Ervaringen met weide en stalling op afstand van elkaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bismarck

Ervaringen met weide en stalling op afstand van elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 21:16

Ik heb momenteel mijn ruin en hengst in een weiland staan naast de stallen die ik huur. Het weiland is echter geen weiland meer te noemen door de winter en de twee hongerige paarden die elk sprietje hebben opgepeuzeld.
Nu heb ik de kans gekregen om bij mij in de buurt twee kleine extra weides te huren. Dit lijkt mij op zich perfect want dan kan het andere weiland bijkomen en weer aardig groeien zodat ze van de winter weer wat te peuzelen (en kapot te trappen) hebben.

Ik ben alleen in dubio over de afstand, de twee weides zijn op 10 min loop afstand van mijn huidige stal. Omdat ik ze nog wel op mijn huidige stal wil rijden en ze ook 's nachts binnen wil hebben betekend dat, dat ik elke dag minstens anderhalf uur aan het heen en weer lopen ben. Want vooral in het begin wil ik niet met mijn hengst en ruin tegelijk de weg op. Waardoor ik dus twee keer heen en weer moet lopen.
Op zich moet het van de zomer wel lukken, ik zat al te denken dat ik dan meteen kan gaan oefenen met hardlopen, maar ik weet niet of andere mensen hier ervaringen mee hebben?

Dus zijn er meer mensen die elke dag hun paarden over een redelijke afstand verplaatsen en hoe bevalt het jou?

b485

Re: Ervaringen met weide en stalling op afstand van elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:23

Ik moet het momenteel niet doen, maar in de toekonst ga ik het ook moeten doen.

Mijn 2 pony's kunnen in 1 keer mee. Ik wil dan een oude fiets aan de weide zetten zodat ik met de fiets terug kan naar huis. Als ik ze dan s'avonds moet gana ophalen neem ik weer de fiets en dan te voet met 2 pony's terug.

Ik zou het wandelen met de 2 tegelijk gaan oefenen. Bespaart je veel tijd.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 21:27

Ja op termijn wil ik wel met z'n tweeën tegelijk gaan wandelen maar nu vind ik dat nog te riskant met mijn hengst. Er rijden daar ook veel andere ruiters langs en ik wil niet de kans lopen de controle te verliezen doordat ik mij met twee druktemakers moet bezighouden.

trudiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 09:05

Is er niemand die in het begin met je mee kan lopen?

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 09:49

Voor een aantal jaren terug stonden we op een stal waarbij de weide ook zo'n 10 minuutjes op loopafstand lag.
Wij namen de paarden meestal aan de fiets mee, was op zich prima te doen ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:14

Wij hebben een grote langgerekte wei die we in delen laten begrazen. Wij lopen ongeveer in een dikke 5 minuten naar het eind van de wei, dat is nog prima te doen met 2 paarden aan de hand, maar dan moeten het wel brave paarden zijn, want wanneer ze ergens van schrikken en allebei wegspringen en willen rennen heb je wel echt je handen vol. Langs een (drukke) weg met ander verkeer is dat toch wel spannend. Een fiets bij de wei is wel handig, maar de tweede keer wordt het toch lopen. 10 minuten en dat 2x op en neer zou mij denk ik wat te veel tijd kosten. Dan liever iemand mee vragen, of de paarden daar dag en nacht laten lopen en alleen er uit om te rijden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 05:37

Dit is een behoorlijke belasting voor je. Is het niet mogelijk de paarden dag en nacht op het andere stuk te laten staan?

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 07:46

Ja daar zat ik ook al aan te denken, maar ik durf het niet aan met mijn ruin. Hij is erg gevoelig voor bevangenheid en ik wil hem niet dag en nacht op de weide hebben. Daarnaast moet ik ze voor het rijden en longeren toch ook verplaatsen dus ik ben bang dat dat geen optie is.

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:43

Bij ons lopen ze ook naast de fiets mee, gaat goed hoor. Ze moeten dan wel braaf zijn natuurlijk, ze waren er vrij snel aan gewend.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:27

Kan je niet in je weide een klein paddockje maken?
Momenteel heb ik mijn pony's zo staan: een afgegraasd stukje voor s'nachts en een volle weide voor overdag. Ik rijd er voor en na mijn werk even heen, gooi de poorten open (of doe ze dicht) en klaar is kees.
Voor hoefbevangenheid kan je ook werken met stripbegrazing of met een graaskorf.
Deze laatste gebruik ik om de paar dagen bij mijn pony omdat 10u op de volle weide voor haar nog te veel is.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 16:55

Ja daar heb ik aan gedacht, maar mijn huidige weide is daar denk ik te klein voor. Dan lopen ze nog maar in stukje ter grote van nog geen een halve bak met z'n tweeen.
Een graaskorf heeft Carlo eerder omgehad, opzich ging het aardig maar hij sloopte het ding geheel uit frustratie. Daarnaast moet hij zich een beetje kunnen verweren tegen mijn hengst.
Ik denk dat ik het gewoon ga proberen, en als het niet gaat, dan is het jammer maar helaas en dan zullen ze het met hun kale weide doen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:59

Tien minuten vind ik wel aanvaardbaar hoor, ik heb jarenlang op 25 minuten lopen van de wei gestaan, dat was niet altijd makkelijk maar ook te doen. In en uitstappen van en naar de wei scheelde al een stuk!

Ik zou het doen hoor!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:04

Zeker als je zo'n model vouwfiets hebt, sta je snel en stevig als ze gaan emmeren. En als het toch niet gaat met de paarden, zou ik toch de fiets pakken wanneer je ze gaat halen, de fiets bij de wei op slot. De volgende dag de paarden weer brengen en terugfietsen. Scheelt ook in tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:07

De mijne staat nu ook op 10/15 min lopen van stal af maarja daar kon ze wel vroeg in het seizoen het land op dus dat wandelen neem ik maar voor lief maar in de maand juni staat ze op het land bij stal want het wandelen vind ik toch best irritant aan het worden maar heb liever dat geloop dan dat ze op stal staat.