Opgezette spieren/klieren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Opgezette spieren/klieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 14:40

Weet niet of het hier goed staat..

Maar mijn paard loopt nu een aantal weken op het land en aangezien er niet zo heel erg
lang gras stond is het nu dus al vrij kort. Nou zag ik eergister voor het eerst dat de spieren/klieren
naast de ogen zegmaar dik zijn. Lijkt een beetje raar, net of heeft hij een opgezwollen hoofd.
Kan het komen omdat het gras zo kort is en dat hij veel moet kauwen?

felicity

Re: Opgezette spieren/klieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:54

Hebben mijn paarden ook weleens last van. Als het gras heel kort is. Dat ze dan dikke klieren krijgen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 07:20

Maar kan dat geen kwaad?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:23

Volgens mij niet. Meestal is het bij die van mij snel weg.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:25

Mijn paard heeft het ook. Ons land is ook erg kort en soms heeft is het echt heel erg opgezet. Ziet er ook neit echt mooi uit maarja. Als ik hem dan uit het land haal is het snel weer weg.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:49

Eén van mijn paarden had het laatst ook, in extreme mate.
Hierop heb ik direct de DA gebeld en deze zei me dat het komt doordat het paard de hele tijd met zijn hoofd naar beneden staat. Dan raken de speekselklieren overvuld.
Als ze érg overvuld zijn, dan kan het paard niet netjes inbuigen met rijden en remedie hiervoor is om het paard anderhalf uur voor je gaat rijden, op stal te zetten. Het is dus niet doordat het gras kort is, maar doordat ze veel 'met de kop aan de grond' staan.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:22

Kan komen door het korte gras, dat ze dan veel lucht mee happen tijdens het pakken van het gras. Trekt vaak vanzelf wel, kan soms wat lastig zijn met het hoofd buigen e.d. maar verder ondervinden ze er weinig tot geen hinder van.

SemperFi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:31

pieteritus schreef:
Het is dus niet doordat het gras kort is, maar doordat ze veel 'met de kop aan de grond' staan.
Hier heb ik nog nooit over gehoord... hoe doen de paarden dat dan als ze hooi eten van de grond (paarden horen van nature altijd van de grond te eten)
Wij hadden laatst ook een paard die het had. Direct de veearts gebeld. Die vertelde ons dat het kwam doordat het paard het gras erg lekker vind, daardoor erg veel speeksel aanmaakt, maar er niet genoeg gras is om de speeksel met "op te lossen". Een overschot aan speeksel zegmaar. Toen we hem wat biks op stal gaven (of hooi) was het binnen een uur weg.
Oja, die van mij stond ook in kort gras, nu hij in lang gras staat heeft ie nergens meer last van!

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 07:36

Ik heb de DA toch maar even gebeld, kwam gister op stal en ging m'n paard in het land opzoeken en het was nu echt helemaal langs zijn oog naar beneden over zijn wang. De DA komt vanmiddag even langs om te kijken, hij kon zich zo geen beeld erbij vormen. Misschien indd wel wat julie zeggen, dat het teveel speeksel is.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:39

Mijn paard heeft elk jaar opgezetten speekselklieren als ze op het land staat.
Alleen niet op die plek die jij zegt, maar onder haar kaak

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:41

Idd, langs de ogen heb ik nooit van gehoord en zou ik niet direct linken aan kort gras.
Opgezette speekselklieren zitten achter de kaak, daar hebben ze bijvoorbeeld last van met afbuigen etc.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 07:44

Bij die van mij trekt het nu over de wang... :S Zijn klieren zijn ook wel opgezet, maar net of trekt het vanuit daar helemaal verder.
Ben benieuwd wat de DA vanmiddag gaat zeggen.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:54

Hier nog iemand met een paard wat erg last heeft van opgezette speekselklieren.
Soms zijn het zelfs vochtzakken die eraan hangen.
IJslands Zeewier (paardendrogist) helpt dit te voorkomen, sinds ik dat gebruik is het véél minder opgezet.

Zijn wang was er ook weleens dik van maar nooit bij zijn ogen.

Ben benieuwd wat het is.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 15:58

Dierenarts is geweest, maar zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Ik vond dat hij niet echt een duidelijk antwoord kon geven, hij zij ook dat hij het ook nog nooit gezien had :S

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:34

Beetje vaag, en nu? gaat jouw da het nog navragen bij collegae of blijft het hierbij.
Ik ben ook wel benieuwd wat het is.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 08:15

Nou hij is gewoon weg gegaan en heeft gezegd dat ik me geen zorgen hoef te maken. Best raar ja. Heb je dus ook geen reet aan :P. Maar heb op paardendrogist.nl gekeken en daar staat wel een heel stuk erover. En dat Ijslands Zeewier dus helpt ertegen, netzoals Hippo hier dus zei.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:54

Ja idd, heb het een hele zomer gegeven en het bleek hardnekkig zitten :')

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 11:37

BrittKitt schreef:
Ja idd, heb het een hele zomer gegeven en het bleek hardnekkig zitten :')

Hoe bedoel je dat?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:16

Zelfde als SemperFi zegt: bij weinig gras werken de speekselklieren gewoon wat te hard.

Mijn paardje had het ook een beetje van de winter toen er zolang sneeuw lag. Hij staat 24/7 buiten dus was druk met de laatste grassprietjes onder de sneeuw uit peuteren.
Iets te eten geven trekt het al snel van weg.
Bij het paard van een stalgenootje trekt het inderdaad ook naar andere plekken over het hoofd, maar ook bij haar zegt men dat het geen kwaad kan. Nu met het voorjaar en meer gras is het ook weer helemaal weg.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:27

Dat ik een hele zomer lang ijslands zeewier heb gevoerd, met de juiste hoeveelheden en dat het geen zier geholpen heeft.
Ze heeft toen ook wel de hele zomer op dat hele korte gras gestaan (eigenlijk niet eens meer gras te noemen), dat zal ook wel hebben geholpen.

De beste remedie is gewoon weer op lang gras zetten, kort gras is sowieso erg slecht voor paarden.
Ook kan het helpen om enkele uren voor het rijden oid de paarden van de wei te halen, zodat het de kans heeft om wat weg te trekken.