Stal weg, hoe nu beschutting geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Stal weg, hoe nu beschutting geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 14:58

Even een schets van de situatie. Mijn pony's staan sinds een aantal jaar ongeveer 50 meter van mijn huis in een groot weiland. In het begin zonder stal, later met een schuilstal die altijd open staat. Tot halverwege vorig jaar. Toen begon de gemeente over de vergunning die er niet was. Oke de stal moet weg. Verschillende bezwaarbrieven geschreven en weer ontvangen. Vervolgens ben ik een burgerinitiatief gestart om stallen in het buitengebied toegestaan te krijgen. De gemeente heeft dit voor een dorp in de gemeente mee genomen. Voor mijn dorp zijn ze nu het bestemmingsplan aan het actualiseren. Maar dat kan nog maanden duren. Voor die tijd komt de zaak dus voor bij een onafhankelijke commissie. Ik ga maar van het ergste uit en dat is dat de stal weg moet. Maar hoe ga ik dan mijn pony's beschutting bieden?

Ik kan mss een stal in de schuur maken, deze is echter heel erg donker. Wel zit er een smalle strook grond aanvast van 4 meter breed en 30 meter lang. Ik zou ze dan 's avonds hier neer kunnen zetten en 's ochtends naar de wei doen. Maar dan hebben ze in de wei dus geen stal meer staan. Daarbij is mijn ene shet nu hoefbevangen, ik wil haar dus helemaal niet over de weg vervoeren. Haar alleen achter te laten bij de stal/grond vind ik ook geen optie. Bomen planten mag schijnbaar wel, maar goed dat duurt natuurlijk jaren voordat ze voldoende schaduw en beschutting bieden.

Hopelijk hebben jullie goede plannen hoe ik ze toch beschut kan laten staan. Overdag zit ik namelijk vaak hele dagen op school en ik kan ze dan niet heen en weer naar de stal brengen. En ik weet ook wel dat pony's best zonder stal kunnen, maar als ik nu zie hoeveel gebruik ze ervan maken wordt ik toch een beetje ongerust hoe het zonder stal moet gaan.

Almighty

Re: Stal weg, hoe nu beschutting geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:03

Als je eens op zoek gaat naar een mobiele stal..die mogen ze niet verbieden omdat je het meteen weer weg kan halen?

Of je maakt van een heg die soms ergens anders weg moet. Goed opletten niet giftig voor paarden een beschutting?

Tja gemeentes zijn nog niet zo vrij helaas. Het wordt wel steeds beter omdat het verplicht wordt steeds meer dat paarden een schuil mogelijkheid hebben. Maar we izjn er nog lang niet in NL. Als ze nu eens een verplichte stijl zouden geven van schuilhut zie je niet overal van die halve bouwsels.

Wat ook nog kan dat verschil per gemeente ook. Is dat je een schuil maakt met maar 2 kanten en dakje. Vaak mag dat wel omdat het 2/3de open is.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:04

Of zoals in Spanje gewoon alleen het dak op pootjes laten staan tegen de ergeste zon en regen. Volgens mij mag dta vaak ook wel weer omdat het meer open is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 15:06

Mobiele stal mag ook niet, ik heb gebeld, ik mag 0,0 plaatsen, ook geen tent. Ik vrees dat een dak ook niet mag. Zijn er bomen die snel groeien en die niet giftig zijn?

Het is zo krom, in het dorp verderop mag het nu dus wel als je onder de 30m2 zit. Nu is hij iets groter met luifel erbij, maar we breken dat met liefde af. Maar goed, ik denk dat ik volgende week maar eens een gesprek aanvraag.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:08

Andere strategie; een bouwvergunning aanvragen voor een tijdelijk bouwwerk. Kan qua procedure heel snel. En de argumentatie is dat je dit in afwachting van het nieuwe bestemmingsplan doet. By the way: Kun je niet mooi aanhaken op die bestemmingsplanprocedure???

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:10

Aanvulling: tijdelijk is heel relatief. Twee jaar kan bijvoorbeeld heel goed!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:10

Zou eens vragen bij een planten bomen kweker wat geen kwaad kan of eens op de site van de KNHS kijken daar staat ook heel veel over beschutting inrichting met groen zonder giftig te zijn.

En als je dan op marktplaats of iets gaat zoeken kun je soms gratis afhalen en ehb je meteen grotere struiken en boompjes. Alleen het ophalen enz wordt dan een probleem

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 15:15

Rumpleteaser schreef:
Andere strategie; een bouwvergunning aanvragen voor een tijdelijk bouwwerk. Kan qua procedure heel snel. En de argumentatie is dat je dit in afwachting van het nieuwe bestemmingsplan doet. By the way: Kun je niet mooi aanhaken op die bestemmingsplanprocedure???

Dat is idd de planning. Ik heb al contact met de desbetreffende ambtenaar :j

De tijdelijke bouwvergunning zou ik moeten navragen of dat kan. Want in mijn bezwaarbrief had ik al gevraagd of dat geen optie was, aangezien ik met dat burgerinitiatief bezig was. In het antwoord schreven zij al dat ze dan eerst de kans van slagen afwachten en dat ze dat dus niet zien zitten. Ik krijg een beetje het idee dat de mensen daar niet mee willen denken en alles afketsen. Terwijl de ambtenaar en de griffier van de raad wel heel erg vriendelijk en meedenkend waren. Ik zit voor mijn gevoel dus een beetje vast, ik weet niet meer zo goed wat ik mijn volgende stap moet zijn :)

Dat is een goede Kostolany. Ophalen moet lukken, aangezien mijn vader voor zijn bedrijf een vrachtwagen heeft.

Fijn dat jullie meedenken :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:17

Ook geen trailer of pipowagen(dacht dat een pipowagen zonder vergunning kon)?
Anders een schutting oid tegen de wind. En lekkere dikke winterdekens voor de koude periode.
Koop heel veel stro en maak een soort 'strohuisje' wat vanaf de weg een stapel balen lijkt maar vanachter een schuilmogelijkheid is. Met pinnen is er een soort bouwconstructie te maken. Heb t eens als bouwmateriaal gezien op tv.
Succes!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:21

Kostolany schreef:
Want in mijn bezwaarbrief had ik al gevraagd of dat geen optie was, aangezien ik met dat burgerinitiatief bezig was. In het antwoord schreven zij al dat ze dan eerst de kans van slagen afwachten en dat ze dat dus niet zien zitten.

Dat zou ik ook zeggen, als ik die ambtenaar was :+
wel makkelijk hoor, ik merk vaak dat er toch een beetje gebruik wordt gemaakt van het feit dan mensen niets van dit soort zaken weten!
Iedereen in Nederland mag altijd een bouwvergunning aanvragen, jij dus ook, ook als je bezig bent met andere initiatieven :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 15:23

Nope van wat ik begreep niet. Ik moet alleen even navragen of zij het dan over een schuilmogelijkheid hebben die langer dan 30 dagen staat. Mss is het wel mogelijk als het om de 30 dagen verzet.

Dat idee krijg ik ook Rumpleteaser. Ik heb ook het idee dat ze in hun brieven maar zo veel mogelijk moeilijke woorden gooien in de hoop dat dat mensen afschrikt. En nu vind ik mezelf nou niet heel erg dom.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:25

Je zou evt een oud aanhang wagentje op de kop kunnen tikken en dan in het midden een plaat omhoog en een plaat plat erop kunnen leggen. Zo kunnen de pony's zowel links als rechts eronder staan. Zo hebben ze een beetje beschutting en schaduw.
Dit idee heb ik al eens in een pony wei gezien.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:29

Ik begrijp je 1e zin even niet :o?

Het is voor mij een beetje lastig inschatten wat in jouw geval het meest verstandig is. Er hangt bijvoorbeeld veel af van wat er nu in het bestemmingsplan staat. En in hoeverre het nieuwe bestemmingsplan al gereed is. Als je wilt, kan ik daar wel eens voor je naar kijken. Maar dan is pb wellicht wat makkelijker.

Zo op het 1e gezicht denk ik dat het handig is om een bouwvergunning aan te vragen. Zie het formulier dat je kunt downloaden op de website van VROM.
Daarop kun je aangeven hoe groot het is, of het tijdelijk is, en zo ja; hoe lang het er zal staan.

Het feit dat het huidige bestemmingsplan nog niet gereed is, kan dus in je voordeel werken.
Maar dat hangt dus af van wat er nu in omschreven is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 15:39

Nou ze maken verschil tussen een vast bouwwerk (geloof minder dan 30 dagen op dezelfde plek) en een tijdelijk of los bouwwerk. Ik weet niet of de gemeente hier verschil in heeft gemaakt toen ik heb gebeld over de mogelijkheden.

Je hebt een pb trouwens :)