€1365,- voor een ex-manege pony van 16 jaar, veel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

€1365,- voor een ex-manege pony van 16 jaar, veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 12:33

Mijn verzorgpony, die ik al een aantal jaar verzorg, ga ik kopen. Hij heeft vanaf zijn 8e in de manegelessen gelopen, bijna altijd beginners, maar hij kan ook bij de gevorderden. Daarvoor heeft hij SGW gelopen, wat hem heel goed afging. Vinden jullie €1365 een redelijke prijs? Natuurlijk moeten jullie daarvoor meer weten, maar ik weet niet zo goed wat, dus vraag maar!!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 12:40

Om een beter beeld te vormen zo ik nog willen weten: ras/ type, papieren ja/nee, stokmaat, kleur, aftekeningen.

Mijn eerste indruk is dat ik de prijs fors vind.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 12:45

En het niveau wat hij nu op de dag van vandaag nog aankan en misschien een klein beetje een idee waarvoor je hem gaat gebruiken en hoever je daarin wil komen.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 12:57

hij heeft geen ras, geen papieren en is 1,56 m. Hij loopt nu dus 2 tot 5 uur per dag in de manegelessen. Ik wil recreatie gaan rijden. Ik weet niet wat hij precies kan in de verdere dressuur. Maar ik denk dat hij wel aan de teugel kan lopen en hij kan in ieder geval zijwaarts enzo. Hij kan opzich ook wel goed springen. Hij is superbraaf, verkeersmak en is heel lief.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 12:59

Ik vind 'm best aan de prijs.
En vraag je af: Waarom doen ze 'm weg, een goede manegepony is onbetaal baar voor de manege.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 13:01

Er moet iets met die pony zijn, anders zouden ze hem niet willen verkopen.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 13:07

Veel te duur! Een pony van 16 jaar die 2 tot 5 uur (achterlijk veel) per dag in lessen loopt is echt de helft nog niet waard. Waarschijnlijk is hij van alle kanten versleten, dit komt tot uiting als de spieren even wat slapper worden (bv als hij een week stil komt te staan) en zal dan direct kreupel zijn.
Ik zou deze pony nooit kopen, je koopt alleen maar ellende. En als hij 1,56 is is het een mislukt paard waarschijnlijk en een normaal rijpaard is al op zijn 20e a 22e op, een manegepaard wat dus af en toe 5 uur per dag rondjes hobbelt is al eerder versleten.
Als je hem echt wilt hebben maximaal €300, maar ik zou het er niet eens voor over hebben!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 13:15

Ik heb ongeveer hetzelfde betaald maar dan in GULDENS voor een 18 of 19 jarige E-pony (weet niet meer hoe oud ie was toen ik m kocht *schaam*) van 1.55. Die z2 dressuur gelopen heeft, toen nog wedstrijden liep en prijzen binnen haalde, super conditie.
Dus ik vind 1365 ook wel een beetje aan de hoge kant. Dat is toch 3000 gulden bijna!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 13:18

Dat is dus ook het verschil! Deze kan misschien aan de teugel lopen, maar loopt wel al jaren manegelessen. BEhalve dat hij versleten zal zijn zal hij ook in zijn koppie dood zijn.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 13:22

Ik vind het wel een beetje overdreven veel geld, maar bedenk goed, die pony is al 16 en leeft duzz niet lang meer, vooral omdat die al een beetje versleten is aan de manegelessen, ik denk dat het beter is al je een iets jongere pony koopt, daar zul je meer plezier aan beleven dan aan de 16 jarige.Ach gut

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 13:27

Je kan best een 16-jarige pony kopen denk ik, als je maar bewust bent van zijn leeftijd. En wij hebben op de manege meerdere pony's die al overd e 25 zijn, dus hij kan nog best wel een aantal jaartjes mee, je kan hem dan juist een fijne oudere dag bezorgen en hem uit de sleur van de manegelessen halen.
Maar zoveel geld???? Dat lijkt mij geen redelijke prijs... Maar ik meot toegeven er niet erg veel verstand van te hebben.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 13:28

Nou nou niet zo negatief allemaal,jullie hebben wel een punt en ik zou hem ook zeker niet kopen als er wat mankeerd,dus even navragen en eventueel een dierenarts erna laten kijken.
Er is ook een mogelijkheid dat er voor de manege een optie is om een leuke nieuwe pony te kopen die meer kan,jongeris en waar zij op dit moment alle voordelen van zien om graag op de manege te willen,maar als er geen plaats is zal er een paard moeten gaan.Zo kan het ook zijn he.
Maar hoe dan ook 13nogwat is vrij hoog.
Probeer eens om onder de 1000 te kunnen blijven.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 13:39

ze doen hem weg omdat hij aan MIJ wordt verkocht. ze wil heb absoluut niet kwijt, maar als dit een kans is voor een leuke oude dag, met een meisje die hem al jaren verzorgd, dan wil ze het wel. Hij mankeerd niets en is nooit kreupen geweest in die jaren dat ik hem ken. en nou niet allemaal zo snel je oordeel geven dat er wel wat mis zou moeten zijn!

Hij kan echt heel goed meelopen, hij heeft heel wat uithoudingsvermogen.

Ze doet hem echt niet voor lager weg, omdat ze zo aan hem gehecht is.

Ze gaat nu wel een nieuw paard kopen, omdat de anderen anders veel te veel moeten lopen.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 13:44

manegepony's, goede manegepony's, zijn in principe onbetaalbaar. 'Jouw' pony klinkt als zo'n goede pony en in dat opzicht is de prijs dus helemaal niet te gek. Laat hem keuren en als hij gezond is en je bent tevreden met wat hij allemaal nog kan: gewoon doen. Zorg er wel voor dat hij veel beweging heeft op een dag want van twee tot vijf uur beweging per dag naar maar een uurtje is een veel te grote overstap in een keer en werkt stijfheid alleen maar in de hand!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:03

Pff ook ik vind het een hoop geld voor een manege pony die 16 jaar is.
Dat de pony 3 tot 5 uur lessen loopt is helemaal niet erg die beesten hebben een goede conditie en kunnen het werk schijnbaar aan.

Nadeel van een manege pony kopen is het volgende:
1. Kans op slijtage is hoger dan bij een andere pony die als recreatief gereden is. Doordat ze vaak maar wat rondsukkelen.
2. Nu zeg je dat je recreatief wilt rijden wat als je over een jaar wel meer wilt. Is hij daar geschrikt voor?. Loopt hij aan teugel met goed ruggebruik of is hij naar beneden getrokken enz....
3. De pony is een bepaald ritme gewend waar hij nu uitgehaald wordt ook bij zijn vriendjes. Al jij hem maar 1 uur per dag gaat rijden gaat het geheid problemen geven. Helaas heb ik daar de gevolgen al van gezien het betreffende paard werd gewoon gevaarlijk. Is dit allemaal wel eerlijk of kan je hem beter laten voor wat het is.
4. Een manege zal een pony altijd wegdoen uit winstbelang of hij is overbodig of ongeschrikt. Hoe leuk ze het ook brengen vaak zit er wat achter straks zit jij met de narigheid. Zorg dat deze dingen uitgesloten zijn en op papier staan. Willen ze dat niet dan is er idd nattigheid. Laat hem keuren en als het mis is hun voor de kosten opdraaien.

Vind voor z´n pony een bedrag van € 750 zeer redelijk vooral omdat het gaat om een goed tehuis. Ze hebben de prijs denk ik ook hoog staan omdat ze weten dat je hem graag wil hebben.

Kijk eens op marktplaats wat er voor zo´n pony van 16 jaar gevraagt wordt en vergelijk dat met die pony.

Het klinkt erg banketstaaf maar voor dat bedrag kan je veel jongere en betere
pony´s kopen.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:04

holly schreef:
Nou nou niet zo negatief allemaal,jullie hebben wel een punt en ik zou hem ook zeker niet kopen als er wat mankeerd,dus even navragen en eventueel een dierenarts erna laten kijken.
Er is ook een mogelijkheid dat er voor de manege een optie is om een leuke nieuwe pony te kopen die meer kan,jongeris en waar zij op dit moment alle voordelen van zien om graag op de manege te willen,maar als er geen plaats is zal er een paard moeten gaan.Zo kan het ook zijn he.
Maar hoe dan ook 13nogwat is vrij hoog.
Probeer eens om onder de 1000 te kunnen blijven.

ik sluit me bij jouw aan!!
De pony hoeft idd niks te mankeren..laat um effe keuren, en probeer iets van de prijs te snoepen..succes!

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:06

sorry ik vind hem echt te duur sorry. ik ben het met prisca eens je kunt voor die prijs veel betere en jongere pony's kopen. groetjes noortje

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:21

meiske16 schreef:
Ik vind het wel een beetje overdreven veel geld, maar bedenk goed, die pony is al 16 en leeft duzz niet lang meer, vooral omdat die al een beetje versleten is aan de manegelessen, ik denk dat het beter is al je een iets jongere pony koopt, daar zul je meer plezier aan beleven dan aan de 16 jarige.Ach gut

als een pony 16 is hoeft het niet te betekenen dat ze DUS niet meer lang leeft, de pony kan nog wel 20 jaar ouder worden dat weet je niet, en ja versleten hoeft ook neit persé..

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:24

Het lijkt me opzich zoals ik het hoor een goede pony waar misschien niets mis mee is. Maar ik vind de prijs idd wel best aan de hoge kant voor zo'n oudere manegepony. Probeer idd zoals holly zegt hem onder de 1000,- euro te kopen, dat is een redelijke prijs.
Want als ze zo aan hem gehecht zijn en ze hem een goed nieuw tehuis willen bieden hoeven ze niet zo'n hoge prijs te vragen.
Anders zou ik het niet doen voor die prijs..

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:27

hoi,
als jij blij bent met de pony en je bent er gek mee dan moet je het gewoon doen , aan het verhaal te horen mankeerd hij/zij niets en heeft een bere conditie .......als je zelf denkt dat de prijs te prijzig is moet je proberen te handelen en er idd iets van af halen ...lukt dit niet probeer dan bijv. het zadel en hoofdstel erbij te krijgen voor die prijs ,dus alles inclucief ......verder zou ik zeggen gewoon doen ! en zoooo vreselijk duur is dit niet hoor maar handelen kan nooit kwaad !
succes en ik hoop voor jullie beide dat het lukt , je kent het dier goed en je kan nog jaren samen plezier hebben dus.............
gr,sas.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:28

RockyLover schreef:
Ze doet hem echt niet voor lager weg, omdat ze zo aan hem gehecht is.

Ze gaat nu wel een nieuw paard kopen, omdat de anderen anders veel te veel moeten lopen.


Dit vindt ik geen redenatie.
Ze heeft dat geld nodig om een jonger paard te kopen waarschijnlijk.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:37

Veel te duur, heb je er al eens aan gedacht hoe onmogelijk hard een manegepaard in zijn mond is? Daar zit iedereen maar aan te plukken en trekken. Dan kan hij nog wel zo'n conditie hebben, maar wat heb je eraan als hij niet kan buigen en ontspannen.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 15:21

je moet kijken naar wat voor manege het is, als iemand mij m'n oude verzorgpaard en pony aanbood, dan koop ik ze. maar dat komt ook omdat ze daar niet helemaal in de manege stijl zitten, wij hebben om en om beginners en dressuur lessen, lopen vaak maar 1 uur per dag, dan nog los of in de stapmolen, dit zijn toch meer recreatie pony's dan manege paarden. maar gewoon bij een grote echte manege vandaan, zou ik nooit een paard kopen of hij moet ongeschikt zijn voor de lessen omdat hij te heet in het hoofd is

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 15:22

Ik heb een nog net geen 3jarige newforest merrie met hele goede papieren en verder geen gebreken gekocht voor € 1300,-
€ 1350,- lijkt me dus voor een 15 jarig manegepaard zonder papieren veel te veel.... Scheve mond ik zou het niet doen

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 15:58

Ik vind het wat veel, helemaal voor een rasloze. Als je de prijs niet omlaag kan praten zou ik proberen een zadel en hoofdstel erbij te bedingen (als ze nog goed zijn tenminste - en als ze toch een PAARD gaat kopen past dat spul toch niet). Maar 'hij mag niet voor minder weg omdat ze aan 'm gehecht is' is een achterlijk argument - als je ZO gek ben op je paardje dat je hem 'voor z'n oude dag' verkoopt aan een goed tehuis, dan zal je juist eerder de neiging hebben om voor de goede koper de prijs wat te laten zakken.

Laat 'm alsjeblieft wel goed keuren voor je de koop sluit. Ook al wil je 'm hoe dan ook kopen, zorg dat je van te voren weet waar je aan begint. Met een oudere pony kan je hele akelige verrassingen meekopen.