contract paard kopen op afbetaling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

contract paard kopen op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 14:06

Beste allemaal.
Ik zoek een voorbeeld van een contract voor het kopen van een paard op afbetaling.
Ik neem aan dat meerdere mensen een paard niet in een keer hebben betaald, omdat het vaak om hoge bedragen gaat en we niet allemaal zoveel geld op de plank liggen.
Wat zijn dingen die ik er in zo een geval specifiek in moet hebben?
Wat gebeurt er bijvoorbeeld wanneer het bedrag niet binnen de afgesproken termijn betaald word en moeten er nog beperkingen zijn tot dat het bedrag is voldaan? Hoe leg je vast dat het bedrag eventueel ook eerder maar niet later voldaan mag worden?
Lastige vragen misschien kan iemand me helpen?
groetjes!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:09

Je kan jezelf een hoop problemen op de hals halen wanneer je hier aan begint. Persoonlijk zou ik het niet doen maar als je de aanstaande kopers heel goed kent, kun je het risico nemen.

Als ik een paard niet in 1 keer kan betalen, gingen er wel wat alarmbellen rinkelen want hoe betaal je dan een eenvoudige da bezoek op de zondag, die al gauw tegen de 200,00 euro kan oplopen. Ook zou ik geen paard verkopen aan iemand die het niet in 1 keer kan betalen, om dezelfde reden.

Een overeenkomst zal ook moeilijk zijn op te stellen want er zitten gewoon risico's aan.

tjady

Re: contract paard kopen op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:12

Ben je de koper of verkoper?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 14:12

Dat zou geen enkel probleem zijn, het is niet zo dat het geld er niet is maar het is voor jezelf prettiger als je een buffer hebt.

Geen tips voor in het contract dus?

Het gaat om een contract vanuit de koper :)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:16

je zet in het contract het totaalbedrag. het afbetalingsbedrag en per welke van de maand het voldaan moet worden en hoe de betaling plaats vind. Bv contant met een paraaf of via bankgiro.
Of er rente betaald moet worden.
Wat er gebeurd als het paard iets overkomt, wie dan voor de kosten opdraait en bij overlijden van het paard er wel door betaald moet worden.
Ik zelf zou dan liever een lening doen dan op afbetaling.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 14:18

bedankt, wat bedoel je precies met een lening, persoonlijk bij iemand die je kent ofzo?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:20

Laatst bijgewerkt door Bramasole op 16-05-10 14:22, in het totaal 3 keer bewerkt

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 14:21

Dank je wel heel lief van je!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:23

als je een paard niet in een maal kan betalen moet je niet kopen simpel is dat sparen heet zoiets!

de reden die jij zegt om het in termijnen te doen, is niet bepaald zuiver. als jij een paard in een keer betaald heb je het geld wat je daarna af zou betalen gewoon over dus daar heb je je buffer.
Ik zou op die voorwaarden mijn paard nooit verkopen.

zorg dat alles er heel duidelijk en in detail in staat anders kom je flink op de koffie. datums alles!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:25

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:29

ik zou het je ten zeerste af willen raden

je kan de aanschaf niet in 1 x dragen maar zit wel met een "dubbel" bedrag in de maand ( schuld + stalling)
dan tevens nog sparen voor eventuele DA kosten
want stel je bent op de helft, en het dier komt te overlijden? of wordt heel ziek? wat dan?
het is beter om met het geld een leuk bedrag te gaan sparen waarvan je een leuk paard kan kopen
bijkomend voordeel is ,dat als het een maand wat krapper is, je ook de helft van het bedrag opzij kan leggen, en bij stalling + schuld kan dit niet

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:31

Is het een paard wat je al jaren kent en nu te koop staat (als ik het mag vragen ;) )?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:36

Nu weet ik niet om welk bedrag het gaat en om hoeveel termijn, dat voorop gesteld, en ik ervan uit ga dat het meerdere termijnen zijn die voldaan moeten worden.

Dan zou ik het niet doen....
Paarden worden alleen maar gunstiger op dit moment en er staan er zoveel te koop...
Daarnaast heb je je eigen vaste lasten, daar komt dan het paard nog eens bij én de afbetaling..

Als ik een paard niet kan betalen, dus boven mijn budget is (en ja ik wil ook graag een buffer houden, niet alleen voor DA kosten) dan laat ik het dier staan....

Daarnaast zijn er zoveel paarden te koop...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:42

Niet doen,als je nu al geen paard kan betalen weet niet hoe het gaat lopen.

Baldertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:41

Ik heb ook mijn paard op afbetaling gekocht.
Maar dit was wel mijn verzorgpaard wat ik al 10 jaar verzorg.
Dus misschien is dat wel anders.

Mijn mening, licht eraan of je het paard en eigenaars al lang kent.
want als je een paard koopt moet je zorgen dat je een buffer hebt voor als er wat gebeurt.

Maar om op jou vraag terug te komen:

In een contract moet staan wat het paard totaal kost.
Welk bedrag je per maand betaald. ( hou er rekening mee dat je ook de huur van je stal/wei en een buffer overhoud voor ongevallen)

In welke periode het paard betaald moet zijn.

De voorwaarde wat als jij niet elke maand betaald of als je het paard niet binnen de genoemde periode betaald hebt wat er dan gebeurd. (daar moet je goede afspraken over maken)

Wat als het paard wat krijgt (ziek word) in de tijd dat die bij jou staat dus dat het dan jou verantwoordelijkheid is.
dus dat jij dan de DA enz betaald.

Tenzij er een keuring is gedaan en er gebreken zijn die niet besproken zijn en dus verborgen gebreken zijn. Die later aan zicht komen dat jij dat dan niet hoeft te betalen.

wanneer contract is afgesloten datum enzo. en zou nog een getuige erbij doen, dus je ouders ofzo?

Maar ik zou eerst is heel goed bedenken of dat is wat je wilt.
Ken je dit paard al lang, ken je de eigenaars goed? dan zou ik dat wel doen. maar niet als je gewoon een paard van een wildvreemde koopt. want stel dat diegene zegt, in het termijn dat je aan het betalen bent. gaat niet door. dat soort dingen zou ik echt voor uitkijken. Lopen veel gekke rond.

Kun je het geld niet van je ouders lenen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:47

Als verkopende partij zou ik nooit een paard meegeven op afbetaling. Eventueel zou ik het overwegen als het paard op stal blijft staan tot het volledig is afbetaald, maar dan zou ik de persoon wel al moeten kennen. Risico is gewoon te groot.
Ik zou het dan via een lening doen.
Ik heb zelf mijn eerste paard destijds via een lening bij mijn ouders afbetaald. Daar heb ik absoluut geen spijt van gehad, maar heb wel gezorgd voor een goede verzekering zodat je geen paard hoeft af te betalen dat tussendoor onverwacht gestorven is.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:59

Ik zou dus nooit een paard kopen of verkopen op afbetaling. Als je geen geld achter de hand hebt, zou ik sowieso niet aan een paard beginnen, omdat het toch een dure hobby is. Of je zou op zoek kunnen gaan naar een goedkoper paard, of gewoon nog sparen. Van op afbetaling kopen, komt niets dan ellende. Daarom zitten er nu ook zoveel mensen in de financiële problemen.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 19:24

Bedankt voor de tips, het gaat hier niet om een termijn van een half jaar ofzo het gaat om twee maanden. Dan is alles betaald. En er is geld achter de hand maar dat houden we ook zo ;)

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 10:08

BEdankt voor alle tips nogmaals, ik heb er na me goed ingelezen te hebben inderdaad van af gezien en het op een andere manier geregeld dan op afbetaling!

hier mag dus een slotje! :)