paardenbloemen, overal paardenbloemen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_JL_

paardenbloemen, overal paardenbloemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 09:44

ieder jaar wordt het erger, mijn wei bestaat voor de helft uit paardenbloemen,
hoe krijg ik deze weg ZONDER gifstoffen te moeten sproeien?

de paardenbloemen worden effectief een probleem, doordat het er zoveel zijn, groeit het gras slechter en kan er minder gehooid worden.
Momenteel staat het gras vol met de 'witte pluizebollen', gevolg: alle zaadjes komen neer, en volgend jaar zijn ze weer eens verdubbeld.

de bloemen komen ook steeds vaker voor in de aangelegde tuin van mijn ouders, die zijn daar niet bepaald happy mee...

dus... Hoe stop ik de paardenbloemenexpansie? :\

joyce B

Re: paardenbloemen, overal paardenbloemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:28

ben bang dat het je niet lukt ze weg te krijgen zonder te spuiten...
Zelfs als je omploegt om opnieuw in te zaaien wordt meestal eerst de oude grasmat doodgespoten.

Als ze eenmaal weg zijn kun je door gerichte bemesting en bekalking aan de hand van bodemonderzoek wel de kans op herhaling verkleinen...
Ik zou dus 1 malig laten spuiten en vervolgens bodemonderzoek laten doen en me laten adviseren als je het probleem in de toekomst wilt verminderen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:52

erg tijdrovende optie....uitsteken, allemaal uitsteken, voordat ze gaan pluizen

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 14:35

dan zal dat voor volgend jaar zijn Sonja, want nu pluizen ze al...
vrees alleen wel dat er duizenden staan :+

en Joyce, de wei wordt bekalkt en er wordt stikstof op gegooid,
zijn er nog dingen die de kwaliteit van de grond kunnen verbeteren?

ikzelf heb geen probleem met eenmalig spuiten, mijn vader daarentegen wel, voor alle dieren die hier in de omgeving zitten...
dus vrees dat ik echt wel een andere 'optie' moet vinden ;)

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:35

Ik ben bang dat Sonja_vR en Joyce B gelijk hebben! Er zijn wel bestrijdingsmiddelen die speciaal voor paardenbloemen in gras zijn, maar dat werkt niet 100%. Dringt het middel niet helemaal tot de penwortel door, dan groeit de paardenbloem gewoon weer verder en produceert nieuwe vriendjes door z'n pluisjes. Maar ja, aan de andere kant is het ook onbegonnen werk om iedere paardenbloem uit te steken, inclusief de penwortel!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 01:02

Dubbelsprong schreef:
Ik ben bang dat Sonja_vR en Joyce B gelijk hebben! Er zijn wel bestrijdingsmiddelen die speciaal voor paardenbloemen in gras zijn, maar dat werkt niet 100%. Dringt het middel niet helemaal tot de penwortel door, dan groeit de paardenbloem gewoon weer verder en produceert nieuwe vriendjes door z'n pluisjes. Maar ja, aan de andere kant is het ook onbegonnen werk om iedere paardenbloem uit te steken, inclusief de penwortel!

PLUS dat je de bodem verstoort en allerlei andere plantjes uit een aanwezige ondergrondse zaadbank die je ook niet wilt de kans geef om te gaan kiemen en/of een nieuw plekje te geven. Meestal gaat dat zo met plantjes, zaden hebben licht nodig om te kiemen, als je gaat steken dan zorg je voor open plekjes. Niet zo erg voor plantjes die net giftig zijn zoals paardenbloemen, maar door de rozetjes groeit er ook geen gras. Een risico is ook dat je plekjes creëert voor andere pionierplanten zoals Jakobskruiskruid, uiteindelijk houdt je amper gras over.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:22

Maaien, slepen en kunstmest er overheen.

spunky_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:51

Albert schreef:
Maaien, slepen en kunstmest er overheen.

dat helpt ja, maaien. is het een grote wei? omdat dan duurt het erg lang ;) dan kun je beter als je nog een wei in de buurt hebt de paarden in de andere wei zetten tot je helemaal klaar bent. of je zet een helft af, maait die helft en zet de pony's op de andere helft! zorg alleen dat er geen pluisjes vallen! :D

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 17:20

de wei is gemaaid, (heb ik laten doen hoor, anders was ik dagen bezig) :D
pluisjes zijn natuurlijk grotendeels gaan vliegen, maar ik hoop dat het gras nu de kans krijgt omhoog te komen voor het onkruid dat doet :)
volgend jaar op tijd beginnen denken aan een oplossing, want zo is het geen doen...