schraal weiland hoefbevangen haflinger: hoe groot?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kris_

schraal weiland hoefbevangen haflinger: hoe groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 10:55

Deze winter is mijn haflinger hoebevangen geraakt. Zij kreeg toen veel kuilvoer omdat ze buiten staat. Sinds 6 weken staat ze op de weide met de twee andere paarden en krijgen ze stripbegrazing: 1.5m x 40m per voor de drie paarden samen, grashoogte 15 a 20cm. Zij krijgt daarbij geen ander voedsel. Helaas is ze ook nu opnieuw bevangen geraakt. Ik ga ze dus op nog een strenger rantsoen moeten zetten.
Nu vraag ik mij af hoeveel schrale weide ze nodig heeft. Ik zou een stuk willen afzetten van de weide die nu kaalgegeten is.
Voorlopig staat ze nu op een stuk zonder gras opdat ze even kan bekomen en geef ik haar 2x 1 plak hooi per dag.
Van die 20m2 gras per dag staat ze nog steeds veel te dik... Ik denk dat ze van lucht ook op gewicht blijft...
Ik heb me suf gezocht naar het antwoord op mijn vraag: voedingscalculators, sites, boeken,... Heeft iemand zijn haflinger onder dergelijke omstandigheden gehuisvest? Hoe groot was het stuk schraal weiland? Voerden jullie daarbij nog iets van hooi?
Of kan iemand een indicatie geven waarvan men vrij zeker is?

thanks

Tigra_

Re: schraal weiland hoefbevangen haflinger: hoe groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:02

Een schrale wei is ook "gevaarlijk" er zit evenveel fructaan in als in het lange gras maar dan in dat kleine stukje dat er groeit. Zou dus eerder je paard ofwel een paar uurtjes in de wei zetten in de middag ofzo en de rest in het zand met goed hooi.

Dat is mij zo verteld dan.

Moatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:31

Je moet heel erg uitkijken met het voorjaarsgras. Je kan de paarden niet meteen een hele dag buiten laten staan. maar moet dit rustig opbouwen eerst een uurtje en dan 1,5 uur enz.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 12:50

Moatsje schreef:
Je moet heel erg uitkijken met het voorjaarsgras. Je kan de paarden niet meteen een hele dag buiten laten staan. maar moet dit rustig opbouwen eerst een uurtje en dan 1,5 uur enz.

Dat hebben we ook zo gedaan hoor. Mijn vrouw houdt al twintig jaar paarden dus we weten dit wel. Zij heeft eerder hoefbevangen paarden gehad. Maar een hoefbevangen haflinger is nieuw voor ons en we weten niet zeker hoe groot het stuk weiland moet zijn.
We hebben min of meer besloten ze op een apart weiland te laten staan. Misschien zetten we er een shetlander bij om ze gezelschap te geven. Deze haflinger tss de twee grote paarden is niet zo een goede oplossing blijkbaar.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:07

Wat ontzettend herkenbaar!! Mijn shet is sinds vorig jaar ook hoefbevangen. Maar zo snel last als hij er nu van heeft, hebben we eigenlijk nog nooit met een shet gehad!
En ik heb dan het nadeel dat ik geen land van m'n eigen heb en waar ik nu sta niet de mogelijkheid om echt een klein stukje af te zetten :P
Nu stond er laatst een artikel over in het shetlandponyblad. O.a. dat een heel kaal stuk niet altijd goed hoeft te zijn, omdat gras dat het slecht heeft juist veel fructaan zou bevatten!
Het enige dat zou helpen is om ze 's morgens en 's nachts (i.v.m. hoog fructaangehalte) niet op het land te zetten EN zeker een uur beweging per dag!
Wat bij die van mij wel wat helpt, is het geven van magnesium!

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:00

Ik heb de shetlanders (mijn eigen en een opknappertje van de buren) op een heel kaal weiland lopen. Het stuk is echt kaler dan kaal, valt eigenlijk gewoon niets te vreten. Denk dat het een oppervlakte van ca. 1000 m2 heeft (of misschien iets groter. Is ook al jaren niet bemest dat stuk waar ze lopen.
Ze staan overdag de hele dag buiten. Hebben beschikking over onbeperkt hooi, water en een liksteen. En gaan 's avonds op stal zodat ze verplicht hooi eten. Ook het hooi is heel schraal.
Verder krijgen ze 's morgens en 's avonds een kwart verkruimelde pavo koek, met pavo daily plus zodat het nog wat lijkt.

Beide doen het er uitstekend op. Het opknappertje ben ik nu 2 weken mee bezig. Was op 4 voeten zo ernstig bevangen dat het beestje amper een pas kon zetten. Nu springt, rent, bokt en steigert hij en krijgt hij enorm veel praatjes.

Ik vind het belangrijk om ervoor te zorgen dat ze niet alleen staan en niet op een te klein weiland. Zodat ze gewoon lekker met zijn tweeën kunnen rennen en spelen. Alle beweging is meegenomen.
Verder moeten ze natuurlijk aan het werk. Wandelen, longeren en mijn eigen shetlander loopt ook minstens 1x per week onder het zadel.

Verhaal over het korte gras en het hoge fructaan, daar geloof ik niet zo in. Het is wel waar hoor, maar als ze op een heel kaal weiland staan dan eten ze heel weinig gras met een relatief hoog fructaangehalte. En anders eten ze veel gras met een iets minder hoog fuctaangehalte.
Als je het om zou rekenen naar aantal gram fructaan per dag, dan kun je heel simpel uitrekenen dat je de paarden toch beter op een heel kaal weiland kan zetten. En dan daarbij natuurlijk schraal hooi bijvoeren.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:26

Christah schreef:
Verhaal over het korte gras en het hoge fructaan, daar geloof ik niet zo in. Het is wel waar hoor, maar als ze op een heel kaal weiland staan dan eten ze heel weinig gras met een relatief hoog fructaangehalte. En anders eten ze veel gras met een iets minder hoog fuctaangehalte.
Als je het om zou rekenen naar aantal gram fructaan per dag, dan kun je heel simpel uitrekenen dat je de paarden toch beter op een heel kaal weiland kan zetten. En dan daarbij natuurlijk schraal hooi bijvoeren.

Hé wat fijn dat je dit zegt, ben ik toch niet de enige die er zo over denkt. Kort gras bevat wel meer fructaan, maar als ze er idd veel minder van binnen krijgen zou de hoeveelheid fructaan die ze uiteindelijk binnen krijgen een beetje gelijk zijn. Maar met lang gras met minder fructaan krijgen ze wel veel meer andere stoffen binnen die ook dik maken.
Mijn shetlander heeft jaren op een super korte weide gestaan die volgens de huidige ideeen veel fructaan zou bevatten en is nooit iets te dik geweest. Nu staat hij op een vollere weide die als het goed is minder fructaan zou moeten bevatten, en hij groeit echt de pan uit terwijl hij veel meer beweegt en een graasmasker draagt.

Met hoefbevangenheid is het echter wel het fructaan wat vooral gevaarlijk is dus daar zal je wel wat aandacht aan moeten schenken.
Ik zou de weide zo klein maken dat ze voorlopig alleen voor het idee nog wat plukjes gras kan vinden en hooi bijvoeren. Als het weer beter met haar gaat kan je kijken of je de weide langzaam aan kan vergroten.

evaenhannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 07:13

is 200m²
eigelijk genoeg om 1 shetlandponny op te zetten

evaenhannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 07:16

viola schreef:
Christah schreef:

Hé wat fijn dat je dit zegt, ben ik toch niet de enige die er zo over denkt. Kort gras bevat wel meer fructaan, maar als ze er idd veel minder van binnen krijgen zou de hoeveelheid fructaan die ze uiteindelijk binnen krijgen een beetje gelijk zijn. Maar met lang gras met minder fructaan krijgen ze wel veel meer andere stoffen binnen die ook dik maken.
Mijn shetlander heeft jaren op een super korte weide gestaan die volgens de huidige ideeen veel fructaan zou bevatten en is nooit iets te dik geweest. Nu staat hij op een vollere weide die als het goed is minder fructaan zou moeten bevatten, en hij groeit echt de pan uit terwijl hij veel meer beweegt en een graasmasker draagt.

hoe groot is die weide dan
ik zou graagook een shet willen maar zou die op een stuk grond mogen staan van 200m²
snel andwoorden pleas?

Met hoefbevangenheid is het echter wel het fructaan wat vooral gevaarlijk is dus daar zal je wel wat aandacht aan moeten schenken.
Ik zou de weide zo klein maken dat ze voorlopig alleen voor het idee nog wat plukjes gras kan vinden en hooi bijvoeren. Als het weer beter met haar gaat kan je kijken of je de weide langzaam aan kan vergroten.