gehad.
Sinds 2 jaar kan ik er voortaan mee longeren en rijden en is hij niet meer bang, wel zo makkelijk want hij was eerst al bang als een ander hem gebruikte Lachen

Maar ik geef ook echt toe dat ik hem wel eens flink gebruikt heb.
echt niet tot bloedens hoor, dat zou ik niet kunnen en daar heb ik niet eens de kracht voor.

Maar nog eens een voorbeeld, geen eerlijk vind ik zelf, maar wel voorkomend geweest

als je veel paarden moet laden op handelsstallen zit daar van alles bij.
je krijgt ze als kloteknol omdat ze verpest zijn
je moet ze binnen redelijk tijd weer goed zien te krijgen, wat meestal ook wel lukt.
Dan worden ze verkocht en moeten de trailer op
En daar was je nog niet aan toe geweest, wat doe je dan?
de verkoop afzeggen want het paard laad niet?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 17:06

Vind ik een moeilijke Kawa. En dat is denk ik een van de grootste redenen waarom ik niet op een handelsstal werk. Het past mij niet omdat ik niet op die manier zou kunnen werken. Waarmee ik niet zeg dat iedereen die daar werk zijn paarden mishandeld voor ik aangevallen wordt Haha! . Het past alleen mij niet die manier van werken. Ik zou dus inderdaad de koop afgezegd hebben. En meteen waarschijnlijk mijn ontslag gekregen hebben omdat ik niet hard genoeg ben Haha!. Daarom ben ik ook al eens bij een telemarketingbedrijf ontslagen. Ik ging eerst vragen of mensen wel tijd hadden mij aan te horen. Waarop 9 van de 10 nee zeiden Haha!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 17:18

vind ik ook een moeilijke hoor, net als een paard dat naar de dierenarts moet....ik weet natuurlijk niet hoelang je erover mag doen op een handelstal, maar als ik een verpest paard onder handen krijg, dan doe ik zowieso eerst oefeningen op de grond, voordat ik er uberhaubt op ga zitten, dus dan had ik het waarschijnlijk al wel geoefend, ik zie trailerladen meestal meer als een testje om te kijken hoe ver je bent.
ik denk trouwens niet al te slechte dingen van je hoor, kawa Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 17:41

Hoe lang je erover doet ligt gewoon aan het paard.
Ik heb gelukkig op plaatsen gereden waar ze dus wel diervriendelijk, wel streng maar rechtvaardig, met paarden omgingen.

Het opknappen van die paarden ging ook op een nette manier.
En ze werden echt niet zomaar in elkaar getimmerd.
geen gemene trucjes om ze aan het werk te krijgen.

Grondoefeningen doe je eigenlijk met elk paard vind ik.
Misschien minder uitgebreid als bij NH

Bij mij bestaan die uit, normaal mee lopen.
Wachten als ik stil sta
Ik als eerste een deur door, dan het paard.
Wachten met weg stormen bij het loslaten in de wei
stilstaan bij poetsen/zadelen enz.

De gewone simpele dingen dus, die niet voor elk paard normaal zijn Lachen

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 17:49

ik ben het ook wel met je eens hoor Sanne83, jou manier van werken is waarschijnlijk ook een hele goeie! Met appie heb ik ook verschillende methodes geprobeert, zoals clickertraining, maar die had absoluut geen nut, alleen in het begin ging het redelijk goed en leek er ook verbetering te komen, maar na een tijdje reageerde ze er niet meer op...helaas.
Maar ik hoop ook niet (net Als kawa) dat iedereen denkt dat ik mijn paardjes het liefst de hele dag sla, dat is juist net niet zo, ik heb er soms zelfs een schuldgevoel bij als ik haar een mep verkocht heb ook al was dat volkomen terecht! ik vind het net zo goed zielig...maar Apollon heeft in de wei de hoogste rangorde en ze denkt dan ook dat ze ook de baas over mij kan spelen, en omdat ze behoorlijk lomp is (ze aarzelt niet als ze ff een pootje uit wil steken) moet ik af en toe best hard optreden. Al moet ik wel zeggen dat het de laatste paar maanden echt stukken beter is gegaan en ik al lang niet meer zo vaak boos hoeft te worden als andere keren en dat alleen omdat ik haar nu al een paar maanden op een andere manier behandel, een beetje op de manier van jou (Sanne83) en een beetje op mijn manier omdat ze af en toe toch nog ff op haar plaats gezet moet worden. (helaas) maaruh bedankt voor het antwoord op mijn vraag hier ff terug! Cool
Ik vind het trouwens ook wel eens tijd worden om deze discussie te beindigen, ik kan het soms niet helemaal meer volgen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 18:10

is toch super, dat het steeds beter gaat. Als je consequent blijft kom je er uiteindelijk ook. Ik verwacht ook niet dat iedereen gelijk nh gaat doen(hangt nog steeds zo'n sfeer omheen van mutsen met bakjes voer;) ), ik vind het gewoon wel leuk om het eens vanuit een ander oogpunt te beschrijven, vind het namelijk weleens tijd worden dat er wat meer vanuit het paard gedacht wordt (gewoon in het algemeen).