Afrastering wei 2400m2 voor shetten; tips qua materiaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Afrastering wei 2400m2 voor shetten; tips qua materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 22:31

Het gaat om een weiland van ong. 2400 m2 waar 2 Shetten op zullen komen te staan.
De 'buitenomheining' van de wei zelf is al aanwezig.
Ik heb zelf al een beetje op Agradi.nl zitten neuzen naar de mogelijkheden aan stroomapparaten, paaltjes en stroomlint. Maar er is zóveel keuze.... van spotgoedkoop tot verschrikkelijk duur.
Het hoeft van mij niet spotgoedkoop, ik wil gemiddeld goed spul hebben voor een normale prijs. Redelijk breed stroomlint; dat werkt voor Shetten toch wel het beste weet ik uit ervaring, al breken ze hier niet zo heel vaak uit eigenlijk.
Paaltjes ook met redelijk veel verstelmogelijkheden en een beetje stevig; niet van die dingen die na 1 x uitbreken of omver lopen al verbogen of gebroken zijn.

Dit stroomapparaat is momenteel in de aanbieding bij de Agradi:
Citaat:
http://www.agradi.nl/afrastering/schrik ... 001361/810
Ako Duo-Power X1000
Het ideale weide stroomapparaat die zowel op netstroom (230V) als op een accu (12V) aansluitbaar is.
Hierdoor kunt u het apparaat aan huis gebruiken waar u een 230V aansluiting heeft of bijvoorbeeld in de wei waar u geen netstroom heeft. U kunt dan het apparaat aansluiten op een 12V accu.
Sterk stroomapparaat inzetbaar tot maximaal 5 km omheining en 1,5 km met lichte begroeiing.
Het ideale apparaat voor kleinere weides, geschikt voor alle diersoorten (o.a. rund, paard, schapen etc.).
Wordt compleet geleverd incl. netstroomadapter (220V) en aansluitkabel voor accu (12V).
Maximale stroom: 10.000 V, maximaal 1,0 Joule.

Voor het stroomapparaat geldt dat het bij voorkeur toch wel een accu/batterij apparaat moet zijn; maar hoe zit het met het volt percentage en de losse accu's batterijen e.d. daar heb ik verder geen verstand van....

Stroomlint is trouwens ook beter/veiliger dan stroomkoord, dacht ik? Omdat koord een grotere brekingskracht heeft, dus onveiliger is? Wat is een beetje een goede breedte voor shetten, maakt kleur nog uit? Ik zie bij Agradi veel van het merk Ako voorbij komen; Ako basic, Ako Economy en Ako Premium line. Heeft iemand tips wat een beetje goed lint is voor een goede prijs?

Voor de paaltjes; wat is een goede gemiddelde hoogte (incl. pen) (voor shetten, dus niet zo hoog als voor een paard, onze shetters breken vrij weinig uit, maar kunnen wel met gemak uit stilstand over een hek van 1m. springen ;) ) ?

Kortom; wat hebben jullie, hoe bevalt het, en wat zouden jullie mij aanraden?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 06:26

Wij hebben de weide omheind met betonmatten met wat fijnere gaten, 7x7 cm ongeveer. Werkt perfect. gemakkelijk te zetten, weinig onderhoud en geen shet ontsnapt. De buitenkanten hebben we anderhalve meter hoog en de afzettingen binnenin één meter. Wij willen niets anders meer.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 06:33

Onze shet staat achter 3 rijen; op ca 20 en 40 cm een gladde ijzeren draad, daarboven op ca 80 cm een koord.
(we hadden de gladde draad nog liggen, anders waren het 3 rijen koord geworden)
Lint vind ik juist niks waard, daar loopt ie zo doorheen ;)

Schrikapparaat op batterijen is niet echt super, zijn vaak snel leeg, en die shetten lijken dat wel te ruiken :+
Heb je stroom in de buurt? Dan zou ik voor een app op stroom gaan

Dennis

Re: Afrastering wei 2400m2 voor shetten; tips qua materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 06:48

Ik heb buiten om schapen gaas, daarvoor 1 draadje en er boven 1 draadje. De landjes onderling zijn met 3 laten draad afgezet (ong 30, 60 en 100 cm).
En een stroomkast op het lichtnet. Accu kasten heb ik alleen maar geknoei mee gehad.

Dat glade ijzerdraad geleid super. Dennis heeft daar een tijdje achter gestaan bij iemand anders(op 20, 40 en 60 cm). Hij had er zo'n respect voor dat ik hem amper in m'n eentje uit het land kon halen! Ik vind het alleen erg eng spul als ze er in vast raken.

Ik heb ze nog niet over mijn draad gehad. Wel over hout van 110 cm.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:11

Ik ben ook geen groot fan van lint. Mijn shetten hebben hier ook geen respect voor.(en ik vindt het moeilijker netjes af te spannen, en bij veel wind gaat het wapperen/klapperen) Ik ben ook alles opnieuw aan het afzetten en ik gebruik voor de buitenkant gelast schapengaas met aan de binnenkant 3 lagen koord op 30cm. 65cm. & 1,15 (1,15 omdat ik ook een tinker heb, zij heeft wel groots respect voor elk stroomdraadje. maar 1m. was wel erg laag)

Ik moet 3ha. afzetten maar als ik een kleiner stuk moest afzetten ging ik ook voor fijn mazig betongaas afgewerkt met planken aan de bovenkant. Kun je altijd nog een draadje voorspannen tegen het staartschuren. (maar voor mij liep dit te veel in de papieren)

Glad draad breekt idd. niet en is iets gevaarlijker maar geleid wel perfect, en houd de meeste houdini's wel daar waar jij dat gepland had.

Accu apparaten werken idd. minder goed als lichtnet app. maar het stuk van jou is niet zo groot dus dat moet wel lukken. Goed in de gaten houden of het draad geen contact maakt met struiken, onkruid een houtenpaal ed. als het stroom eenmaal weg kan lopen naar de grond lopen je pony's waarschijnlijk ook weg. Shetten zijn wat dat betreft de slimste pony's die ik ook gehad heb, en ze weten precies of er genoeg stroom opstaat. Ik zeg altijd ik heb geen voltmeter nodig ik heb een shet. (ik heb hem wel om ze voor te zijn)