Natte pony optuigen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveShetten

Natte pony optuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 16:26

Stel je pony staat 24/7 buiten zonder schuilstal en het heeft geregend zodanig dat je pony flink nat is. Kan je hem/haar dan gewoon opzadelen of niet? Ik ben wel benieuwd want je dekje word waarschijnlijk nat maar ja daar valt mee te leven! Maar is het niet vervelend voor de pony als je hem/haar optuigt alsie nat is?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:28

droog optuigen is wel beter want de combinatie van leer met water is nooit echt goed.
Het zal ook eerder schuurplekjes geven maar echt kwaad kan het niet denk ik.

corientjuhh

Re: Natte pony optuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:30

'k zou m zowieso even zweetmes erover
en ook borstelen :)
of met handdoek even afdrogen heb je wel even werk maar ja

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:30

Voor zover ik weet kan het geen kwaad hoor! Strijk de haren glad met een borstel, niet rossen, en dan gewoon opzadelen met een droog dekje. Of het paard nu nat wordt van het zweet of dat het nat van de regen is, maakt weinig uit lijkt mij.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:54

Ik zou dan het rijden even overslaan. Lijkt mij niet zo fijn voor een pony om met het zadel op te rijden als die nat is. En anders gewoon droog maken met zweetmes etc.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:22

Gewoon afstrijken met een zweetmes. Poetsen heeft geen zin als hij vies is. Dan even een spuit erover en dan met een zweetmes. Of het nu regenwater is of kraanwater. Droog dekje en opzadelen maar. Paard wordt toch nat van het zweet dus dat maakt niet uit. Ik skip nooit om die reden een ritje.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:21

ik heb altijd geleerd dat als je paard nat is van de regen en je er een zadel opdoet dat het dan gaat broeien.
Zelf heb ik het wel eens een enkele keer gedaan, maar ik doe het liever niet.
Nat van de regen of nat van het zweet zijn 2 verschillende dingen, zweet komt van binnenuit en regen vanaf buiten zeg maar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:23

Rivjenn schreef:
ik heb altijd geleerd dat als je paard nat is van de regen en je er een zadel opdoet dat het dan gaat broeien.
Zelf heb ik het wel eens een enkele keer gedaan, maar ik doe het liever niet.
Nat van de regen of nat van het zweet zijn 2 verschillende dingen, zweet komt van binnenuit en regen vanaf buiten zeg maar.

beide gaan gewoon "op" de haren liggen dus voor het paard is er geen verschil. :+

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:18

Ik rijd ook wel met een natte rug maar zoals gezegd wel even het zweetmes erover en een droog dekje. Mijn dochter heeft eens haar paard helemaal staan afdrogen met handdoeken. Had er geen een meer schoon in de kast en hij was keurig droog tot achter zijn oortjes. Ze had alleen geen puf meer om te gaan rijden erna :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:20

Niet rijden als het geregend heeft zou wel heel saai worden in de winter of herfst..
Ik maak het op die plek altijd droog met een handdoek en haal het vuil zoveel mogelijk weg. Gaat prima.

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:28

Je hoeft de pony op zich niet helemaal te drogen, maar gewoon waar het zadel ligt en de singel en het gedeelte manen bij de schoft.
En als het nog regent moet je haar niet afdrogen, niet omdat het geen nut heeft, maar omdat je dan de haren de andere kant op veegt en de haren niet meer voor een 'regenjas' zorgen.

Sa_n_n_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:29

Gewoon goed borstelen en een zweetmes erover... geen enkel probleem hoor!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:31

Als ze vies is gooi ik idd de spuit erop, anders gewoon het zadel erop. Ik heb haar nog nooit horen klagen :+

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:33

Gewoon opzadelen, zweetmes erover heeft geen zin vind ik want de vacht is niet doornat. Alleen de bovenkant is nat van het regenwater. De huid blijft droog.
Wat ik vervelender vind is nat met veel bagger of zand erop. Dat kan schuren ben ik bang. Daarom zorg ik zoveel mogelijk dat het zand eraf is. Lekker katoenen dekje en rijden maar!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:55

als ze opdroggen komt al het zand en vuil uit de vacht op de haren te liggen, dus de kans dat het zadeldek dan gaat schuren lijkt mij vrij groot?

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:58

nat maakt niet veel uit, goed vocht/openemend dek erop en gaan!

Idd als er bagger of zand bijzit is het minder goed, dat kan gaan schuren. Misschien kan je dan de plek van het zadel droog wrijven en borstelen zodat het ergste zand weg is?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:59

nou, het optuigen maakt niet zoveel uit. maar als je pony gaat zweten, dan kun je miss wel schuurplekjes krijgen. en das ook niet goed voor het tuig. en pas op dat hij dan niet verkouden word.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:40

Als r vuil zit dan spuit je die plek af, probleem opgelost. Ook van zweet/water krijg je geen schuurplekken.

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 14:25

Nooit doen. Zeker als de pony in weiland staat oid. Een nat paard kan altijd zand etc in de vacht hebben. Daar krijg je schuurplekken van en dat is natuurlijk ontzettend vervelend voor het paard.
Beste oplossing is regendeken kopen. En die hoeven niet perse duur te zijn.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:24

Er zit altijd zand tussen de vacht. Zelfs als deze op het zicht schoon is. Dus dat verhaal gaat niet op. De meeste mensen zijn echt veel te soft. Ze zijn niet van suiker. Een deken op doen in de zomer omdat er anders een beetje zand tussen komt? Kom op zeg, mag het dier ook nog een beetje paard zijn.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:26

Een nat paard kun je gewoon optuigen.
Even de ergste viezigheid er af borstelen en dan het zadel erop ;)