Vraag van mijn nichtje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveShetten

Vraag van mijn nichtje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 15:24

Mijn nichtje wil heeel erg graag haar eigen pony. Deze wil ze neerzetten bij haar verzorgpony's en nergens anders omdat ze erg gehecht is aan haar verzorgpony's en anders gewoon te weinig tijd over houd om naar haar verzorgpony's heen te gaan. Alleen is het bij de vp's zo dat de wei niet word uitgemest en de pony's niet ontwormt worden. Als de pony's naar een andere wei gaan dan word de wei wel gesleept. Maar als mijn nichtje haar paardje goed zou ontwormen en mestonderzoeken zou doen zou er dan nog steeds veel gevaar zijn op een wormen infectie?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:17

Ja, als een goed ontwormd paard op een besmet weiland samen met slecht ontwormde pony's staat wordt hij ook besmet. Zodra je ontwormt zijn ze weg maar hij heeft ze binnen de kortste keren weer wormen. Zonder goed ontworm beleid en weidebeheer kun je ontwormen tot je een ons weegt...

LoveShetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 17:19

Aukelizzy schreef:
Ja, als een goed ontwormd paard op een besmet weiland samen met slecht ontwormde pony's staat wordt hij ook besmet. Zodra je ontwormt zijn ze weg maar hij heeft ze binnen de kortste keren weer wormen. Zonder goed ontworm beleid en weidebeheer kun je ontwormen tot je een ons weegt...

Ja dat dacht ik ook al.. Maar is het niet zo dat je wormen(eitjes) ook gedeeltelijk dood door de wei te slepen?

Ibbel

Re: Vraag van mijn nichtje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:41

Nee, je verspreidt ze door de wei te slepen. Het risico wordt er alleen maar groter op. Slepen werkt alleen in combinatie met goed ontwormen en láng rust van het gesleepte perceel (liefst een strenge winter, of eerst hooien)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:44

Ja Ibbel heeft helemaal gelijk. Ik zou mijn paarden niet in een kudde zetten waar zo'n slecht weide en wormen beleid geldt. Het risico is gewoon groot.

LoveShetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 08:28

En als de wei wel elke dag uitgemest zou worden word het risico dan kleiner? Mijn nichtje belde me nadat ze de reacties had gezien dat ze gaat proberen de eigenaar over te halen om haar de wei uit te laten mesten. Ze twijfelt heel erg over of ze daar nou een eventuele eigen pony zou neerzetten, maar ze wil het zo graag dat ze het idee niet uit haar hoofd kan krijgen. Ze heeft nou wel bedacht dat als ze de stap zet en vraagt of ze daar een pony zou mogen neer zetten dat ze dan vraagt of als uit mestonderzoek blijkt dat haar pony wormen heeft dat de landeigenaar zijn pony's dan ook ontwormt en het weiland weer wormvrij probeert te maken.
Elke keer als ik mijn nichtje hoor praten over haar ideeën dan klinkt ze zo hoopvol.. Ik gun het haar echt dat haar droom uit kan komen maar natuurlijk niet ten koste van de gezondheid van haar paardje. Ookal moet ik zeggen dat, elke keer dat ik met haar mee ga naar haar verzorgpony's zien de pony's er erg mooi en gezond uit. De eigenaar blijft ook volhouden dat ze geen wormen hebben. Ik weet niet wat ik moet denken van de hele situatie daar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:56

Verzamel verse mest van de verzorgpony's en laat op eigen kosten mestonderzoek doen. Kost je geen vermogen, en dan weet je meteen of ze schoon zijn of niet. Zijn ze niet schoon, dan kan je daarmee de eigenaar misschien overtuigen.

LoveShetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 18:13

Ibbel schreef:
Verzamel verse mest van de verzorgpony's en laat op eigen kosten mestonderzoek doen. Kost je geen vermogen, en dan weet je meteen of ze schoon zijn of niet. Zijn ze niet schoon, dan kan je daarmee de eigenaar misschien overtuigen.

Bedoel je dan één mestonderzoek voor alle pony's? Of gewoon individueel? Individueel gaat namelijk teveel kosten het zijn 6 shetlanders en bij het woud kost het al iets van €15,-. (ik weet overigens niet hoe dat zit bij hun dierenarts misschien dat het daar goedkoper is)

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:18

Lastig verhaal hoor,

Persoonlijk zou ik het ook afraden om haar paardje daar neer te zetten. Ik begrijp dat ze erg gek is op haar vp's maar omdaar mee dan een risico te lopen op wormen bij haar eigen paard.
1 mestonderzoek heeft volgens mij geen zin omdat ze allemaal individueel mesten :P

Ook moet ze er denk ik overna denken dat er blijkbaar wel belangrijke dingen zijn waarin de eigenaar van haar vp's en zij zelf verschillen. Dat moet je wel willen, sta je dan niet liever op een stal bij een eigenaar die de zelfde regels en denk wijze handhaaft?

probeer me goed te verwoorden maar kan het niet helemaal goed onderbouwen sorry

LoveShetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 08:32

doerakje schreef:
Lastig verhaal hoor,

Persoonlijk zou ik het ook afraden om haar paardje daar neer te zetten. Ik begrijp dat ze erg gek is op haar vp's maar omdaar mee dan een risico te lopen op wormen bij haar eigen paard.
1 mestonderzoek heeft volgens mij geen zin omdat ze allemaal individueel mesten :P

Ook moet ze er denk ik overna denken dat er blijkbaar wel belangrijke dingen zijn waarin de eigenaar van haar vp's en zij zelf verschillen. Dat moet je wel willen, sta je dan niet liever op een stal bij een eigenaar die de zelfde regels en denk wijze handhaaft?

probeer me goed te verwoorden maar kan het niet helemaal goed onderbouwen sorry

Ik snap wel wat je bedoeld hoor, dit zijn ook de punten die ik dus als gevaar zie als ze daar daadwerkelijk een pony zou stallen. De eigenaar zelf is best een aardige man, ik heb hem een keer ontmoet en hij lijkt opzich best goed te weten hoe hij het gedaan wil hebben. Hij doet het zo al jaren en heeft nog nooit echt problemen gehad met wormen of dergelijke. Heel af en toe krijgen die pony's ook wel een wormspuit hoor, alleen is de laatste alweer een jaar geleden. Zodra de pony's echt duidelijk een wormbesmetting hebben worden ze wel ontwormd, maar dan is het al te laat.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:36

Wat je kan doen, dat deden wij ook nog wel eens, is een gewoon boterhammen zakje of een pendaalemmerzak vullen met mest. Liefst wel zo vers mogelijk.
Zakje goed afsluiten dmv een goede knoop en dan een hele dag in de volle zon laten liggen.
Dat gaat broeien en dan komen de wormen wel eens omhoog.
Zo hebben we ooit een keer wormen ontdekt bij een shetje.
Dan hoeft ze geen mest onderzoek te laten doen (wel als ze het niet vertrouwd natuurlijk) en heeft ze aantoonbaar bewijs voor de eigenaar.
Succes :)

LoveShetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 18:00

Ibbel schreef:
(liefst een strenge winter, of eerst hooien)

De weitjes worden wel soms gemaaid als het gras te hoog staat, en een strenge winter hebben we gehad.

LoveShetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 18:00

_Jessie schreef:
Wat je kan doen, dat deden wij ook nog wel eens, is een gewoon boterhammen zakje of een pendaalemmerzak vullen met mest. Liefst wel zo vers mogelijk.
Zakje goed afsluiten dmv een goede knoop en dan een hele dag in de volle zon laten liggen.
Dat gaat broeien en dan komen de wormen wel eens omhoog.
Zo hebben we ooit een keer wormen ontdekt bij een shetje.
Dan hoeft ze geen mest onderzoek te laten doen (wel als ze het niet vertrouwd natuurlijk) en heeft ze aantoonbaar bewijs voor de eigenaar.
Succes :)

Ik denk dat ze daar wel iets mee kan! Dankje!

LoveShetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 18:28

Ik wil overigens nog even vermelden dat de kans op wormen het enige probleem is. Voor de rest zijn het mooie, redelijke grote weitjes, is er een mooie, en ook best grote schuilstal aanwezig. In de schuur (die nu nog word verbouwd) komen boxen te staan en het is een prachtige omgeving voor buitenritten. Kortom: ideaal op dat ene probleem na.

Marr_Ne0_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:55

Ja, maar als je paardje in de wei komt en alsnog wormen krijgt ben je ook niet blij.
Misschien kan je nichtje met de eigenaar overleggen of hij zou willen overwegen om de shetlanders toch een wormenspuit te geven?

LoveShetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:10

Vandaag weer bericht gehad van mijn nichtje. De eigenaar zei dat hij de pony's vorige maand nog ontwormt heeft. Mijn nichtje heeft dat niet gemerkt maar misschien was het op een dag dat ze er niet was. Het uitmesten van de wei vind hij nog steeds niet nodig. Mijn nichtje weet nu eigenlijk niet meer wat ze moet doen, de pony's worden blijkbaar wel ontwormt niet heel regelmatig maar de eigenaar vind het blijkbaar wel nodig, de wei word niet uitgemest maar word wel af en toe gemaaid of gesleept. De rest is gewoon goed zoals jullie in een eerder bericht hebben kunnen lezen. Wat zouden jullie doen?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:31

Waarom wil je nichtje een eigen pony terweil ze zo'n leuke verzorgpony heeft (ze wil ze nergens anders neerzetten omdat ze gehecht is aan die pony's..?)

LoveShetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 12:54

bumper schreef:
Waarom wil je nichtje een eigen pony terweil ze zo'n leuke verzorgpony heeft (ze wil ze nergens anders neerzetten omdat ze gehecht is aan die pony's..?)

Dat komt omdat haar verzorgpony's shetlanders zijn, maar hoeveel ze er ook aan gehecht is ze mist toch af en toe het rijden..

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:53

Ok, begrijpelijk

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:33

Het idee dat ik van de man krijg is dat hij 2x per jaar ontwormt, zijn pony's regelmatig verweid, de gebruikte wei sleept, maait en een tijdje laat rusten. Als hij dit al jaren doet en er komen geen vreemde pony's/paarden op de weides dan is de infectie druk al een heel stuk minder.
Als de vz pony's pas nog ontwormd zijn zou ze haar pony kunnen ontwormen voor ze naar die wei gaat en dan hoeft er geen probleem te zijn. Wel even aan de vorige eigenaar vragen of ze recent al ontwormd is en met welk middel (liefst breedspectrum). Mocht ze zelf toch twijfelen kan ze met enige regelmaat de mest laten onderzoeken.

LoveShetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 13:00

Deaglán schreef:
Het idee dat ik van de man krijg is dat hij 2x per jaar ontwormt, zijn pony's regelmatig verweid, de gebruikte wei sleept, maait en een tijdje laat rusten. Als hij dit al jaren doet en er komen geen vreemde pony's/paarden op de weides dan is de infectie druk al een heel stuk minder.
Als de vz pony's pas nog ontwormd zijn zou ze haar pony kunnen ontwormen voor ze naar die wei gaat en dan hoeft er geen probleem te zijn. Wel even aan de vorige eigenaar vragen of ze recent al ontwormd is en met welk middel (liefst breedspectrum). Mocht ze zelf toch twijfelen kan ze met enige regelmaat de mest laten onderzoeken.

Haha m'n nichtje was erg blij met deze reactie! Alle punten die je zegt kloppen op eentje na. Soms word er wel eens wat gewisseld tussen pony's, hij heeft er meerdere maar verdeeld ze over 2 weitjes: een bij zijn huis en een waar hij in de toekomst gaat wonen (hier woont mijn nichtje vlak bij) Dat wisselen doet hij echter hooguit 1x per jaar rond het veulenseizoen omdat hij ook fokt. Hij koopt niet zo snel nieuwe pony's maar soms houd hij de merrie veulens.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:41

Dat er gewisseld wordt met de pony's onderling maakt weinig uit, als er maar niet met regelmaat vreemde pony's bijgezet worden waarvan niet bekend is of ze "wormvrij" zijn.

Je moet gewoon in gedachte houden dat iedere gezonde pony een enkele worm bij zich draagt (echt wormvrij bestaat niet) alleen als de gezondheid, door wat voor reden dan ook, achteruit gaat kan het zijn dat de wormen de overhand nemen.
Gewoon lekker erbij zetten en even in de gaten houden. Vraag de eigenaar wanneer de volgende ontworming plaats vindt en hoeveel x per jaar hij ze nu uiteindelijk ontwormd en of de pony daar in mee mag doen (je nichtje zal toch nog wel wat meer afspraken met de man moeten maken dus dit kan er 1 van zijn).
Event. contact opnemen met "t Woud" of DA met de vraag wanneer je het best een mestmonster kan sturen voor controle en hoe je het best verder kan gaan, dan zal dat best wel goed komen.
Nog wel een tip om te veel stress te voorkomen bij de pony; een draadje tussen de bestaande kudde en de nieuwe spannen zodat ze rustig aan elkaar kunnen wennen als je dan na een tijdje ziet dat ze rustig naar elkaar reageren kun je het draadje verwijderen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:33

Je nichtje zou ook kunnen overwegen de andere pony's mee te ontwormen.. Kost natuurlijk wel wat meer maar dan weet ze zeker dat het goed gebeurt.. Vind het anders wel nogal risicovol eigenlijk..

LoveShetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 16:29

troi schreef:
Je nichtje zou ook kunnen overwegen de andere pony's mee te ontwormen.. Kost natuurlijk wel wat meer maar dan weet ze zeker dat het goed gebeurt.. Vind het anders wel nogal risicovol eigenlijk..

Ik denk dat dat voor haar echt te duur word, bovendien is eerder vermeld dat de eigenaar de pony's wel ontwormd maar maar 2 a 3 x per jaar. Als zij op die momenten mee ontwormd en tussendoor met mestonderzoeken checkt of het wel goed zit dan denk ik dat het wel goed komt. Een afspraak die ze zou willen maken is bijvoorbeeld dat als toch blijkt uit haar mestonderzoek dat de pony's wormen hebben dat de eigenaar dan ook ontwormt plus de wei sleept & maait.