Paard wil de wei niet uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hova14

Paard wil de wei niet uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 17:31

Mijn paard ging tot voor twee dagen superbraaf mee het weiland uit, maar sinds twee dagen loopt hij mee tot we bijna bij het hek zijn, gaat dan in de ho-ijzers, zet zich schrap en trekt zich los. Ik weet niet of dit te maken heeft met het feit dat hij zijn sappige wei niet uit wil of dat er iets gebeurd is bij het hek (bijvoorbeeld dat hij een keer een stroomstoot heeft gekregen of daar uitgegleden is want het is bij het hek nogal modderig), maar hij wil in ieder geval niet. En uiteraard ga ik een trek-wedstrijd niet winnen.
Ik heb hem al geprobeerd met appels te lokken (is hij gek op ;) ), maar dat werkte niet.

Volgens de eigenaar van de manege moet ik hem een hengstenketting omdoen en een of meerdere keren een flinke ruk geven. Dit heb ik gisteren gedaan en inderdaad ging hij mee, maar het gaat eigenlijk helemaal tegen mijn principe in en ik ben bang dat ik hem inprent dat uit de wei gaan betekent dat hij straf krijgt... Want dit is toch straf voor hem of is dit 'streng zijn'?

Dus heel graag wil ik advies; wat te doen!! Ik moet hem er vanavond weer uithalen, dus ben nu al benieuwd of het me gaat lukken...

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:36

Eh ja, het is nu al vanavond, dus ten eerste: hoe ging het vanavond?
Los daarvan alvast: De moeite van het proberen waard als hij weer in de ankers gaat een volgende keer, is om hem om te draaien en in zijn achteruit te zetten (ik neem daarbij dan aan dat hij bekend is met achterwaarts aan de hand). Neem hem achterwaarts mee door het hek en draai hem dan weer om. Werkte bij mijn paard prima, die had ook wel eens van die buien dat in de wei in het zonnetje blijven grazen (zijn 24/7 verblijf overigens) veel leuker was dan met mij mee komen. Bij hem paste ik de 'achteruitmodus' ook toe als hij onderweg ergens langs weigerde te gaan trouwens.

Omdat zijn gedrag zo abrupt is veranderd, ben ik geneigd om te denken dat er idd misschien iets is gebeurd bij het hek. Hoe is hij verder in de omgang, volgt hij bijv. braaf als hij aan de hand meeloopt?
Doet hij trouwens bij het uit de wei halen al 'anders' alvorens hij in de ankers gaat? Probeer te kijken naar hoe hij doet voor hij stopt.
Ik zou ruk-en trekwerk en hengstenkettingen in elk geval achterwege laten, probeer eerst uit te vinden waarom hij de wei niet uit wil, zeker omdat hij er eerst nooit problemen mee heeft gemaakt.
Het lijkt me een lastig probleem, dus succes en laat even weten hoe het gaat?

Edit: ik kom net een topic tegen met bijna dezelfde vraag, worden ook nog tips gegeven.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=57898413#p57898413
Edit 2: zie net dat je die zelf ook al had gevonden :+

Hova14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 23:46

Hoi Miekje, toen ik vanavond op stal kwam, was mijn paard al binnen. Hij staat met vier andere paarden op het land en we hebben de afspraak dat de voorlaatste het overgebleven paard ook op stal zet 's avonds. Ik heb helaas degene die mijn paard heeft binnengezet niet gezien en dus ook niet kunnen vragen hoe het van het land halen ging.

Ik ga zeker de tip van het achterwaarts door het hek gaan proberen; misschien lukt het wel! Hij gaat wel achterwaarts aan de hand, maar ik moet zeggen dat ik dat nog nooit voor een langer stuk heb geprobeerd, maar het is de moeite van het proberen waard.

Voordat hij in de ankers gaat, doet hij eigenlijk niet anders dan anders. Hij komt gewoon naar me toe, we kroelen even, hij laat me het halster omdoen en loopt braaf achter me aan. Als we in de buurt van het hek komen, gaat hij wat aarzelender lopen. Als we vlak bij het hek zijn (is overigens geen echt 'hek', maar stroomdraad) gaat hij pas in de ho-ijzers.

Ik ga morgenochtend rijden en als hij weer in de ankers gaat ga ik je tip uitproberen en ik laat zeker even weten hoe het is gegaan!
In ieder geval alvast bedankt voor je hulp!

zilano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:08

Ik zou ook niet te snel aan een hengstenketting beginnen. Als je hem niet meer houdt, heb je kans dat hij op het touw kan gaan staan tijdens het wegrennen. Dan heb je kans dat hij zijn kaak / neus kan breken. Ik zelf gebruik deze ook nooit!
Mocht je zoiets toch willen doen, zou ik het doen met een halstertouw (over zijn neus). Dat is een stuk vriendelijker en heb je toch net wat meer te vertellen.

Maar als het achterwaarts werkt zou daar zeker mijn voorkeur naar uit gaan!!!

Hova14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 21:08

Ik zou nog even laten weten hoe het gegaan was.
Vanmiddag ging ik hem van het land halen om te gaan rijden en hij werd hoe dichter hij bij het hek kwam, weer heel nerveus en stond ineens weer stil met zijn hoofd heel hoog. Omdraaien lukte helaas niet, hij was erg gefocused op het hek en wilde dat blijkbaar in het oog houden, maar hij stond wel stil en ging er niet vandoor.
Ik ben rustig naast hem stil blijven staan, heb tegen hem gepraat en hem gekroeld, toen hij weer een stapje deed heb ik hem een stukje appel (is hij gek op) gegeven en zo zijn we stapje voor stapje dichtbij het hek gekomen. Het duurde wel even, maar goed...

Toen ik de stroomdraad opendeed, stormde hij er weer als een gek doorheen, dus ik denk toch echt dat hij een keer een klap van het stroomdraad heeft gehad en dat hij er daardoor niet meer zo goed doorheen durfde.

Toen ik hem net weer van het land ging halen, ging het een stukje beter. Hij had nog wel veel aanmoediging nodig, maar het ging zonder al te veel verzet!

Ik heb dus goede hoop dat het van nu af aan beter gaat en ben heel blij dat ik niet met die hengstenketting verder ben gegaan! (Voortaan toch beter naar mijn eigen gevoel luisteren!)

Dank jullie wel voor de tips!

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:45

Zou idd heel goed een 'gevalletje stroomdraad' geweest kunnen zijn, met deze beschrijving. Gelukkig valt dat dan weer te oefenen, komende tijd maar dubbel dubbel voorzichtig zijn met opendoen van het draad en het er door gaan.
Zo te lezen komt het wel goed, fijn zo!

Maxispenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:35

Onze pony wil ook sinds vrijdag de wei niet meer uit en ik weet niet meer wat ik moet doen.
Het was nooit een probleem hij kwam zelf gewoon zelf naar je toe hij staat nu voor de tweede zomer buiten dus het is ook niets nieuws. Maar wel een nieuwe trukendoos.
Zodra hij merkt dat we het weiland in komen begint hij te rennen. Bijt de volgende in zn kont en die gaat meerennen op een bepaald moment rent de hele kudde. We kunnen niet eens bij hem in de buurt komen of hij is al weg. Hij gaat ook rustig achterin de wei staan lachen.
Zondag hebben we hem na 3 kwartier met 7 man kunnen vangen. Drijfnat was hij toen. Inmiddels hadden we zeker 20 man publiek staan. Gisteravond lukte het helemaal niet hij loopt inmiddels al met een halster en een stukje touw om maar het heel geen enkele zin.
Gisteravond zei iemand die ook stond te kijken het is gewoon een One man show. Hij neemt gewoon de boel in de maling. We hebben geprobeerd andere paarden te pakken of met de emmer met voer te lopen maar hij kijkt nergens naar.
Wie heeft er raad?

Ruby87

Re: Paard wil de wei niet uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:37

Aan Maxispenc: kan je jouw paardje er niet als laatste uit halen, dan is het al snel genoeg niet meer leuk! Of een gebied afzetten tot het goed gaat?
Aan Hova 14: bij mijn paard hielp een longeerlijn, dan had hij wat meer ruimte en was ik hem niet snel kwijt!

Maxispenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:44

De paarden staan 24/7 in de wei in de zomer. De wei is heel groot we hebben geprobeerd om een stuk af te zetten met 2 longeer lijnen maar we krijgen hem niet eens in dat hoekje gedreven.
het is echt een boef.

Maxispenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:45

Ruby87 schreef:
Aan Maxispenc: kan je jouw paardje er niet als laatste uit halen, dan is het al snel genoeg niet meer leuk! Of een gebied afzetten tot het goed gaat?
Aan Hova 14: bij mijn paard hielp een longeerlijn, dan had hij wat meer ruimte en was ik hem niet snel kwijt!

Hoe laat je een paard in de wei aan de longeerlijn lopen?

Ruby87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:05

Ik bedoel i.p.v. halstertouw een longeerlijn vastmaken en zonodig handschoenen aantrekken.

Maxispenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:08

Ja maar je laat je paard toch niet staan met een longeerlijn eraan? Dat zou ik niet durven.
Als we hem te pakken hebben is het probleem over dan komt hij mee. Maar we komen niet bij hem in de buurt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:14

als je het paard uit de wei haalt , is dat dan alleen voor werk? of andere dingen die hij eventueel minder leuk vind?

al geprobeerd alleen uit de wei te halen voor on stal wat te belonen en weer terug te zetten?

Ruby87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:16

dat gedeelte van het bericht was ook niet voor jou bedoeld ;)

Maxispenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:19

Nee nu nog niet geprobeerd.
Niet op dit moment maar er zijn wel andere dagen geweest dat het niet altijd werken was.

Maxispenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:19

Ruby87 schreef:
dat gedeelte van het bericht was ook niet voor jou bedoeld ;)

ok

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:25

Maxispenc schreef:
Nee nu nog niet geprobeerd.
Niet op dit moment maar er zijn wel andere dagen geweest dat het niet altijd werken was.

maar waarschijnlijk in het oog van het paard ook niks leuks ;)

probeer het te combineren, en af te wisselen

haal eruit en het is feest (iets leuks of iets lekkers)
haal eruit combineer werken met feest
haal eruit en zet aan het werk

het kan zomaar zijn dat je een heel duidelijk verschil gaat opmerken en dat na de "feest" uithaal dagen het paard zich makkelijker laat meenemen