I.v.m. gezondheidsredenen moet mijn pony het land op, maar waar moet ik aan denken? kan ik wel gewoon het stroomdraad vastmaken?(dat ie er niet in het donker invalt ofzo) is dat niet een beetje zielig omdat die er zo alleen staat........ heeft iemand er ervaring mee?
Margoooo
Geplaatst: 18-05-10 09:56
Moet ie alleen staan dan? Kun je er geen ander paard bijzetten? Paarden kunnen prima zien in het donker, als hij gewend is aan de wei zal hij wel weten waar de draden zitten, ook s nachts
Ik denk dat de draden geen probleem worden voor de pony, die ziet dat wel. Maar is er geen mogelijk heid nog een pony erbij te zetten? Anders staat ie wel zo alleen...
Waar je aan moet denken: goed werkend en veilig schrikdraad (regelmatig controleren); strookbegrazing, maaien e.d (je wilt niet dat je pony te dik wordt); watervoorziening (24 uur per dag moet er water beschikbaar zijn); de belangrijkste is al genoemd: gezelschap!!!! Dat is een must.
Zolang er stroom opstaat zou ik me geen zorgen overmaken. Paarden "voelen" wel dat er stroom op staat. Voor de rest zou ik wel een weidemaatje zoeken. Weet niet of er een schuilstal aanwezig is? Maar vind ik wel prettig voor paarden dan kunnen ze toch kiezen.
Voordat je hem in de wei loslaat zou je met hem langs de draden kunnen lopen zodat ie weet waar de grenzen zijn. Heb ik ooit is gehoord, maar misschien is dat onzin.
Verder heeft Femke de belangrijkste dingen al opgenoemd.
joyce B
ja, en het scheelt als je ze vroeg op de dag op een nieuw stuk zet zodat ze overdag kunnen wennen aan het stuk en waar de draden lopen. Doe je dat in de schemer of in het donker heb je grotere kans dat ze dwars door een draad of dun lint heen lopen omdat ze het over het hoofd zien in een haastige bui. Dat is mij tenminste opgevallen de afgelopen jaren.
Ik neem aan dat je 'm overdag naar de wei brengt, die heeft dan voor het donker wordt de hele ruimte verkend hoor, dat komt wel goed. En paarden zien in het donker een stuk beter dan wij he. Ik zou wel proberen een maatje voor 'm te vinden. Paard alleen is nooit ideaal.
schuilstal/plek waar hij droog kan staan, 24/7 water, zorgen dat er niks tegen de draad aan groeit anders staat er gelijk minder stroom op en een maatje is ook wel belangrijk. Mijn paard heeft heel lang 24/7 op het land gestaan en door de draad is hij nooit gegaan... altijd erover heen
fabjus
Geplaatst: 18-05-10 15:27
Ik weet niet beter of mijn pony stond vroeger altijd in de zomer 24 uur per dag buiten. Ze vond het heerlijk. Ook met mijn paard doe ik hetnog weleens in de zomer. Sshrikdraad of lint went erg snel en meestal hebben ze er ook geen behoefte aan om het lint te doorbreken als ze de ruimte hebben en gras, én een maatje. Ik ou het zeker doen. Mijn paard moest 24 uur binnen ivm blessure een half jaar lang, dat is een regelrechte ramp dat doe ik nooit meer. Met drie maanden heb ik hem buiten gegooid.