M'n paard heeft mogelijk schimmel op z'n hoofd. Lijken gewoon allemaal wondjes, maar dat komt misschien door t schuren (jeukt schimmel? ) Nu vroeg ik me af, borstels en dekjes moet je dan ook wassen. Met dettol toch? Maar hoe doe je dat met t hoofdstel en leren halster? Gaat daar de schimmel ook aan zitten of niet? En hoe kan ik dat t beste schoonmaken?
Nee ik weet t niet zeker. Zijn gewoon allemaal wondjes, met korstjes, wat kale plekjes zijn geworden. Misschien heb ik zo een foto, m'n zusje heeft vandaag foto's gemaakt, die ze straks nog zou sturen.
Dekjes gewoon in de wasmachine, is dat voldoende? Of moet ik die ook in een sopje leggen met imaverol?
JeaDH
Geplaatst: 24-05-10 19:05
Ik zou pas met imaverol behandelen als je zeker weet dat het schimmel is...... Dekje met een plantenspuit met imaverol een dag of wat laten liggen en dan in de wasmachine.
Neff
Geplaatst: 24-05-10 21:16
Kan ook rainrot zijn, dan hoef je niet alles te behandelen, is het ene paard gevoeliger voor dan andere, vooral als er temperatuurverschillen en vochtigheid is geweest. Laat anders even een dierenarts kijken die kan het je vertellen. Schimmelbehandeling voor rainrot heeft nl niet veel zin, dan moet je met bettadine werken. Bettadine heeft alleen weer geen zin bij schimmel. Bij schimmel ook alles behandelen, ook leer, borstels, kleding enzovoort, bij rainrot alleen alles goed schoonmaken.
Priya
Geplaatst: 24-05-10 21:20
Ik zou uit voorzorg echt zo veel mogelijk schoonmaken. Het is niet zo goed voor het leer, en het kost tijd, en Imaverol, maar het scheelt wel enorm als je gelijk ingrijpt in plaats van even wacht - en het vervolgens écht op al je spullen zit...
Goldy
Geplaatst: 24-05-10 21:26
LizMD schreef:
Wij deden het gewoon met Imaverol, in een emmer iets aanlengen met water en dan met een doekje over je hoofdstel.
idd maar zou voor de zeker heid eerst ff de veearst laten kijken voor je met het verkeerde middel gaat behandelen!!
en alles wassen ook elke keer je eigen kleding die je aan hebt gehad!
ik zal alles gewoon wassen met imaverol, het kan overal in zitten. plus je pony om de 3 dagen wassen met imaverol. ookal zitten daar geen plekjes het kan nog komen! en ik zal de DA bellen voor de zekerheid dat je zeker weet dat het schimmel is.
Pivanti
Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-10 21:47
Oke maar rainrot, dat ontstaat toch als een paard in de regen staat. maar het is al weer even droog... En hij heeft t pas sinds een paar dagen...
En daarbij was er wel schimmel in de actiefstal. Dus ligt t wel voor de hand dat t schimmel is natuurlijk...
Spullen wassen op minimaal 60 graden of in schimmeldodend middel zoals imaverol of halamid. Leer dus ook daarmee afdoen.Je kunt er ook niets aan doen,duurt langer maar gaat het ook over hoor.
Nee staleigenaar zei ook al, de plekken die kaal zijn, zit de schimmel niet meer, maar erom heen juist
Anoniem
Geplaatst: 24-05-10 21:54
Waar zitten die wondjes precies? Mijn bijrijdpaard heeft namelijk momenteel last van de vliegen rond haar ogen, die lijken wel der huid eromheen kapot te maken waar dus ook kleine wondjes en kale plekjes ontstaan. Dit begint altijd als het weer warmer word en er dus meer vliegen komen. Daarom loopt ze nu met vliegenkap wat goed helpt.
Maar misschien zoals eerder is geopperd even een DA ernaar laten kijken dan weet je het zeker en kan je het goed behandelen.
Marisje76
Geplaatst: 24-05-10 21:55
alles schoonmaken en zelf ook zorgen dat je je handen goed wast want het is o zo besmettelijk voor je het weet heeft de hele stal het!!
D_Desteny
Geplaatst: 24-05-10 21:57
Alles met imaverol wassen. Dekjes inspuiten met bijvoorbeeld een plantenspuit of een oude fles waar antiklit in heeft gezeten. Hoofdstel kan je wel in een emmer met water en een beetje imaverol doen daarna wel goed invetten. Borstels en beschermers ook imaverol. En daarna alles in de wasmachine
Pivanti
Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-10 21:59
Midden op het voorhoofd onder andere, niet perse naast de ogen eigenlijk. En zijn best aardig grote plekjes Heb denk ik zo wel een foto, m'n zusje stuurt me nu de foto's van vanmiddag. Denk dat er ook wel eentje bij zit waar de plekken te zien zijn