Stalling opzeggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

prinero

Stalling opzeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 21:52

Ik loop al enige tijd met het idee om naar een andere stal/weiland te gaan. Dit ivm de sfeer op stal, het feit dat ik 's winters nauwelijks kan rijden (ik werk overdag, 's avonds is het donker en redelijk afgelegen) en het feit dat wij een voerschema hebben (waar ik opzicht geen moeite mee heb) maar dat ik sommige dagen langer bezig ben met alles in/om de stal dan met mijn eigen paard.

Nu heb ik de mogelijkheid om aankomend weekend mijn paard ergens anders te stallen voor in ieder geval de zomer maanden, het is stukken goedkoper en ook goed onderhouden / wordt goed in de gaten gehouden.
Wij hebben geen huurcontracten o.i.d. en staan maar met een paar mensen.
Hoe kan ik dit het beste aangeven, vooral vanwege de korte termijn? Ik wil graag op korte termijn weg omdat ik anders weer een maand huur ga betalen per 1 juni en ook graag zsm naar de andere kant op wil.

Heeft iemand tips? Ik heb al laten weten morgen even iets te willen bespreken.

Bedankt!

Vjestagirl

Re: Stalling opzeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:54

Je hebt in principe een opzeg termijn van een maand (ik neem aan dat je per maand betaald). Je betalings termijn is dan je opzeg termijn. Je kunt het dus proberen, maar de kans dat je voor juni ook nog moet betalen is groot. Misschien dat je kunt regelen dat je alleen de kale huur hoeft te betalen?

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 21:56

Er is bij ons nog nooit gesproken over een opzegtermijn, huurcontract, borg e.d. Daarom vroeg ik mij af of ze me dit kunnen verplichten om toch te betalen, het is gewoon een privé stalletje...

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:58

In principe geld voor alle overeenkomsten dat er een maand opzegtermijn geldt.
Zou anders met je staleigenaar overleggen.
Maar in principe kunnen ze je dus verplichten om idd maand juni ook te betalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:58

Ja dat kunnen ze. Als jij per maand je stalling betaalt, dan is je opzegtermijn ook 1 maand. Ook als er geen contract is en er geen specifieke afspraken over zijn gemaakt.
Dat wil niet zeggen dat ze je er ook aan HOUDEN... (niet persoonlijk, maar soms ben je als pensionhouder zó blij dat iemand ophoepelt dat ze die maand stalling cadeau krijgen ;) ) Je hoeft er sowieso niet te blijven staan, maar betalen moet je wel als ze je aan de termijn houden. Je kunt nog kijken of je er vanaf komt met kale stalling, als ze je eraan houden.
Als 'wisselgeld' kun je evt. het voedsel meevragen dat je paard die maand anders zou gebruiken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:00

Ja. Het is gewoon de wet, je betalingstermijn is je opzegtermijn. Jij kunt gewoon vertrekken en zij kunnen er dan een rechtzaak van maken om je te dwingen toch te betalen. Dat kan, en dan moet je ook betalen. Of ze het doen is natuurlijk een andere vraag. Het komt een beetje van 2 kanten. Als zij zouden willen dat jij weg ging zou je het ook fijn vinden als ze je het een maand van te voren lieten weten zodat je wat anders kunt zoeken, en zij vinden het prettig als je een maand van te voren laat weten dat je weg gaat zodat zij iemand anders kunnen zoeken.

Het is bijzonder asociaal om weg te gaan zonder te betalen, plus dat het paarden wereldje klein is en dat je nooit weet wanneer je iemand weer nodig hebt, of wanneer zoiets als dit je in je kont bijt...

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:01

Als er geen opzegtermij is afgesproken zou je weg kunnen per 1 juni.
Ik weet niet hoe moeilijk het is om na de zomer een geschikte stalling te vinden. Bedenk wel dat je dan weg moet na de zomer. Als je dan niks geschiks hebt gevonden zit je wel mooi met je paard.
Daarnaast heeft een paard ongeveer 6 maanden nodig om helemaal gewend te raken aan een nieuwe plek. Bedenk wel dat het veel met je paard doet.

En over het opzeggen: Dit valt nooit in goede aarde. Je kraakt toch de in de ogen van de staleigenaar 'meest geschikte stal' af. Betrek het op je zelf en ga niet in de verdediging.

Uiteindelijk is het jou beslissing. Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:02

Winkie, je info klopt niet. Zowel qua opzegging als gewenningsperiode.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:03

Winkie schreef:
Als er geen opzegtermij is afgesproken zou je weg kunnen per 1 juni.
Ik weet niet hoe moeilijk het is om na de zomer een geschikte stalling te vinden. Bedenk wel dat je dan weg moet na de zomer. Als je dan niks geschiks hebt gevonden zit je wel mooi met je paard.
Daarnaast heeft een paard ongeveer 6 maanden nodig om helemaal gewend te raken aan een nieuwe plek. Bedenk wel dat het veel met je paard doet.

En over het opzeggen: Dit valt nooit in goede aarde. Je kraakt toch de in de ogen van de staleigenaar 'meest geschikte stal' af. Betrek het op je zelf en ga niet in de verdediging.

Uiteindelijk is het jou beslissing. Succes ermee!

Nee, ze kan niet weg per 1 juni, dat had ze per 1 mei aan moeten geven. Ze kan morgen weg, maar moet nog wel voor juni betalen...

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 22:06

De 'nieuwe' plek is de plek waar mijn paard al jaren heeft gestaan bij de oude eigenaar (sinds vorig jaar van mij). Het 'wennen' valt wel mee, aangezien het dezelfde groep is en ik kan als ik zou willen hem ook daar in de wintermaanden laten staan. Het wennen en geen stal vinden is voor mij dus geen probleem.

Ik denk inderdaad dat het dus niet in goede aarde gaat vallen en dat ze zich heel erg afgewezen voelen door mij..
Blegh.. ik vind dit soort situaties echt niet leuk, maar wel het beste voor mij en mijn paard :(

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:08

prinero schreef:
De 'nieuwe' plek is de plek waar mijn paard al jaar heeft gestaan bij de oude eigenaar (sinds vorig jaar van mij). Het 'wennen' valt wel mee, aangezien het dezelfde groep is en ik kan als ik zou willen hem ook daar in de wintermaanden laten staan. Het wennen en geen stal vinden is voor mij dus geen probleem.

Ik denk inderdaad dat het dus niet in goede aarde gaat vallen en dat ze zich heel erg afgewezen voelen door mij..
Blegh.. ik vind dit soort situaties echt niet leuk, maar wel het beste voor mij en mijn paard :(

Dat moet je je niet persoonlijk aantrekken, jij kiest voor je paard. En wat het altijd goed doet is zeggen dat je het niet doet omdat ze het hier slecht heeft, maar omdat de andere stalling beter past bij jouw persoonlijke voorkeuren.

Maar, ik zou wel echt juni ook nog betalen. Probeer te regelen of je alleen de kale huur betaald (zonder strooisel & voer) maar als het niet kan dan hoor je wel gewoon te betalen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:10

ik zou als ik jou was gewoon naar je pension houder gaan.
als je geen contract hebt oid dan hoef je geen maand stalling extra te betalen.
ik heb zelf ook altijd op prive stallen gestaan en daar hoefde ik nooit een maand door te betalen.
ik zou wel gewoon maand mei door betalen en als je per 1 juni weg gaat dan hoef je geen stalling door te betalen die maand.

@Vjestagirl ze kunnen gerust er een rechtzaak van maken maar vaak betaal je bij die kleine stalletjes gewoon contant dus er is niets van een betalings bewijs dus als hun er een rechtzaak van maken stap jij naar de belasting om hun aan te geven en klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:11

En dan ben je nog steeds tevreden als je 's avonds in de spiegel kijkt, denk je?

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 22:12

Ik betaal sowieso kale huur per maand en moet eigen krachtvoer en stalbedekking betalen. Als het op het geld aankomt wil ik best tegemoet komen hierin, ik wil natuurlijk het liefst met een goed gevoel weg gaan i.p.v. met onenigheid over 100 euro...

De betaling is idd altijd contant en nooit via overmaken of bankrekeningen..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:14

marjoleinft schreef:
ik zou als ik jou was gewoon naar je pension houder gaan.
als je geen contract hebt oid dan hoef je geen maand stalling extra te betalen.
ik heb zelf ook altijd op prive stallen gestaan en daar hoefde ik nooit een maand door te betalen.
ik zou wel gewoon maand mei door betalen en als je per 1 juni weg gaat dan hoef je geen stalling door te betalen die maand.

@Vjestagirl ze kunnen gerust er een rechtzaak van maken maar vaak betaal je bij die kleine stalletjes gewoon contant dus er is niets van een betalings bewijs dus als hun er een rechtzaak van maken stap jij naar de belasting om hun aan te geven en klaar.

Als je geen contract hebt zit je vast aan de wet die zegt betalingstermijn=opzegtermijn. Dat is de regel, en een contract kan daar vanaf wijken :).

Daarbij is het (zoals ik al zei) iets wederzijds. Als er een bokker vandaag een topic zou openen dat ze per 1 juni weg moet van haar stalling (zonder contract) staat heel bokt op zijn kop en roept iedereen om het hardst dat ze naar de rechtswinkel moet gaan of haar rechtsbijstandsverzekering moet bellen. Maar zodra het gaat om iemand die weg wil van haar stalling dan moet alles maar kunnen en is de pensionhouder de sjaak.

Ik weet niet op wat voor stalletjes jij hebt gestaan, maar ik heb altijd gewoon per bank betaald. Is overgens wel zo veilig, want zij kunnen dus ook prima claimen dat jij al maanden niet betaald en je paard als onderpand achterhouden als je weg wil gaan, en dan heb jij ook geen bewijs...

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:16

prinero schreef:
Ik betaal sowieso kale huur per maand en moet eigen krachtvoer en stalbedekking betalen. Als het op het geld aankomt wil ik best tegemoet komen hierin, ik wil natuurlijk het liefst met een goed gevoel weg gaan i.p.v. met onenigheid over 100 euro...

Heel verstandig, respect hiervoor! Zo kun je elkaar altijd recht in de ogen blijven kijken. Ik snap best dat het lastig voor je is om aan te kaarten, maar je zult even door de zure appel heen moeten bijten. Maar als je het netjes houdt en doet zoals hier al eerder aangegeven (dus zeggen dat ze altijd prima voor je paard hebben gezorgd, maar dat de andere stal gewoon beter bij jou past), dan valt het vast wel wat mee. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:18

prinero schreef:

De betaling is idd altijd contant en nooit via overmaken of bankrekeningen..

+:)+
Altijd een ander behandelen zoals je zelf behandeld zou willen worden. Als iedereen dat zou gaan doen werd de wereld een stuk mooier :j
Gewoon rustig uitleggen dat je een plekje hebt gevonden dat jullie nóg beter past, maar dat je hen bedankt voor de fijne tijd die je er hebt gehad en voor de goede verzorging voor je paard.
Mócht het dan verkeerd vallen, dan is JOU niets te verwijten.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:18

Vjestagirl schreef:
Daarbij is het (zoals ik al zei) iets wederzijds. Als er een bokker vandaag een topic zou openen dat ze per 1 juni weg moet van haar stalling (zonder contract) staat heel bokt op zijn kop en roept iedereen om het hardst dat ze naar de rechtswinkel moet gaan of haar rechtsbijstandsverzekering moet bellen. Maar zodra het gaat om iemand die weg wil van haar stalling dan moet alles maar kunnen en is de pensionhouder de sjaak.

_/-\o_ Helemaal mee eens!

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:19

Ze kan sowieso weg wanneer ze wil :) Over de betaling van het stalgeld daargelaten.

Ik zou niet weten waar juridisch gezien het maand opzegtermijn vandaan moet komen. Kunnen jullie dat aangeven?

Wat betreft de gewenningsperiode. Elk boek e.d. zegt daar wat anders over. Ik weet met mijn paarden dat het ongeveer 6 maanden duurt voordat ze geheel gewent zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:23

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:24

Sonja schreef:
En dan ben je nog steeds tevreden als je 's avonds in de spiegel kijkt, denk je?

Dat is de andere kant.
En het paardenwereldje is erg klein. Je komt elkaar altijd weer tegen.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 22:25

Dank voor alle tips, al blijf ik met lood in mijn schoenen er naar toe gaan morgen. Maar ik wil dit echt persoonlijk zeggen. Bovendien moet mijn paard er nog een week staan en wil ik ook mijn spullen normaal kunnen weg halen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:29

Is gewoon geregeld in het burgerlijk wetboek Winkie. Artikelnummer weet ik even niet uit m'n hoofd, heb slechts een beperkte geheugencapaciteit.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:37

joh ,als jij er gewoon naar toe gaat en open kaart speelt en gewoon zegt waarom je voor die andere stal kiest is er niemand die je er tegen houdt hoor. gewoon netjes regelen en dan sta je de laatste weken ook nog gezellig. je gaat niet weg omdat je ruzie hebt maar omdat het werk je teveel is,nou dat mag jij zo ervaren,toch? ik wed dat als jij het gewoon netjes brengt en je verhaal doet de pensionhouder je gewoon het allerbeste wenst.
het prettige van deze manier is dat je zo geen gedoe achteraf krijgt in het zo te kleine wereldje en je ooit mocht het nodig zijn weer op deze stal terug kan.
het geval opzegtermijn blijft en je zal zeer ws die maand gewoon moeten betalen,of er moet iemand staan te trappelen om jouw box over te nemen [die zo van zijn stal weg kan ,want iedereen heeft m ,die maand..]

scapagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 01:50

Waarom ga je met lood in je schoenen je stal opzeggen! Als je idd wat al eerder is aangegeven, richting de stal eigenaar aangeeft dat je jezelf prettiger voelt op de andere stal, vanwege ............ etc. en het daarom wil proberen op je oude of andere stal, wat is daar dan mis mee. En mocht het ook om de kosten gaan, omdat ze op de andere stal goedkoper zijn, kun je dit toch eerlijk aangeven. Misschien heb je dan geen opzegtermijn.

Je kan beter op een nette manier weg gaan dan op een vervelende manier, want je weet nooit of je nog eens terug wil naar je oude stal. En je voelt jezelf toch ook prettiger als je op een normale manier vertrekt i.p.v. ruzie. Mocht je wel een maand moeten doorbetalen, moet je voor jezelf de keus maken blijf ik nog een maand staan of ga ik direct weg en betaal ik een dubbele stalling.

Succes! :wave: