Is er behoefte aan een paardenrusthuis/pension?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij gebruik maken van een paardenrusthuis in de buurt?

Ja! Graag zelfs, wat is er beter dan een oude dag voor je paardje.
33 (26%)
Misschien, ligt aan de voorwaarden en het gevoel wat ik erbij heb.
59 (46%)
Nee, mijn paardje gaat pas weg als het met 4 benen in de lucht in zijn stal/weiland ligt.
34 (26%)

Totaal aantal stemmen: 126

Jess1989

Is er behoefte aan een paardenrusthuis/pension?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 14:58

Hey allemaal,

Ik vroeg me af of er in de bollenstreek (Rijnsburg, Katwijk, Noordwijk, Valkenburg, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Leiden, Lisen, Wassenaar enz enz. ) behoefte is aan een paardenrusthuis.
Ik zou er namelijk graag één willen beginnen, maar ik weet niet of het succes heeft.
Het gaat er niet om, om de paarden in bezit te krijgen, want die blijven eigendom van de eigenaar.
Maar het gaat erom, dat oudere paardjes / paardjes met blessures of paardjes die op vakantie mogen, lekker bij mij
komen te staan. Hetzij voor korte tijd, hetzij om hun tijd uit te dienen.

Graag jullie reacties!

Liefs, Jess :wave:

UrbanL

Re: Is er behoefte aan een paardenrusthuis/pension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:02

Tja vaak ligt het ook aan de kosten.

Paardjes met blessures kosten veel tijd alleen weide is vaak niet voldoende.

Vakantie weiland zou een optie kunnen zijn maar zou dan wel stalling erbij willen. En dan wel minimaal 1 maand doen. Maar ja kan ik net zo goed iemand op stal vragen ben ik EN goedkoper uit EN paard blijft in eigen omgeving.

Tja en de kosten....

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 15:20

Uiteraard zit er stalling bij :) Zowel een grote inloopstal als de mogelijkheid om een paard op rust te zetten.
Er komt maandelijk een dierenarts alle paarden bekijken en daarop word de beweging afgestemd.
Dus het is niet zo dat je alleen je paard kan stallen en that's it. Nee, alles word verder voor je gedaan.
Voeren, beweging, medicatie, hoefsmid, tandarts en dierenarts.
Dus feitelijk word alle zorg uit handen genomen.
Ik las net bijvoorbeeld een topic over een meisje wat haar paard ver weg had moeten stallen vanwege tijdelijk tijdgebrek en dat dat paardje weg stond te kwijnen.
Bij mij zouden ze in kudde verband lopen en dagelijks beweging en verzorging krijgen.
De kosten zouden niet meer zijn dan wat je normaal betaald op een stal, maar waar meestal die verzorging niet inzit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:12

De meeste mensen die een paard op pensioen willen zetten, willen minder dan de gewone kosten betalen (en tegelijkertijd wel een minimale verzorging, zoals 's winters binnen en buiten zetten en/of dekens op doen, ontwormen, inenten en hoefsmid). Als ze 'normale' stalkosten zouden moeten betalen, zouden ze hun oudje wel op de stal laten waar hij al stond en de zorg zelf op zich nemen. Vergelijk het met opfok: niemand gaat in het Westen 300 of meer per maand voor een jaarling betalen, als dat met toezicht/ontwormen/hoefsmid etc ook voor 150 in Friesland kan...

Ik betwijfel verder of een maandelijkse DA check-up noodzakelijk is. Dat laat alleen de kosten maar oplopen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 17:22

Een rusthuis heeft meestal oude bewonders en als je goeie afspraken maakt met de DA vallen die kosten reuze mee.
Ze komen en daarmee heb je de visite kosten, verder doen ze een routine checkup.
Het is zo dat je je paard wel aan een ander toevertrouwd, dus dan mag je ervan uitgaan dat de zorg goed is.
Daarnaast gaat er absoluut geen 300 euro betaald worden :) dat zou van de zotte zijn

bloem79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:48

ik denk dat het er vanaf hangt waar je paard staat
mijn paarden gaan 365 dagen per jaar naar buiten
en alleen in de winter s'nachts naar binnen
dus die zou ik nooit daar heen brengen maar ik kan me wel voorstellen dat als je bv op een stal staat waar ze hele dagen binnen staan dan zou ik ze meteen naar je toe brengen
en ja het hangt natuurlijk wel van de kosten af en van de voorwaarden
succes het klinkt erg leuk
en ik hoop dat je veel paardjes nog een leuke oude dag geeft

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:09

Ik zou hier absoluut interesse in hebben, mits er in de winter ook weidegang is!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:17

JessAndHope schreef:
Daarnaast gaat er absoluut geen 300 euro betaald worden :) dat zou van de zotte zijn

Je zegt dat de kosten hetzelfde zijn als wat je op een normale stal betaalt. Bij mijn weten is dat in het Westen rond de 250 euro, of meer. In dat geval zou ík mijn paard gewoon om de hoek in de vertrouwde pensionstalling laten staan.
En als jij dat niveau van zorg kunt bieden in het Westen voor minder dan 250 euro in de maand en er wat aan over denkt te houden, wil ik je bedrijfsplan wel eens zien :D

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:50

Nee, mijn paard gaat inderdaad pas het erf af als die met 4 benen in de lucht ligt.

Ik heb absoluut geen vertrouwen in het uit handen geven van m'n paard. En zeker een geblesseerd/oud/wat dan ook paard niet. En buiten dat is ze nu ook m'n maatje, dat is ze dan ook als zij extra zorg nodig heeft.
Kostenbesparing vind ik dan niet relevant. Dat je kosten hebt weet je wanneer je aan een paard begint.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:15

Het ligt helemaal aan de kosten. Als een rusthuis net zoveel als een gewoon pension kost, dan zal er niet zoveel animo voor zijn. De meeste mensen hebben een paard om op te rijden, als je dan een paard hebt waar je niets meer mee kunt door bijv. een blessure dan kom je voor een moeilijke keuze. (als ik er van uit ga dat de meeste mensen niet 2 paarden in pension kunnen betalen) Of je houdt je paard en kunt niet meer rijden. Of je zorgt voor een goedkoop onderkomen voor je oude paard, of laat hem inslapen en je gaat verder met een nieuw paard waar je op kunt rijden. Dat klinkt misschien hard, maar het is wel de realiteit voor veel paardenbezitters.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:19

ik weet niet wat het rusthuis in soest bijvoorbeeld kost, maar weet wel dat er daar een verschrikkelijke wachtlijst voor is....

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:27

Hallo

wij zijn zo ver dat wij in 2011 de deuren van ons rusthuis gaan openen wij zitten in Noord-Midden limburg

Er is hier heel veel vraag na en ook vanuit duitsland

Soest is ook een rusthuis maar steekt heel anders in elkaar
Als je het paard daar heen brengt en het dier is van de trailer af is het dier in eigendom van soest je heb hier verder ook geen kosten aan en alles word doormiddel van donatie's gedaan

Hier werken wij ook naartoe maar in het begin kan het gewoon niet omdat je geen naam bekentheid hebt
Ik doe zelf paarden inrijden en doorrijden en opnieuw opvoeden/rijden het geld wat ik daar mee verdien gaat allemaal in het rusthuis! Je zal er in alle tijden zelf ook in moeten investeren laterna na een x aantal jaar is dit hopenlijk niet meer nodig

250 euro is belachelijk veel voor een rusthuis!

Wij gaan rond de 140 euro incl alles zitten alleen als het paard bloodvoets gaat als het dier ijzers nodig heeft of speciaal beslag gaat de rekening naar de eigenaar
Het dier blijft dus ten alle tijden van de eigenaar

Hier gaan de dieren zomers en swinters altijd het land op tenzij het echt heel erg slecht weer is
Wij beschikken over een flinke lap grond en in de zomer nog extra land van limburgslandschap

Let erop dat deze dieren vaak heel moeielijk eten en met wat hooi heel lang doen

Hier worden 24/7 de paarden voorzien van hooi
Daarnaast kan een oud dier wel 2 uur doen over 2 kilo kracht voer

Wij zijn al ruim een jaar bezig en hebben nu pas alles rond....

Wij gaan in samenwerking met soest als het allemaal goed is

Ook werken wij samen met de paarden kliniek in kevelaar (duitsland)
Wij zullen paarden van hun krijgen ter revalidatie zodat hun plek hebben voor paarden die 24 uur onder toezicht van een DA moeten zijn en eventueel snel onder het mes moeten enz

Wij hebben ruim 35 jaar ervaring met paarden de eigenaren van de paarden zijn elke dag van 6:00 tot 17:00 welkom om wat met hun oude dier te doen of gewoon te komen kijken dit wel gelieve vantevoren aangeven

Voor meer info kunt u pb'en
Of mail naar Freedomstable@live.nl
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 26-05-10 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:28

kannie schreef:
ik weet niet wat het rusthuis in soest bijvoorbeeld kost, maar weet wel dat er daar een verschrikkelijke wachtlijst voor is....

Die is zelfs gesloten wij gaan in samenwerking met soest

meer als 600 paarden staan erop

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:31

ok dan. ik wist inderdaad niet precies hoe het werkte daar. vind het een mooi streven en hoop dat er meer komen. succes in ieder geval!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:34

in stompwijk ( zuid holland) zit ook een rusthuis, je zou daar eens kunnen informeren of zij mss wel een enorme wachtlijst hebben,
dan heb je gelijk wat meer inzicht in het animo in en om zuid holland ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:42

Wat ik nog even wil melden wij zijn een tijd geleden op een ''rusthuis'' geweest ergens in het midden van het land ik noem geen namen

Ze waren ons vanalles aan het zeggen zodat we van het rust huis idee afzagen

Ja je kunt niet op vakantie
Je verdient er geen drol mee
Ja als de paarden vandaag weg gaan alleen maar fijn dan kan ik morgen uitslapen!
En nog meer van dat soort dingen

We waren echt met stomheid geslagen
Ze reden in dikke auto's!
Een mega uitgebouwde paarden vracht wagen
Ze deden het totaal niet voor de paarden echt voor het geld en dat vinden wij notdone

Wij doen het voor de oudjes we hoeven er niets op te verdienen we willen er zelf zelf geld in steken zoals ik ook ga doen mijn trainings stal uitbreiden en het geld in het rusthuis steken
We willen gewoon het beste voor onze oudjes

Er zal heus wel een auto blijven die een trailer kan trekken en een trailer maar niet allemaal het duurste van het duurste wij hoeven geen ferarrie die hun wel hadden een paarden vracht wagen die weet ik hoe duur is.....

En op vakantie gaan kunnen we nu ook niet we hebben een x aantal paarden en ik doe daarnaast inrijden en door rijden dat gaat het hele jaar door
Nu even niet omdat ik voor mijn opleiding tot september in Zeeland woon

Maar in september heb ik al wat paarden op in te rijden dat geld gaat gelijk op een aparte rekening voor het rusthuis

Dus weet wel waar je aan begint en word niet zo als dat betreffende rusthuis aub

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 13:29

uuuh, niet van plan nee.
Ik heb gewoon een heel groot hart voor paarden en zou graag iets naast mn huidie parttime baan willen doen, met paarden.
Ik weet niet wat voor mega bedragen hier allemaal over de toonbank gaan :s maar het is verre van dat in ieder geval.
En JA ook hier in het westland kan je voor een aardige prijs, veel kwaliteit aanbieden. Het hoeft niet allemaal duur te zijn.
Mijn eigen paarden kan ik houden voor nog geen 100 á 150 euro in de maand..... ik vind het namelijk van de zotte dat je 300 euro per maand betaald voor een dak, 4 muren en wat stro.....
Maarja.... dat ben ik...

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:33

JessAndHope schreef:
uuuh, niet van plan nee.
Ik heb gewoon een heel groot hart voor paarden en zou graag iets naast mn huidie parttime baan willen doen, met paarden.
Ik weet niet wat voor mega bedragen hier allemaal over de toonbank gaan :s maar het is verre van dat in ieder geval.
En JA ook hier in het westland kan je voor een aardige prijs, veel kwaliteit aanbieden. Het hoeft niet allemaal duur te zijn.
Mijn eigen paarden kan ik houden voor nog geen 100 á 150 euro in de maand..... ik vind het namelijk van de zotte dat je 300 euro per maand betaald voor een dak, 4 muren en wat stro.....
Maarja.... dat ben ik...

Een dak 4 muren en wat stroo ik hoop niet dat het zo gaat bij jullie?
Hier is het weidegang elke dag zomer en winter
Krachtvoer naar behoefte van het paard samengestelt door ons en de DA en voedings deskundige
Hooi 24/7
En noem maar op

Ik weet niet of je een officeel erkent rusthuis wilt worden?
Want dan moet je je inkomsten verantwoorden tegen over het KVK en komt er nog veeeeeel meer bij

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:36

ik denk dat er wel veel animo voor is hoor.
dorp vederop zit er 1 bij ons.
ik help daar heel veel.
hun hebben paarden uit almere zelf en de randstad enzo.
die eigenaren komen gewoon langs wanneer ze willen zijn altijd welkom.
paarden gaan in de avondop stal en als het weer het toelaat op een gigantisch stuk land.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 13:37

Jeetje Gentlegiant, je bent wel lekker bezig zo....
Natuurlijk gaat het er bij mij niet zo aan toe.... maar bij de meeste stallen betaal je 300 euro voor wat ik opnoemde... nou vooruit, mag je ook gebruik maken van de bak.
Dáár had ik het over...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:43

Bij ons zit er 1 in de buurt en die is ruim over de 200,=. In het oosten van het land, maar paarden hebben het perfect en een lange wachtlijst.
Landschapsstal Lenferink in Hezingen, google maar eens.
Paarden hebben daar echt een rijk ouderdagsleven :))

Dat er hier wordt vermeld dan het voor 140,= kan, no way. :n
Ik ben jaren geleden een onderzoek gestart en alleen de vast kosten per paard ongeacht oud of jong komen al op 120,= met stal en weidegang en dan heb ik niet eens de uren berekend van het naar buiten en binnen doen en de uren die het kost om de stallen uit te mesten, wat dat doen de kabouters ook niet.

Een heel knap persoon die het voor dat geld aan kan bieden ;)
En geloof mij, wij hebben al 75 jaar een fouragehandel, we weten echt wel wat de prijzen zijn ;)

Het is niet alleen voer, je moet ook kosten berekenen van onderhoud afrastering, gebouwen, gas, water, licht, tractoren en werklstuigen en daar de afschrijving van etc etc etc etc.....

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 13:45

Uiteraard, maar het hoeft ook geen goudgeld te kosten.
En daarnaast.... alles heeft zijn prijs. Als ik een stal zou zien die helemaal op en top verzorgt is. zomer en winter 24/7 weidegang en alles perfect.... dan betaal ik daar graag voor.... Tuurlijk is het hier in het westen wat duurder. Maar als je goede prijsafspraken hebt, kan je al heel wat voordeel binnenhalen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:55

http://www.landschapsstal.nl/

Neem maar eens contact op met hun.
Zij willen je alles wel vertellen.
Eerst waren de kosten ook 175,= per paard, maar dat kon er echt niet uit :n
En zij rijden echt niet in een grote bak :n

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:11

Voor 140 euro is het hier in de regio goed te doen

Van dat bedrag maken wij dan geen enkeltje winst maar daar gaat het ons ook niet om :n

Ik ben niet lekker bezig ik vroeg het me gewoon af omdat je het zo typte van ja uuuuh 4 muren en stroo is genoeg

Maargoed het is internet en iedereen kan het anders opvatten het was geen aanval ofzo hoor ;)

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:18

kaatje77 schreef:
Bij ons zit er 1 in de buurt en die is ruim over de 200,=. In het oosten van het land, maar paarden hebben het perfect en een lange wachtlijst.
Landschapsstal Lenferink in Hezingen, google maar eens.
Paarden hebben daar echt een rijk ouderdagsleven :))

Dat er hier wordt vermeld dan het voor 140,= kan, no way. :n
Ik ben jaren geleden een onderzoek gestart en alleen de vast kosten per paard ongeacht oud of jong komen al op 120,= met stal en weidegang en dan heb ik niet eens de uren berekend van het naar buiten en binnen doen en de uren die het kost om de stallen uit te mesten, wat dat doen de kabouters ook niet.

Een heel knap persoon die het voor dat geld aan kan bieden ;)
En geloof mij, wij hebben al 75 jaar een fouragehandel, we weten echt wel wat de prijzen zijn ;)

Het is niet alleen voer, je moet ook kosten berekenen van onderhoud afrastering, gebouwen, gas, water, licht, tractoren en werklstuigen en daar de afschrijving van etc etc etc etc.....

140 euro? Dat kan alleen als je een stuk of 30 paarden in een paddock gooit, pak kuil erbij en zoek het maar uit..
Wij zijn zeer kleinschalig, maar zijn er de hele dag mee bezig. We lopen sowieso een paar keer per dag door het land om te zien of alles nog goed gaat. Probleem gevallen ( lees moeilijke eters) halen we drie keer per dag even naar ons toe om wat extra`s te voeren. Staat er eentje een beetje te hangen gaat er een thermometer in. Verder hebben ze allemaal hun eigen ruime en frisse box met een dikke laag stro. Ieder paard krijgt zijn eigen aandacht en liefde. En zo krijgt ieder paard naar wens van de eigenaar zijn krachtvoer. Wil er eentje slobber? Maken we dat met liefde klaar. Moet er elke dag een deken op, eveneens met liefde wisselen we deze. De paarden worden ons toevertrouwd, en daar maken we geen commercieel misbruik van. Om een rusthuis te beginnen moet je jezelf heel goed realiseren dat er hele andere dingen bij komen kijken als met een reguliere pensionstalling. Alleen helaas gaan bij ons ook de kosten zoals hierboven beschreven gewoon door. Inclusief de door de meeste maar even makkelijk vergeten BTW. Wij doen namelijk alles wit, en dan is 140 euro meer een zwartwerkers prijs!