wassen met alleen koud water

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

wassen met alleen koud water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 10:41

ik sta op een stal met mn shet en welsh bij een particulier.

het is er niet super luxe maar zo voor de recreatie is het zeker goed te doen. nu hebben we alleen beschikking tot een kraan, die aangesloten is op grondwater. deze geeft alleen koud water.

kan je nu met deze warmte daarmee je pony wassen, of is de impact van koud water op de warme huid te groot als je ze goed nat maakt om te wassen?

kleinvosje

Re: wassen met alleen koud water

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:43

Nee hoor, gewoon doen, zeker met wat hogere temperaturen! Zorg er wel voor dat je ze daarna niet nat in de wind zet, maar stap ze droog of zo, want dat is niet goed...

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:44

dat kan wel, ik begin altijd even met de benen om hem even aan de temperatuur van het water te laten wennen. Ik doe dit al jaren en nooit problemen mee gehad.

Jacqanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:46

nu is het toch warm dus het kan makkelijk. doe eerst de benen en daarna de rest van het lichaam. het is juist lekker met dit weer een verkoeling.! ;)
en wel met zo'n trekker het ergste er af halen daarna. als je snap wat ik bedoel :Y)
Laatst bijgewerkt door Jacqanne op 23-05-10 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:46

wij hebben op stal ook alleen koud water en daar was ik hem gewoon mee met deze temperaturen! alleen zorg ik ervoor dat ie van tevoren niet op wei heeft gestaan in de volle zon (vind dat dan best wel zielig als hij heel warm is en ik dan met ijskoud water aankom :+ )
en: zorg dat je hem eerst laat wennen door langzaam vanaf de hoeven omhoog gaat!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:48

Inderdaad, dat kan best hoor ;)

je kan zelf toch ook onder een koude douche gaan staan?
Gewoon rustig aan bij de hoeven beginnen en dan omhoog.
Zorgt er ook nog voor dat de hoeven niet uitdrogen, dat is alvast mooi megenomen!
Alleen daarna dus even droogstappen en niet op de wind.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 10:51

ah super, ik zal ze beiden eerst even uit de zon halen, ze staan nu in de wei, zwarte en bruine pony.

ik heb een soort zweetmes, maar dan met rubber inplaats van karteltjes, daarmee kan ik het ergste eraf halen, ff lekker drogen en terug het land in.

dan kan ik zo dus lekker gewoon beiden even wassen. thnx

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:25

Ik moest met elf graden mijn paard van de dierenarts wassen ivm schimmel. Ook ik heb grondwater. Ze heeft geen krimp gegeven en vond het lekker (stond te genieten). Dus deze temperaturen kunnen zeker.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:27

jahoor kan wel heb van de week zelfs savonds mn paard nog gewassen toen was het nog 20 graden. net ook waterslag in de wei en het was zelfs ruzie wie eronder mocht staan

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:49

Het kan wel, maar echt aangenaam zal het met dit weer nog niet zijn.
Kun je niet een aantal emmers voldoen en laten opwarmen door de zon?

juno88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:28

doe ik ook altijd met mijn paardje.

ik begin ook altijd bij de benen. kan hij er even aan wennen

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:44

GMekkes schreef:
Het kan wel, maar echt aangenaam zal het met dit weer nog niet zijn.
Kun je niet een aantal emmers voldoen en laten opwarmen door de zon?

echt wel! de temperatuur is, vergeleken met de afgelopen dagen, flink hoog. de paarden vinden het heerlijk. ik heb ze vandaag ook gewassen met koud (kraan-)water en ze hebben genoten.
koud water met dit weer is niet zo koud als een felle regenbui in de winter/najaar. ik heb ze na het wassen weer terug buiten gezet, nat en in de zon en wind, en ze waren zó droog.

Marr_Ne0_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:49

Ik heb laatst ook mijn paard gewassen maar ze vond het echt niet fijn. Normaal gesproken blijft ze net zo stil staan, maar ik was de benen aan het wassen, en reken er maar niet op dat ze stil bleef staan. Heb uiteindelijk alleen de benen en staart gedaan, vond het toch wel erg zielig. En ze gaat nu over naar een andere stal waar het water van temperatuur verhoogd kan worden. (we gaan niet weg om het water hoor, het is dichterbij huis ;) )

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 20:56

ze vonden het beiden heerlijk, idd eerst bij de hoeven en benen begonnen, toen borst en hals, erna de rest van het lichaam.
Erna heerlijk rollen, zie hier het resultaat....

[ITP] zon, water, sop en.... ZAND

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:07

ik had het zelf ook , dat kon prima met wat warmer weer!

kim89_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:00

Bij redelijk weer kan het gerust hoor..! Als je ze na die tijd maar even in de zon zet of een zweetdeken op..
In de winter lijkt het me niet zo verstandig maar dat is logisch..

_Nicky_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:24

Je kunt ook de tuinslang een paar uur in de zon leggen, voor je je paard wilt wassen. Dan is het water niet meer ijskoud maar lauwwarm. Maar dat gaat natuurlijk alleen als de zon schijnt en er een tuinslang is. ;)

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:40

Ja klopt, ik zal eerst opver zijn benen met koud water sproeien zodat hij kan wennen. Ik zal hem alleen als hij nog nat is niet in de wind zetten.