Zand eten, waaraan een tekort?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Zand eten, waaraan een tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 10:43

Anouar is weer heel druk met zand eten de laatste weken.
Hij staat dag en nacht in de wei (met gras tot ver boven z'n knieen, dus aan eten geen gebrek), dus het is niet uit verveling.

Hij schraapt het gras weg, een plekje van zo'n 30x30 cm en dan eet hij het bovenste laagje zand op. Vervolgens gaat hij weer gras eten, tot hij op een volgend geschikt plekje komt. Schraapt hij weer het gras weg en eet hij het zand weer op.
Zo zijn er nu allemaal kale plekjes in de wei. Hij eet nooit twee keer zand op één plekje. Hij wil dus alleen zand wat net onder het gras zit.

Waaraan zou hij een gebrek kunnen hebben?

Hij krijgt 2 scheppen Havens sportbrok, 1 schep Pavo slobber en een scheut zonnebloemolie op een dag.
Hij heeft een liksteen, maar daar doet hij niets mee.

pegasus285

Re: Zand eten, waaraan een tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:57

Is geen tekort... Is verveling of je geeft hooi in zandbak en gaan ze zand eten met het hooi wat erin ligt. Oplossing Muilkorf. Laat je het toe krijgt hij zandkoliek = zand blijft op de dunne darm = zakje hangen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:22

staat hij alleen in de wei?

want dat ze zand gaan eten is verveling.
zorg dat je een middeltje krijgt om zand uit de darmen te krijgen ( even met de dierenarts overleggen wat je kan gebruiken, kan gewoon telefonisch)

en verder zorgen dat hij zich niet meer verveeld.

ik zou niet snel naar een muilkorf gaan grijpen, zo los je alleen het probleem op, niet de oorzaak.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:35

Eventueel preventief lijnzaadolie geven om het zand uit de darmen te spoelen. Krijgt hij in ieder geval geen koliek.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:37

Heeft hij een liksteen, heeft hier geholpen! Was waarschijnlijk een mineralentekort (jaarling in de rui).

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:39

Staat in de openingspost, doet niets met de liksteen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:10

Breghje heeft geen enkel tekort, en blijft ook na een operatie stug zandeten. Wat je kan proberen is elke maand een kuurtje Sand Clear oi van die strekking, en ook elke maand een kuurtje gekookt lijnzaad. Dat zou het zand dat binnenkomt in principe genoeg in beweging moeten houden om al te veel neerslaan in de darmen te voorkomen.

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:19

Hoi,

mijn paard doet het ook. Echt flinke happen. Zij doet het alleen bij bepaalde zandsoorten.
Ook in de paddock doet ze het maar ook hangt het er dan net weer vanaf wat voor zand erin ligt.
Wij zijn nu verhuisd en staan op kleigrond enhierbij doet ze het niet gelukkig.
Waar ik ook nog aan zit te denken is het andere voer wat hij krijgt. Al eens geprobeerd om andere brok te geven, of alleen meusli? Of mischien minder krachtvoer, heeft hij dat echt allemaal nodig?
Mischien heeft hij wel wat last van zijn maag en probeert hij het zo te verzachten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 07:20

Verveling lijkt me niet echt. Hij staat met 5 andere paarden, er is meer dan genoeg gras (je kan nauwelijks lopen door het gras, zo hoog is het) en er is ook heel veel te zien rond de wei.

Voor koliek ben ik niet zo bang. Hij heeft eerder hele periodes zand gegeten en nooit koliek gekregen.

Maar ik denk toch dat het duidt op een tekort aan iets en dat wil ik graag oplossen.
Misschien heeft hij toch een mineralen tekort, maar is een liksteen gewoon niet echt wat voor hem.
Mijn andere paard is heel fanatiek met die liksteen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:23

Geef hem een vitaminespuit, kijken of het dan (tijdelijk) stopt.

Zand eten kan ook een teken zijn van maagpijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:28

anders even een bloedonderzoek laten doen om te kijken of hij te kort heeft en wat voor een terkort hij heeft?!

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:49

Om uit te sluiten dat er tekorten zijn zou ik de dierenarts raadplegen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:55

Wat voor soort liksteen heeft hij?
In bepaalde likstenen zitten nl erg weinig mineralen

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:42

Bij een paard van mij heeft OilMega van Cavalor erg goed geholpen, kreeg de tip hier op Bokt en heb het paard daarna geen zand meer zien eten!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:50

SparklingApp schreef:
Bij een paard van mij heeft OilMega van Cavalor erg goed geholpen, kreeg de tip hier op Bokt en heb het paard daarna geen zand meer zien eten!

Dat is wel de moeite om eens in de te duiken, de Natural Anti Biotics schijnen te vergelijken te zijn met colodiaal zilver als ik zo even heel erg snel via Google zoek. Ik zal er nog eens wat dieper induiken, maar dat moet morgen maar. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 09:03

Het hoeft niet te duiden op een mineralentekort, hij kan ook last van zijn maag hebben.
Ik zou de inname van suiker/zetmeel zoveel mogelijk beperken (dus geen krachtvoer of iets wat zeer weinig suikers bevat zoals Nature's Best of Subli Zonder) en een kuurtje Pronutrin geven. Dit legt een extra laagje over de gevoelige maagwand.
Voor de afvoer van zand is SandClear een dure oplossing, koop gewoon een kilo psylium bij Agradi. Doet hetzelfde als SandClear.