Automatische in- uitgang???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odi

Automatische in- uitgang???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 12:31

Ik ben op zoek naar iets waarvan ik niet weet of het bestaat of niet, misschien iemand van jullie wel.

Wij hebben 2 stallen met daaraan een zandpaddock en daaraan vast het weiland. Nu wil ik graag dat de paarden niet in elkaars stalletje en paddock kunnen komen maar wel gezamelijk in de wei kunnen lopen. Bestaat er een systeem dat je je paard een zendertje/chip om de nek kunt hangen en die kunt koppelen aan een poortje? Ken wel het HIT systeem, maar misschien zijn er meerdere/andere systemen?

tamary

Re: Automatische in- uitgang???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:31

Kijk eens naar systemen voor koeien. Waarschijnlijk veel goedkoper en in elk geval in gebruik voor individueel voeren tijdens het melken bv. Dat gaat via een halsband met zender, volgens mij moet dat net zo makkelijk een deur als een schuif voor voer open kunnen maken.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 09:07

Had ik ook al naar geïnformeerd. Zitten enorme dure computersystemen achter, helaas geen optie. Wil gewoon een heel groot katteluikje :D .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:13

Waarom mogen ze niet in elkaars stal komen ?? Of wil je niet dat ze samen in één stal staan??
En wil je op bepaalde tijden de wei automatisch openen ??

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:36

Automatisch openen van de poortjes naar de weide moet volgens mij wel kunnen met een timerklok gecombineerd met een magneetslot.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 12:58

DubbelDun schreef:
Waarom mogen ze niet in elkaars stal komen ?? Of wil je niet dat ze samen in één stal staan??
En wil je op bepaalde tijden de wei automatisch openen ??

Kunnen niet samen in 1 stal staan. In de wei als er voldoende ruimte is gaat het goed.
We kunnen inderdaad zelf iets maken met een zendertje / ontvanger en een slagboompje, maar als zoiets al bestaat hoeven we het zelf niet te bedenken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:21

Is het dan misschien een idee om de tussenwand er tussen uit te halen en beide deuren open te laten??
Dan kan er iig altijd eentje weg als het nodig is.
Een wegdraaibare zijwand maakt dat je de stallen ook weer snel in 2 stallen om kunt toveren.

Als je ze beschutting wilt geven voor zon/regen én ze mogen de stallen niet in dan is een grote oversteek voor de stallen misschien een optie.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:26

Odi, ik heb hetzelfde probleem. Bij mij wil ik dit gaan oplossen door de ene stal dicht te laten. Deze pony gaat toch nooit uitzich zelf op stal staan en er zijn verder genoegschuilmogelijkheden. De andere stal wil ik afsluiten met een horizontale balk waar de 2 de pony onderdoor kan. Beide pony' schelen wel een stuk in schofthoogte.

Een slegboom denk ik dat moelijk werkt, Wat als deze opengaat voor paard A, maar paard B komt zich even moeien en perst zich door de doorgang. Een slagboom mag ook nooit naar benedenkomen als er nog een paard onder staat.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 14:14

Dubbeldun, vind de oplossingen te ingrijpend. Ook blijf ik dan nog steeds met het probleem zitten dat 18 vierkante meter te klein is. Twee aparte stallen vind ik ook gewoon fijn. De een krijgt meer eten dan de ander etc. etc.

b485, wat je zegt klopt. Moeten inderdaad met heel veel dingen rekening houden. Daarom ligt mijn voorkeur ook bij een product dat al is ontwikkeld. Denk dat een slagboom wel kan werken, als je met een sensor werkt. Zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe ik de doorgang anders zou kunnen/moeten maken.