kokos valt erg tegen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fabjus

kokos valt erg tegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 19:48

Wij hebben drie weken terug kokos met lange vezel door onze bak vermengd met behulp van een frees. Het is ongeveer 5 cm diep gefreesd en daarna aangereden met de trekker. Ik vind het resultaat erg tegen vallen, de kokos ligt nog heel erg op de bak en ook zijn er grote plukken die er half uitsteken en dus voor een obstakel zorgen. Wij hebben alles goed uitgeplozen en de aanbevolen hoeveelheid gebruikt. Echter heb ik nu al aardig wat weer uit de rijbak verwijderd. Het meeste ligt wel onder de bodem maar van die verhalen dat je bijna niet meer hoeft te slepen omdat hij zo lekker vast ligt heb ik nog niets gemerkt. Hij is wel iets minder zwaar geworden maar als je even lekker gegallopeert hebt moet je toch wel slepen hoor.

Wie herkent dit en weet ook een oplossing? Ik heb ook nog gedacht aan nogmaals frezen maar dan haal je alle kokos wat eronder ligt weer naar boven.

Zal ik de kokos die erop ligt gewoon verwijderen en dan gaan slepen?

Iris_Welsh

Re: kokos valt erg tegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:28

Ik zou iemand om hulp vragen die er meer van weet dek ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:41

Er loopt een topic, ik zal hem voor je opzoeken.

Daar zitten vezelgebruikers, vraag eens wat je fout doet of hebt gedaan.

[VSW] Kokos in de buitenbak??

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 20:48

Hai,

ik heb heel bokt al afgezocht en ik heb nog geen negatieve reacties gezien, juist alleen maar positieve daaarom heb ik het uiteindelijk besteld.
Maar ik hoor het graag als je nog iets vind.

russel schreef:
Er loopt een topic, ik zal hem voor je opzoeken.

Daar zitten vezelgebruikers, vraag eens wat je fout doet of hebt gedaan.

[VSW] Kokos in de buitenbak??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:55

Ik snap het, heel erg balen....wat zeggen de kokosleveranciers ervan?

Misschien moet je je bak goed nat maken zodat het makkelijker mengt.

Ik weet wel dat alle bakbouwers problemen hebben met bodems als de bodem te droog is, dat ze allemaal adviseren om een bodem nat te houden, anders is geen een bodem ok...ook niet die van de dure bakken..

Agterberg heeft een korte tijd kokos gehad, omdat er vraag naar was, maar hij vond het een drama, veel klachten.

Nu je het hebt, moet je er mee toe. Misschien idd wat kokos er uit halen, met de hark de erge plekken verder doorharken?

Ik zou de kokosman laten komen, laat hij maar met een goed advies komen, immers hij verkoopt het....

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 07:46

russel schreef:
Ik snap het, heel erg balen....wat zeggen de kokosleveranciers ervan?

Misschien moet je je bak goed nat maken zodat het makkelijker mengt.

Ik weet wel dat alle bakbouwers problemen hebben met bodems als de bodem te droog is, dat ze allemaal adviseren om een bodem nat te houden, anders is geen een bodem ok...ook niet die van de dure bakken..

Agterberg heeft een korte tijd kokos gehad, omdat er vraag naar was, maar hij vond het een drama, veel klachten.

Nu je het hebt, moet je er mee toe. Misschien idd wat kokos er uit halen, met de hark de erge plekken verder doorharken?

Ik zou de kokosman laten komen, laat hij maar met een goed advies komen, immers hij verkoopt het....

Hoi,

ja wat jij zegt is denk ik ook het handigste.
Ik heb ook al een mail uitgedaan naar kokosystems.
Ik baal onwijs want het is een bak met woudzand die naar verloop van tijd wel inklinkt en als hij goed nat was best goed te rijden maar omdat mijn paard herstellende is van een knieband blessure wilde we niet wachten op het inklinken omdat we bang waren dat de blessure dan makkelijker weer terug zou komen. En dus wilde we nu al een goede vaste bodem.

Bedankt voor je reactie, ik voel me in ieder geval ietwat gesteund.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:06

Mijn bak is ook al alleen maar goed als hij goed nat is. Ik heb M3c zand en agterberg snippers, ik zou er eigenlijk nog 5 balen bij moeten hebben, maar daar heb ik nog geen geld voor.

Ik ga een als het straks warmer wordt, slangen, spoeiers kopen en gewoon de bak goed nathouden, de drainage buizen dicht maken en zo kan ik gewoon goed rijden. Elke dag even snel de sleep er door zodat hij mooi vlak blijft. En dan heb je een goede bak. Veel bakken zijn te hard, een beetje wegzakken, 3-4 cm mag een paard best, het moet ook nl een beetje veren/dempen en niet te hard zijn als ze er alleen maar op lopen. Natte kokos zal ook veel beter veren en wellicht beter blijven liggen.

Agterberg adviseert ook goed sproeien en de geopad nat te houden. Ook hij krijgt klachten, maar als hij dan gaat kijken en ziet dat de bak gortdroog is en nooit gesleept wordt, dan kan hij er ook niets mee.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:10

@Russel, wij hebben ook mc3 zand met agterbergsnippers, maar wel vrij veel snippers. Onze bak was daarvoor ook heel mul en er was niet tegenaan te sproeien. Ik heb nu al weken niet gesproeid en toch blijft de bak stevig. Misschien toch maar sparen voor extra snippers. (het is inderdaad een dure grap) Voordeel is wel dat die snippers heel lang meegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:11

Ik ben ook aan het sparen, steeds rond de 400 voor een baal is best veel, maar er moet zeker nog veel meer in...uiteindelijk komt hij goed...en jouw berichtje geeft mij weer hoop.. ;)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:12

Ik weet nog van mijn vorige rijvereniging dat het met het kokos in het begin ook een drama was. Al die flappen die er uit staken idd!
Je moet dat echter niet verwijderen...je moet even geduld hebben. Dit is met een tijdje weg en dan heb je een prima bodem!

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 08:58

polly2 schreef:
Ik weet nog van mijn vorige rijvereniging dat het met het kokos in het begin ook een drama was. Al die flappen die er uit staken idd!
Je moet dat echter niet verwijderen...je moet even geduld hebben. Dit is met een tijdje weg en dan heb je een prima bodem!

ok, dat bied hoop, bedankt.
Hoe deden ze dat dan met slepen?

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 09:01

Jol1 schreef:
@Russel, wij hebben ook mc3 zand met agterbergsnippers, maar wel vrij veel snippers. Onze bak was daarvoor ook heel mul en er was niet tegenaan te sproeien. Ik heb nu al weken niet gesproeid en toch blijft de bak stevig. Misschien toch maar sparen voor extra snippers. (het is inderdaad een dure grap) Voordeel is wel dat die snippers heel lang meegaan.

snippers heb ik ook wel aan gedacht maar ik verspreid de mest over het land dus ik wilde iets milieuvriendelijks.
Ik kan er nu niet ook nog even snippers over doen dan wordt het helemaal een warboel lijkt me.
Trouwens mijn man ziet me al aankomen, die bak heeft al genoeg gekost. :o

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:12

@Fabjus, die snippers met mest is inderdaad minder handig. Onze paarden lopen vooral in de winter en 's zomers in de avond los in de bak. Als ik de mest eruit haal dan gebruik ik van die wegwerphandschoenen om de snippers eraf te halen. Dat is wel wat werk, maar ik heb nu wel een super rijbak. Vijf jaar geleden hadden we er houtsnippers (Megatop) in, daar was ik wel tevreden over, maar dat hout is nu grotendeels verteerd en daardoor werd de bak weer heel mul. Ik heb niet weer voor hout gekozen, omdat ik toch liever iets duurzamers wilde. Vijf jaar is achteraf zo voorbij.

DubbelFun

Re: kokos valt erg tegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:44

Ik heb als proef op diverse plekken in mijn longeercirkel cocos gelegd, maar ook ik ben hier niet tevreden over. Het komt weer naar boven en mengt zich slecht met zand.
Met gewoon simpel stappen/draven gaat het wel, maar na een galoppade is het een rommeltje.

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 21:17

DubbelDun schreef:
Ik heb als proef op diverse plekken in mijn longeercirkel cocos gelegd, maar ook ik ben hier niet tevreden over. Het komt weer naar boven en mengt zich slecht met zand.
Met gewoon simpel stappen/draven gaat het wel, maar na een galoppade is het een rommeltje.

ja, dat komt me wel bekend voor.