Paard word ontzettend onrustig als...........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Paard word ontzettend onrustig als...........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 09:56

................ je haar van de wei af haalt om te poetsen en de rest ook van de wei af haalt, maar die in de stal zet.

Ze weet niet hoe snel ze weg moet komen om naar de andere paarden te komen. :n
Laatst had ik haar opgezadelt, maar de andere paarden moesten ongeveer rond die tijd echt voer hebben.
Eigenare hadden gevoerd, maar paard trok zich zo los, en is toen gevallen. Meteen wel opgestaan en er was niks aan de hand.
Dit doet ze nu gelukkig niet meer, maar wel gaat ze rondjes draaien en het liefst wil ze door de grond zakken om het maar zo te zeggen. :+

Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt, of misschien tips hiervoor? :)

Alvast bedankt!
Sanne.

funnyhorses

Re: Paard word ontzettend onrustig als...........

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:19

volgens mij is je paard gefixeerd op eten.
kun je geen hooinet hangen als je je paard op de poetsplaats zet?Dan heeft ze wat te doen en zal zich minder druk maken om andere paarden.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 10:37

'T is niet persee om het eten. Als de andere paarden naar een ander deel van de wei gaat, en ik haal haar d'r even af om te poetsen, dan lijkt 't net alsof ze hoe je dat bij mensen zegt 'verlatingsangst' heeft...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:39

Dan kan heel goed, ik zeg grondwerk, ze moet vertrouwen krijgen om alleen met jou te kunnen zijn..
Maar kijk wel uit dat ze niet met je voeten gaat spelen.. Aanstelgedrag niet accepteren..

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 10:40

Ik ben nu al 6 maanden bezig met grondwerk. Rustig door de bak wandelen of op het terrein als de rest binnen staat. Of aan longeerlijn lekker draven enz. Mijn paard heeft momenteel een 'blessure' dus rijden kan niet. Vandaar dat ik ook al 6 maanden bezig ben aan de hand.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:44

haal je altijd als eerste jouw paardje van de wei en gaat die in zn eentje naar de poetsplaats, en de rest op stal?
of doet ze het altijd, op elk moment vd dag?
Ligt er natuurlijk net aan wanneer jij wilt poetsen/rijden en tijd hebt, maar kun je haar niet eerste samen met de rest op stal zetten, en daarna haar meenemen?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 10:46

'T is gewoon zo dat ook al staat ze met de rest op stal en ik haal haar uit de stal, dat ze eerst op de poetsplaats 5 min. blijft rond dralen...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:47

Het is natuurlijk ook een stukje opvoeding.
Als ze zonder reden wat staat te trappelen en te draaien dan heeft ze weinig respect voor haar baasje.
Misschien toch een beetje fermer optreden,niet te lief zijn als ze zo begint.Daarmee bedoel ik dus als ze je bijvoorbeeld gewoon omver duwt op de poetsplaats dat je best even een uitbrander mag geven.
Verder zou ik dat gedrentel negeren en belonen op het moment dat ze fijn stil staat.
Tis ook een beetje moeilijk oordelen zo achter de pc vandaan tis altijd beter om zoiets live te zien om dan een oordeel te kunnen geven.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 11:50

'T is zo dat ik wel echt boos word als 't gebeurd. Helaas heb ik zo'n paard dat als je onzettend boos word gaat stressen ..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:58

Ik denk niet dat je echt heel boos moet worden. Dat heeft geen zin..paard gaat alleen maar in de stress en daardoor nog meer draaien. Je moet veel consequenter zijn. Staan=staan en ho=ho. Ga daar ook eens mee oefenen. Neem haar mee aan de hand en laat haar stil staan op commando. Als ze die commando's begrijpt zul je merken dat stilstaan en wachten veel eenvoudiger wordt. Kan mijn "draaikont" nu gewoon los laten staan en weglopen. Ze verzet echt geen pas...Staat keurig te wachten tot ik terug ben..
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 16-05-10 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 12:00

Aukelizzy schreef:
Ik denk niet dat je echt heel boos moet worden. Dat heeft geen zin..paard gaat alleen maar in de stress en daardoor nog meer draaien. Je moet veel consequenter zijn. Staan=staan en ho=ho. Ga daar ook eens mee oefenen. Neem haar mee aan de hand en laat haar stil staan op commando. Gewoon veel oefenen.

Ja, dit is inderdaad een goede tip! Erg bedankt, al doe ik dit al vanaf dat ik niet meer kan rijden. Ho = ho bij mij, en staan = staan.
Dit is ze eigenlijk altijd al gewend. Het is trouwens wel zo dat al sik d'r van stal haal dat het na 5 / 10 min over is ... Al is het natuurllijk wel erg vervelend ..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:20

_Sannee schreef:
'T is zo dat ik wel echt boos word als 't gebeurd. Helaas heb ik zo'n paard dat als je onzettend boos word gaat stressen ..

Dat zijn wel vaak de beste paarden om ze het goeie aan te leren.(zo eentje heb ik nml ook)
Die zijn daar fijngevoelig genoeg voor dan.
Als ze dus doet stressen omdat je boos word dan is ze ook alert als ze beloont word!das nu net het "spel" om te ontdekken.Even dat knopje zoeken.
Het is dus zo als ze dan weer staat te trappelen om niet te gaan gillen maar haar resoluut weer op de plek terug te zetten.Schreeuwen heeft geen zin,een korte harde toon wel!
Dus als je haar bijv. terug zetten wil dan zeg je bijv.Halt! erbij.Zodra ze dit doet(al is het een fractie van sec.) geef je een beloning zowel met stem/gebaar als met een lekkertje(stukje wortel of appel)Op die manier haal je de druk er weer vanaf bij je paard.
Je zult zien hoe snel ze het in de gaten hebben als er iets tegenover staat dat ze snel leren.

Baldertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:45

of ze is gewoon onzeker en kan niet goed tegen alleen zijn??
ik zou is proberen wat er gebeurd als er een ander paard naast staat.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 16:29

Baldertje schreef:
of ze is gewoon onzeker en kan niet goed tegen alleen zijn??
ik zou is proberen wat er gebeurd als er een ander paard naast staat.

Ja, als er een ander paard naast staat is er geen enkel probleem. Totdat ze hem niet meer ziet .....