Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Moatsje schreef:Je moet heel erg uitkijken met het voorjaarsgras. Je kan de paarden niet meteen een hele dag buiten laten staan. maar moet dit rustig opbouwen eerst een uurtje en dan 1,5 uur enz.
Christah schreef:Verhaal over het korte gras en het hoge fructaan, daar geloof ik niet zo in. Het is wel waar hoor, maar als ze op een heel kaal weiland staan dan eten ze heel weinig gras met een relatief hoog fructaangehalte. En anders eten ze veel gras met een iets minder hoog fuctaangehalte.
Als je het om zou rekenen naar aantal gram fructaan per dag, dan kun je heel simpel uitrekenen dat je de paarden toch beter op een heel kaal weiland kan zetten. En dan daarbij natuurlijk schraal hooi bijvoeren.
viola schreef:Christah schreef:Verhaal over het korte gras en het hoge fructaan, daar geloof ik niet zo in. Het is wel waar hoor, maar als ze op een heel kaal weiland staan dan eten ze heel weinig gras met een relatief hoog fructaangehalte. En anders eten ze veel gras met een iets minder hoog fuctaangehalte.
Als je het om zou rekenen naar aantal gram fructaan per dag, dan kun je heel simpel uitrekenen dat je de paarden toch beter op een heel kaal weiland kan zetten. En dan daarbij natuurlijk schraal hooi bijvoeren.
Hé wat fijn dat je dit zegt, ben ik toch niet de enige die er zo over denkt. Kort gras bevat wel meer fructaan, maar als ze er idd veel minder van binnen krijgen zou de hoeveelheid fructaan die ze uiteindelijk binnen krijgen een beetje gelijk zijn. Maar met lang gras met minder fructaan krijgen ze wel veel meer andere stoffen binnen die ook dik maken.
Mijn shetlander heeft jaren op een super korte weide gestaan die volgens de huidige ideeen veel fructaan zou bevatten en is nooit iets te dik geweest. Nu staat hij op een vollere weide die als het goed is minder fructaan zou moeten bevatten, en hij groeit echt de pan uit terwijl hij veel meer beweegt en een graasmasker draagt.
hoe groot is die weide dan
ik zou graagook een shet willen maar zou die op een stuk grond mogen staan van 200m²
snel andwoorden pleas?
Met hoefbevangenheid is het echter wel het fructaan wat vooral gevaarlijk is dus daar zal je wel wat aandacht aan moeten schenken.
Ik zou de weide zo klein maken dat ze voorlopig alleen voor het idee nog wat plukjes gras kan vinden en hooi bijvoeren. Als het weer beter met haar gaat kan je kijken of je de weide langzaam aan kan vergroten.