went mijn paard aan 24/7 buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

went mijn paard aan 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 17:57

Hallo,

mijn paardje is niet meer geschikt voor het rijden. en heb voor eerst een plekje gevonden waar ze kan staan. ze staat met 10 shetlanders in een groot stuk land. dag en nacht buiten. gister is ze er gekomen.

het voelt voor mij helemaal niet fijn, want ik vind mijn paard helemaal niet happy lijken. graag wat tips en adviezen. hiervoor stond ze ook in een groep kwam ze ´s nachts binnen en kreeg ze brok.

gister erbij gedaan. de shetten waren erg geintresseerd. mijn paard is een bangescheiter en rend snel weg. later kwam de kuddeleider.. en daar was ze ook bang voor.. rende weg door het draad. paard weer gevangen er weer bij gedaan. ze lieten haar wat met rust.

vandaag weer geweest. mijn paardje staat vooraan bij het draad en de shetten wat versprijd. ze lijkt gewoon niet happy. wat mag ik verwachten binnen 1 dag?
daarbij heeft ze op haar oude stal nog een wond opgelopen (naast al die wonden die ze al had) waar ze behoorlijk last van heeft, het zit op haar bil, achter haar flank en loopt daardoor echt niet goed. kan ze daar ook ongelukkig van worden? ik kijk dat nog even aan en anders bel ik de dierenarts.

wat moet ik doen.. ze is van zichzelf wel een einselganger in het land altijd al geweest. maar ik wil zo graag een happy paardje zien.

voorbeeld:
Afbeelding

Stephanie_86

Re: went mijn paard aan 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:01

ik zou haar nog wat tijd gunnen om te wennen 1 dag in een vreemde kudde en op een vreemde plaats is spannend en tuurlijk moet ze wennen

kijk eens naar jezelf als je opeens allemaal nieuwe huisgenoten hebt en een nieuw huis

laat haar even wennen en als ze na een poosje nog niet happy is kan je altijd nog verranderen van plaats

succes ermee

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:03

dank je.
is ook zo hoor.. duurt langer om te wennen.. we wachten af

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:04

jouw paard is een groot paard?
Een shetlanderkudde lijkt me nou niet het leukste voor zo'n paard namelijk :o

Maar het wennen kan wel lang duren hoor, misschien wel een paar maanden.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:05

en als ze idd last blijft houden van haar wonden even wassen met betadine shampoo of de va even lans laten komen maar meestal helen die plekken vanzelf (als het niet te ernstig is dan he)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:09

`siskeh. hmmm ik snap dat het niet precies hetzelfde is.. maar vind een paard wel een paard.. dit is beter dan alleen.

@sprozee, ja die wond houd ik in de gaten.
bedenk me nu, toen ze bij ons op stal kwam dat ze ook erg moest wennen,

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:09

Na 1 dag kun je nog weinig zeggen hoor. Geef het gewoon even de tijd. Als ze over een maand of zo nog niet gewend is of heel erg begint in te vallen kun je altijd nog kijken of er niet ergens anders een beter plekje is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:11

Ik heb mijn paardje nu net 3 dagen, ze is van een stalpaard nu ook een 24/7 uur buiten paard geworden. Ze moeten inderdaad gewoon eerst aan de kudde wennen. Dat zie ik bij mijn paard nu ook. Laat het even op zijn beloop. Het is allemaal nieuw voor ze, ze moeten er erg aan wennen, ook met nieuwe paarden. Dat komt wel goed ;) Ik zie bij mijn paard nu al een klein beetje verbetering, ze mag al wat dichter in de kudde staan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:39

ik vind trouwens dat een shet of een paard niet uitmaakt :) de eerste waar mijn nieuwe mee optrekt is mijn shetje ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:41

Mijn pony is in februari van stalpaard naar 24/7 buiten gegaan.
Het heeft bijna een maand geduurd voor hij een beetje gewend was. Hij staat daar met 1 shet en is echt een gezelschaps paard. De shet is een echte merrie en moest in het begin niets van hem weten.
Ik zat met dezelfde twijfel.

Maar inmiddels zijn ze dikke maatjes, is hij niet meer in stal te vinden (hij heeft een stal met uitloop naar de bak en wei, dus kan zelf kiezen waar hij gaat en staat).
Dus geef hem even tijd. Komt wel goed :j

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:10

Helmoni schreef:
ik vind trouwens dat een shet of een paard niet uitmaakt :) de eerste waar mijn nieuwe mee optrekt is mijn shetje ;)

Het is nogal verschillend, ik ken meerdere paarden die shetten vreselijk vinden :+

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:29

siskeh schreef:
Helmoni schreef:

Het is nogal verschillend, ik ken meerdere paarden die shetten vreselijk vinden :+

Mijn paard eet ze ook op hoor :Y) .

Maargoed, inderdaad zoals al gezegd lekker laten wennen. Komt wel goed :) .

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:30

Hoi,

je had mischien beter eerst eens stukje kunnen afbakenen met een schriklintje zodat hij kan wennen en ook even van de groep weg kan. Het valt niet mee direkt bij zo'n groep shetlanders die al een kudde hebben gevormd. Dat zou je nog kunnen overwegen om hem zo even een weekje te laten wennen. Nu is hij plompverloren ertussen gezet. Of in ieder geval met één shet waar hij goed mee lijkt op te kunnen schieten op dat stukje zodat hij in ieder geval steun heeft.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:43

Mijn paard was ook absoluut niet gewend om buiten te staan, die stond na een uurtje alweer om het hardst te roepen dat ze naar binnen wilde... :D
Maar heb haar nu bij huis staan en wou haar toch wel graag overdag op de wei. Heb het wel geleidelijk aan gedaan, dus steeds wat langer buiten en wat minder op stal, toen een open stal waar ze naar eigen wil in en uit kon lopen. Inmiddels staat ze 24/7 buiten, en als ze een keer binnen staat (met heel slecht weer bijvoorbeeld) kan ze niet wachten tot ze weer naar buiten kan.
Het is dus inderdaad een kwestie van wennen.

Overigens staat ze ook bij een shetmerrie, die ze eerst ook niets vond (steeds wegjagen), maar dat wende ook snel. Nu eten ze samen uit dezelfde bak. <3

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:51

Ik zou het ook zeker tijd geven. Het is opeens een hele omslag, dus dat duurt waarschijnlijk nog even eer dat ze gewend is.
Ik zou het even een maandje aankijken en dan kijken hoe ze dan in de wei staat en ook hoe ze met de shetties omgaat. Komt vast helemaal goed ;)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 18:02

bedankt voor jullie reacties..
we zullen zien.. ik wacht gewoon af
@fabjes, dat zou ik innd anders ook wel doen, maar dit land is zo groot. en de shetlanders pakken haar niet of zo hoor. mijn paard is gewoon niet zo sociaal,

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:18

Als ik naar de foto van de wei kijk , staat er niet veel gras , of valt dat mee , voor shetten is het ws genoeg ,
maar mijn vriendin bv heeft een paard op een pensionstal staan , daar is weidegang mogelijk , maar er is praktisch geen gras , het paard staat dus ook heel de dag bij het hek en wil de stal in omdat daar gevoerd wordt , staat het paard in een wei waar genoeg gras staat , dan is ze lekker aan het grazen en staat niet zielig bij het hek .
Als er genoeg gras staat heb ik niks gezegd maar anders kan je mischien een paar hooinetten ophangen op paardhoogte waar de shetten niet bij kunnen , zo heeft ze wat bezigheden .

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:22

Ik vind ook dat er te weinig gras op staat voor jou paard. Voor shetlanders kan het misschien wel omdat die snel te dik zijn.
Enja, ze staat met allemaal kleine shetjes, niet dat dat iets uit hoeft te maken, daar kan ze net zo goed vrienden mee worden, maar kan me wel wat voorstellen dat ze het wat raar vind zo als enigst groot paard. Ik zou het nog even aanzien, maar let wel echt goed op dat ze niet teveel gaat afvallen of echt ongelukkig word. Bij sommige paarden kan het best heftig overkomen als ze ineens uit de vertrouwde omgeving weg zijn.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 19:31

@sjonnie en amaretto, over dat te weinig gras, ja daar zit ik wel wat over in. ze gaan bijna verhuizen naar een nieuw stuk (er naast) daar staat meer gras. waar ze nu staan worden ze bijgevoerd, maar ik weet dus niet of mijn paardje daar bij kan.. ik houd het in de gaten,

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:43

hey joltsje

ik denk dat het indd wat tijd nodig heeft, en dat ze met verloop van tijd het hartstikke gezellig heeft met de shetjes...
en gelukkig kan je elke dag bij haar kijken...

snap wel dat je de wond wat minder vind, is het al dicht???

groetjes

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 21:25

ze heeft een nieuwe wond afgelopen zondag opgelopen.. daar liep ze echt kreupel op. de oude wond.. dat is het dus niet. dit is vocht in haar bil of zo.. morgen weer ff kijken

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 06:20

Joltsje schreef:
@sjonnie en amaretto, over dat te weinig gras, ja daar zit ik wel wat over in. ze gaan bijna verhuizen naar een nieuw stuk (er naast) daar staat meer gras. waar ze nu staan worden ze bijgevoerd, maar ik weet dus niet of mijn paardje daar bij kan.. ik houd het in de gaten,

Ik zie bomen langs de kant van de wei , daar zou ik een hooinet voor haar hangen , zo kunnen de shetten er niet bij
en weet je zeker dat ze genoeg heeft En van die wond kan ze natuurlijk ook last hebben , als het gaat ontsteken moet je ff opletten of ze geen antibiotica moet hebben .
Suc6 en beterschap met je paard, het komt heus wel goed !

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 06:44

ow het is dus iig niet een open wond.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 08:57

@sjonnie, ik zal vandaag eens met een hooinet in de weer innd.

@violaine, het is een plekje en daar onder een bult.. dus wel een beetje open.. maar niet echt een open wond. zit voor mijn geval meer aan de binnenkant. en innd als het gaat ontsteken bel ik de dierenarts.

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:23

ow oke... nou ja gelukkig maar dat ze buiten staat dan want beweging is dan wel belangrijk voor de vocht afvoer...

komt vast goed... ;)