oud paard nieuw huis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ayas

oud paard nieuw huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 12:10

Ik weet niet of dit de juiste plaats is om mijn vraag te stellen ? Het gaat hierom: de 23 jarige ruin van mijn vriendin heeft altijd op de manege/pensionstal gestaan (was eerst manegepaard, zij heeft hem 3 jaar geleden gekocht). Omdat hij al ouder is en zij niet dagelijks naar hem toe kan (heeft kindje gekregen) staat hij veel te lang stil in zijn box. De stal heeft zeer beperkt wat ruimte buiten dus hij staat de hele dag binnen. Paardje is afgelopen zondag bij ons gekomen om hier zijn oude dagen door te brengen. Wij hebben een paar hectare land, waarvan eendeel wei en de rest bos en hei. We hebben zelf 4 amerikaantjes, waarvan 3 hier aan huis lopen en 1 op een trainingsstal. Hier lopen onze 20 jarige merrie, haar jongste zoon van 2 en een dochter van 2 van onze hengst (trainingsstal). De oude ruin gaat 's avonds naar binnen tot de volgende ochtend, dan loopt hij de hele dag buiten. De andere paardjes laten hem over het algemeen met rust, soms gaan de 2 jonkies achter hem aan maar hij draaft dan op z'n gemakje een eindje weg. Het is rustig in deze kkleine groep. Alleen.......ik maak me zorgen omdat het oude paardje nauwelijks eet. Ze hebben op verschillende plaatsen hooi om te eten en krijgen 1x per dag krachtvoer. Hij moet natuurlijk heel erg wennen. Je kunt het vergelijken dat hij uit de gevangenis in de maatschappij gezet wordt. Moet ik dit maar even laten gaan, misschien iets bijvoeren in de vorm van bijv pavosummerfit koeken of zo, zodat hij toch z'n vitaminen krijgt ?

DubbelFun

Re: oud paard nieuw huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:58

Hij zal best wel even moeten wennen. Maar hoe staat het met zijn tanden/kiezen ??

bloem79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:53

geef hem even een paar dagen
om te wennen
meestal gaan ze dan vanzelf eten

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:25

Natuurlijk moet hij even wennen maar ik ben het wel met DubbelDun eens. Kijk eens goed naar zijn gebit. Vooral oudere paarden hebben daar vaak problemen mee.. Het geen hooi eten kan ook komen omdat hij nu kan grazen op de weide.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:20

ik zou zoiezo even zijn tanden laten nakijken, dat kan nooit kwaad.
en het feit dat hij geen hooi eet, hij staat nu op het gras, daar haalt hij waarschijnlijk voldoende uit zodat ie geen beheofte heeft aan hooi. op het moment dat het minder wordt met het gras zal ie vanzelf wel hooi gaan eten. daar zou ik me geen zorgen over maken, tenzij hij natuurlijk sterk gaat vermageren.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 10:10

Heel erg bedankt ! Zijn gebit is helemaal nagekeken voor hij kwam en is in orde. Vannacht heeft hij in zijn box een heel hooinet leeg geplukt en opgegeten en zijn bak met muesli ook. Dus ik helemaal blij ! Toen ik hem buiten zetten wilde hij meteen naar de groep toe. Zij hielden hem op een kleine afstand. Toen ging hij maar in zijn eentje naar een ander hooinet toe (de hooinetten hangen aan een haak aan de bomen). Hij lijkt het nu buiten prettig te vinden. Ik denk nu ook dat het wel goed komt. Nogmaals bedankt voor alle reakties, uitleg en tips!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:09

mooi dat het al beter gaat , denk dat het verder gewoon een kwestie van tijd is idd, beestje moet even wennen aan een compleet nieuwe wereld, komt wel goed :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:10

Fijn dat het al beter gaat, geef hem de tijd. Maar het gaat goedkomen...