Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Aukelizzy schreef:Ja, als een goed ontwormd paard op een besmet weiland samen met slecht ontwormde pony's staat wordt hij ook besmet. Zodra je ontwormt zijn ze weg maar hij heeft ze binnen de kortste keren weer wormen. Zonder goed ontworm beleid en weidebeheer kun je ontwormen tot je een ons weegt...
Ibbel schreef:Verzamel verse mest van de verzorgpony's en laat op eigen kosten mestonderzoek doen. Kost je geen vermogen, en dan weet je meteen of ze schoon zijn of niet. Zijn ze niet schoon, dan kan je daarmee de eigenaar misschien overtuigen.

doerakje schreef:Lastig verhaal hoor,
Persoonlijk zou ik het ook afraden om haar paardje daar neer te zetten. Ik begrijp dat ze erg gek is op haar vp's maar omdaar mee dan een risico te lopen op wormen bij haar eigen paard.
1 mestonderzoek heeft volgens mij geen zin omdat ze allemaal individueel mesten
Ook moet ze er denk ik overna denken dat er blijkbaar wel belangrijke dingen zijn waarin de eigenaar van haar vp's en zij zelf verschillen. Dat moet je wel willen, sta je dan niet liever op een stal bij een eigenaar die de zelfde regels en denk wijze handhaaft?
probeer me goed te verwoorden maar kan het niet helemaal goed onderbouwen sorry
_Jessie schreef:Wat je kan doen, dat deden wij ook nog wel eens, is een gewoon boterhammen zakje of een pendaalemmerzak vullen met mest. Liefst wel zo vers mogelijk.
Zakje goed afsluiten dmv een goede knoop en dan een hele dag in de volle zon laten liggen.
Dat gaat broeien en dan komen de wormen wel eens omhoog.
Zo hebben we ooit een keer wormen ontdekt bij een shetje.
Dan hoeft ze geen mest onderzoek te laten doen (wel als ze het niet vertrouwd natuurlijk) en heeft ze aantoonbaar bewijs voor de eigenaar.
Succes
Deaglán schreef:Het idee dat ik van de man krijg is dat hij 2x per jaar ontwormt, zijn pony's regelmatig verweid, de gebruikte wei sleept, maait en een tijdje laat rusten. Als hij dit al jaren doet en er komen geen vreemde pony's/paarden op de weides dan is de infectie druk al een heel stuk minder.
Als de vz pony's pas nog ontwormd zijn zou ze haar pony kunnen ontwormen voor ze naar die wei gaat en dan hoeft er geen probleem te zijn. Wel even aan de vorige eigenaar vragen of ze recent al ontwormd is en met welk middel (liefst breedspectrum). Mocht ze zelf toch twijfelen kan ze met enige regelmaat de mest laten onderzoeken.
troi schreef:Je nichtje zou ook kunnen overwegen de andere pony's mee te ontwormen.. Kost natuurlijk wel wat meer maar dan weet ze zeker dat het goed gebeurt.. Vind het anders wel nogal risicovol eigenlijk..