huis gekocht met plek voor pony... vervolgstappen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maud_82

huis gekocht met plek voor pony... vervolgstappen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 11:27

Helemaal happy natuurlijk met ons huisje waar we eventueel mijn e-pony thuis kunnen stallen.

De wei achter ons huis kunnen we lenen van de eigenaar, en op onze eigen grond willen we graag een stal neerzetten. Over een jaar willen we starten met de bouw van een mooie stenen stal, maar van september tot en met volgende zomer wil ik mijn pony ook thuis gaan stallen. Op dit moment is er nog geen ruimte waar ik hem in zou kunnen zetten, dus we komen sowieso een voorlopige stal aan't maken.

Voor een stal/schuur moet ik een vergunning aanvragen bij de gemeente, maar moet ik ook een vergunning aanvragen voor het houden van mijn pony thuis ??

Wie heeft tips ??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:13

In sommige gebieden mag je idd geen paarden bij huis hebben, dat verschilt per gemeente.
Heb je buren met paarden (binnen een straal van bijv. 1 km?? ) dan hebben die óf een vergunning óf het is niet vergunningplichtig.

Het 'lenen' van de grond zou ik wat voorzichtig mee zijn. Nu mag het, maar misschien straks als je stal staat ineens niet meer. Beter kun je een officieel huurkontrakt opstellen waar je maandelijks voor betaald. Dat is voor beide zijden bindend en heb je meer zekerheid als met een mondelinge 'afspraak'.

Qua voorlopige stal zou je aan een 'tent' kunnen denken.
http://www.cleverauktions.de/ebayvorlag ... -12204.jpg
Ik heb hem ook staan met de zijkanten dicht met windvangdoek en een hek ervoor. Voldoet prima, is makkelijk ergens anders neer te zetten (denk aan schuilstal op de wei) of verkoopbaar.
Zet hem iig niet op de plek waar de echte stal moet komen, dat scheelt weer afbreekwerk :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:16

Neem aan dat je je paard niet alleen zet?
Voor de rest ligt het eraan waar je woont. Als je in een vrijstaand huis woont en de buren wonen redelijk ver van je af denk ik dat het geen probleem zal zijn.
Wat je wel het beste kunt doen is op z'n minst naar de buren gaan en het vragen maar zoals gezegt lig het wel aan de afstand als ze pal naast je wonen is het toch zeker een vraag waard en anders lijkt het me geen probleem als niemand er last van heeft. Bij twijfel kun je altijd de gemeente bellen.

chocobroodje

Re: huis gekocht met plek voor pony... vervolgstappen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:17

Had je dat niet beter kunnen uitzoeken voordat je het huis kocht?

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 13:29

chocobroodje schreef:

Heb ik ergens gesuggereerd dat we dit huis niet hadden willen hebben als mijn pony niet aan huis kon komen te staan? >;)

Wat betreft het "lenen" van de grond gaan we inderdaad een huurcontract opstellen ;), ik wil het risico niet lopen dat hier iets mis mee kan gaan.

In de wei achter de onze staan nu ook 2 pony's, het is in een gebied waar de huizen redelijk ver uit elkaar liggen, dus in principe hebben buren geen last van onze pony, maar ik ga het wel even met ze er over hebben inderdaad :).
Op termijn komt er een shetlandertje bij, als gezelschap voor mijn pony, maar dat wil ik pas gaan doen op het moment dat we de stenen stal hebben kunnen bouwen.

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 13:39

Mag het weer even on topic alsjeblieft ??

Zoals vermeld: er staan pony's in de wei direct achter hem waar hij bij kan.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:41

Waar bemoeien jullie je toch mee. Dit wordt toch helemaal niet gevraagd ofwel, lijkt me ook niet jullie zaak.

Bij tent kon ik me eerst niks voorstellen, maar ziet er toch wel uit als een handig ding zeg. Succes TS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:47

Op de VROM site kun je kijken of je bouwvergunning nodig hebt. Als je binnen bepaalde hoogte blijft en oppervlakte hoeft dat niet, voor zeecontainer bijv. geen vergunning nodig, mits het niet aan de voorzijde van het huis geplaatst wordt maar op een zij of achtererf. En je moet even kijken hoeveel procent van je erf bebouwd is, want het bouwoppervlak moet ook binnen bepaalde grenzen blijven (bestemmingsplan). Zou zeggen, gewoon even naar de balie Bouwen en Wonen van je gemeente gaan. Als je een mesthoop wilt hebben moet je aan je buren denken, dus zover mogelijk bij de erfgrens vandaan, en het kan zijn dat jouw gemeente daar regels voor heeft, dus ook ff navragen (waar ik werk, in Tytsjerksteradiel) is bijvoorbeeld hobbyboerenbeleid.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-10 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:48

ladyjoy schreef:
Maud_82 schreef:
Op termijn komt er een shetlandertje bij, als gezelschap voor mijn pony, maar dat wil ik pas gaan doen op het moment dat we de stenen stal hebben kunnen bouwen.

Ik weet niks van vergunningen maar wel van paarden. Als jij bovenstaande schrijft, betekent dit dus dat je pony van september t/m zomer 2011 (zeg even voor het gemak zo'n 9 maanden) alleen staat, niet in een kudde dus maar zelfs geen één vriendje??

Blijkbaar toch minder dan je denkt. Aangezien niet elk paard persee met andere paarden wil of moet staan. Er zijn, ja echt waar, paarden die er geen probleem van maken alleen te staan. Wat het zelfs liever hebben dan in een kudde.
En aangezien jij het paard van de TS niet kent, kan jij niet weten of deze wel of niet alleen kan/wil staan.

Maw wat Blue zegt. Sorry hoor maar dit vind ik weer Bokt op z'n smalst. Muggeziften terwijl de TS alleen maar opties aan het bekijken is.

Kwa vergunningen moet je echt bij de gemeente in kwestie zijn. Daar kan onderling erg veel verschil in zitten.

En de tent van DD is idd erg handig. Maar zet em niet vol op de wind :D

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:48

Maud, ik denk dat je het beste informatie kan opvragen bij de gemeente.
Ook wat betreft de eisen aan de stal die je straks wil bouwen, dan weet je dat alvast.
Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:52

DubbelDun schreef:
In sommige gebieden mag je idd geen paarden bij huis hebben, dat verschilt per gemeente.
Heb je buren met paarden (binnen een straal van bijv. 1 km?? ) dan hebben die óf een vergunning óf het is niet vergunningplichtig.

Het 'lenen' van de grond zou ik wat voorzichtig mee zijn. Nu mag het, maar misschien straks als je stal staat ineens niet meer. Beter kun je een officieel huurkontrakt opstellen waar je maandelijks voor betaald. Dat is voor beide zijden bindend en heb je meer zekerheid als met een mondelinge 'afspraak'.

Qua voorlopige stal zou je aan een 'tent' kunnen denken.
http://www.cleverauktions.de/ebayvorlag ... -12204.jpg
Ik heb hem ook staan met de zijkanten dicht met windvangdoek en een hek ervoor. Voldoet prima, is makkelijk ergens anders neer te zetten (denk aan schuilstal op de wei) of verkoopbaar.
Zet hem iig niet op de plek waar de echte stal moet komen, dat scheelt weer afbreekwerk :D

Het houden van paarden is niet vergunningplichtig, nergens, het zijn huisdieren. Dit kan veranderen als je meer dan een bepaald aantal paarden houdt of er iets mee doet voor je brood. Voor een shetlander + grote pony hoef je echt geen vergunning... Ik heb een paard bij mijn vroegere woningstichtinghuis gehouden.... Moest toen alleen elke dag met een vuilniszak met poep op de brommer naar de mesthoop van de manege, dat wel, want ik mocht geen stinkerij veroorzaken (maar dat was binnen de bebouwde kom in een rij 2 onder 1 kap huizen).

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 14:02

Dubbeldun, dat ziet eruit als een ideale tussenoplossing..
Hoop dat je wel al gevraagd hebt of en hoeveel er bijgebouwd mag worden.. 30 m2 max 3m hoog mag zonder bouwvergunning, maar dat is wel afhankelijk van wat ikkeweer allemaal heeft gezegd geloof ik.

Ladyjoy, de mijne staat vanaf augustus alleen en hij heeft er nog nooit zo goed uitgezien, glimt als een spiegel en voor het eerst op gewicht (was altijd te mager voordat er gesteld wordt dat hij afgevallen is). Dus bel de dierenbescherming maar dat ik hem mishandel.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 14:04

Maud_82 schreef:
chocobroodje schreef:

Heb ik ergens gesuggereerd dat we dit huis niet hadden willen hebben als mijn pony niet aan huis kon komen te staan? >;)

Wat betreft het "lenen" van de grond gaan we inderdaad een huurcontract opstellen ;), ik wil het risico niet lopen dat hier iets mis mee kan gaan.

In de wei achter de onze staan nu ook 2 pony's, het is in een gebied waar de huizen redelijk ver uit elkaar liggen, dus in principe hebben buren geen last van onze pony, maar ik ga het wel even met ze er over hebben inderdaad :).

He wat zijn we weer vriendelijk zeg! Wat ik bedoel is dat je je nu misschien blij maakt met een dode mus, want stiekum droom je er wel van als het dan niet kan...
Maar goed staat het huis ook in beek (limburg) Daar kunnen ze nog best wel eens lastig gaan doen. Ze willen het van het dorp meer een stad maken, dus dat kan moeilijk worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 14:38

@ikkeweer : hier in de buurt is een gebied midden in een natuur/stiltegebied voor wild. Daar mag je dus bij huis géén dieren hebben, dus ook geen paarden.
Ylana schreef:
@DubbelDun, Mag ik vragen waar jij die tent vandaan heb, de maten en wat hij gekost heeft?

Mijn tent komt uit Duitsland, maar ze zijn ook in NL te koop. Die van mij is 3,60x4m', maar je hebt ze ook van 3x3.
Kosten natuurlijk afhankelijk van grootte. Die van mijn was incl. bezorgen 1200 euro. Je hebt dan eigenlijk 4 hekken + 4 dak'spanten' en het zeil. Het winddoek heb ik er zelf omheen gedaan, dat kost ook niet zoveel.
Zoals Rina zegt hij moet niet vol op de wind staan. Bij mij staat ie in de lengte van mijn normale stal en vangt dus minder wind.

Her de tent in gebruik bij de dames (één in dit geval). De voorkant is nu helemaal weggedraaid/open, maar die kan dus ook er voor en dan heb je een poortje om door te gaan.
Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:37

Je moet je heel goed laten informeren bij je des betreffende gemeente en je daar niet van het kastje naar de muur laten sturen zoals ze bij ons hebben gedaan!!
Wij zitten nu al 4 maanden op een bouw vergunning te wachten voor 3 simpele stalletjes met een zoldertje er op omdat onze fijne buurvrouw (met 50 paarden in pension!) bezwaren heeft gemaakt. Echt, men gunt soms het licht in je ogen niet en daar kan je dus goed de dupe van worden! Wij doen nu alles via een bouw adviseur (die weten vaak de weg in vergunningsland) en hopen er de komende maanden toch eens uit te komen.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:48

Gefeliciteerd met de aankoop van jullie huis, er is niets leukers dan je paarden bij huis te hebben staan :D
Je kunt ook even bij het gemeentehuis langsgaan om het bestemmingsplan in te zien.
Vaak weet je dan al een heleboel meer over de wat mag en wat niet mag.