Grondwater

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wilmamike

Grondwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 10:33

Hallo ik heb een vraag.
Wij hebben in de wei een puntstuk en als we de bakken vullen dan lijkt het water heel helder en na een tijdje is het roodbruin.
Ook wel bekend als roodgrond.
Wie heeft dat ook en kan het schadelijk zijn vooer paarden ??????????????????
Graag hoor ik een reactie van jullie.

Groetjes Wilma van Mikey

trudiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:10

Hoe komen de weilanden in de buurt aan water, hebben die dat ook en wat doen zij ermee

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:46

Dan zit er ijzer (en mogelijk ook andere (zware) metalen) in het water, en dat betekent dat de put niet diep genoeg is. Andere mensen kunnen diepere bronnen hebben, dus dat is geen vergelijking.

Twee oplossingen: put dieper laten slaan of een ontijzeringsinstallatie aanschaffen. Ik vermoed dat de put dieper laten slaan goedkoper zal zijn, maar dat hangt wel af van op welke diepte schoon water zit. Als je tot 200 meter zou moeten boren zal een ontijzeringsinstallatie ongetwijfeld goedkoper zijn.

Teveel ijzer en andere metalen in het water is iig niet gezond en kan oa. diarree veroorzaken.

Arabesk

Re: Grondwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:51

ijzer is geen zwaar metaal....

IJzer kan op zich niet zoveel kwaad, zeker als het als rode aanslag neerslaat, dan is het dus uit de oplossing.

Teveel kan idd wel kwaad. Laat je grondwater anders analyseren door bijv een bodemadviesbureau.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:34

Daarom zette ik het ook tussen haakjes. Om het even uit te spellen: ijzer, andere metalen en zware metalen.

Wilmamike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 14:54

Hallo,

Nou in het weiland tegenover ons hebben ze het ook.
Die zeggen dat het paard het niet drinkt maar die van ons zien we echt wel drinken.
Die andere mensen zijn nu elke dag aan het slepen met water en dat is bij ons bijna niet te doen.
En ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik nog geen diaree heb gezien .
Maar misschien is het dieper maken van het puntstuk wel een goed idee.
Hebben nog meer mensen het probleem met het water dan hoor ik het graag :)*

Wilma en Mikey :wave:

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:11

Waar komt het water vandaan? Uit een put of gewoon uit de sloot?
De paarden bij ons drinken uit zo'n koeiendrinkbak en dat water komt uit de slootjes om t land heen. En dat is ook vaak oranje/rood. Maar omdat het land van Natuurmonumenten is wordt het grondwater constant gecontroleerd en het water is nog altijd gezond :)

Wilmamike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 16:06

Hallo,

Bij ons is echt een puntstuk in de grond geslagen.
Het is hier een klei omgevingen waar hij hiervoor heeft gestaan was een hele grote waterplas bij met daar omheen weiland en bomen.
Ook hier dronk hij gewoon uit.
Ik denk daar de boeren uit deze omgeving allemaal zo aan het drinken voor hun vee komen.
Maar is het schadelijk dat zal ik moeten informeren.

Wilma en Mikey