2 jarige; weekendje alleen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alnieno

2 jarige; weekendje alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 14:36

hoi medebokkers,

mij 2 jarige haflinger komt volgende week terug uit de opfok, en komt 24/7 buiten met onze fries te staan. Nu was mijn plan (al lang geleden gemaakt, wist toen nog niet dat mijn haflinger merrie zo snel verkocht zou zijn en dat mijn 2 jarige dus zo snel naar huis komt) om met de fries en een vriendin (en haar pony uiteraad) een weekendje weg op vakantie te gaan. maar dan staat mijn 2 jarige dus 3 dagen alleen.. is dat een probleem? heeft iemand ervaringen? ik kan natuurlijk als het niet wil mijn weekendje afzeggen, welzijn van de paardjes is belangerijker dan een weekendje weg;)

alvast bedankt!;)

siskeh

Re: 2 jarige; weekendje alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:38

Staat er een ander paard naast?
Mij lijkt de kans op "flippen" anders wel erg groot...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:39

Kun je hem niet gewoon nog iets langer in de opfok laten en pas naar huis halen als je andere paarden/paard er weer is ??

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:39

ik zou je 2 jarige dan nog gewoon 2 weken in de opfok houden. Dan kan hij thuis komen als jullie weer terug zijn.

Lijkt mij voor je 2 jarige geen fijne situatie als hij eerst moet verhuizen, vervolgens met een voor hem vreemde fries in het land komt en dat die na een paar dagen alweer weg gaat en dat hij dan alleen staat.

Roselique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:40

Als hij gewend is om alleen te staan, zou het geen probleem moeten zijn.. Maar als hij uit de opfok komt zal dit niet het geval zijn.
En inderdaad wat siskeb zegt, als er paarden naast in de wei staan zou het ook wel kunnen, moet je het even testen..

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 14:43

danjewel voor jullie reacties!
het weekendje weg gaat pas in de zomervakantie gebeuren sorry als dat niet helemaal duidelijk was;). langer in de opfok kan niet, omdat mijn haf merrie verkocht is en ander de fries weer te lang alleen staat. er staan wel paarden in de buurt, maar om hem nou voor een paar dagen bij de manege/een weitje met een ander paard te zetten.. ik weet niet.. volgens mij krijgt hij daar ook weer stress van. en dat is niet de bedoeling;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:46

Kun je niet voor een paar maanden een shet 'lenen'. Die overbrugt dan de tijd als je 2-jarige straks alleen zou komen te staan. Tijdelijk heb je er dan 3.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:47

Tsja, lastige situatie dan. Hoe lang is hij al thuis voordat je dan weg gaat met je fries?

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 14:55

tja, we doen onze merrie nu weg omdat we geen ruimte voor 3 paardjes hebben. idd een lastig pakket! ik denk erover om het weekendje uit te stellen.. 2 jarige staat ongeveer 2 maanden samen met de fries als we weggaan. maar ik denk erover om het niet te doen, of een ander paardje te lenen om mee weg te gaan. is iets minder stress voor 2 jarige.

dankjulliewel!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:01

Staan er paarden in de buurt(paar weidjes verderop) of ernaast?
Op ponykamp hebben we ook altijd logee-paardjes, we zorgen er dan voor dat er altijd een paar paarden naast staan, zo gaat het altijd goed.
Ook voor een 2-jarige zal dat niet heel erg anders zijn.
Al zou ik het wel eerst even uitproberen ;)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:04

Voor 3 dagen lijkt me dat geen probleem.Even kijken wat er gebeurd wanneer je je Fries weghaalt.
Neem aan dat je straks ook wel eens wilt gaan rijden,hij zal dan toch ook wel eens alleen moeten staan.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:05

Is er in de buurt geen paardje die je voor een paar dagen kan lenen om bij je 2 jarige in te zetten? Bijv een shet van de buren ofzo? En anders zou ik wel een weekendje weg gaan, maar dan niet met je fries. Ikzou dan naar een plek gaan waar je een paardje kan huren...

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 00:29

Een paard huren terwijl je er zelf twee hebt staan, vind ik een beetje te veel van het goede persoonlijk. Maar dat is mijn mening... ;) Mijn jaarling heeft ook vijf dagen alleen gestaan toen ik met mijn merrie op vakantie ging... Bij ons op stal staan er nog wel drie andere paarden, wil in hun eigen wei... Hij stond dus niet hélemaal alleen. Heeft er niets aan over gehouden hoor. Alleen maar goed voor hem dat ie leert af en toe alleen te zijn. Als ik ga rijden, staat hij ook alleen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:54

Van 3 dagen alleen staan gaan ze echt niet dood, worden ze ook wat zelfstandiger van en krijg je niet van die plakkers.
Als er genoeg gras is zullen de problemen wel meevallen, het is tenslotte een haflinger .

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:44

Wat bovenstaand gezegd word is natuurlijk ook weer waar.

Het zou mij alleen wel fijn lijken als er in ieder geval wel toezicht is door iemand om te kijken of het goed gaat. Meestal gaat het na een uurtje al wel snel goed met genoeg eten.

C_S_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:11

Nou, ik denk dat je niet zo bezorgd moet zijn hoor ze gaat heus niet zomaar dood.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:34

ik denk ook dat ze het alleen staan wel overleven, maar je moet natuurlijk wel zorgen dat het voor je paard veilig blijft als hij alleen achter blijft. Dus niet dat hij als een gek gaat rennen of zelfs door de draad komt. is er iemand die toezicht houdt als jij weg bent? misschien dat diegene wat vaker kan komen checken? En ik zou eerste eens proberen oe jouw 2-jarige reageert als je je fries weghaalt. Als hij rustig blijft, lijkt het me dat er weinig aan de hand is, en je dus gewoon weg kunt gaan.
Anders zou je nog kunnen overwegen om je 2-jarige voor die 3 dagen ergens anders te stallen, bv op pensionstal/manege oid

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:46

Cowgirl schreef:
Van 3 dagen alleen staan gaan ze echt niet dood, worden ze ook wat zelfstandiger van en krijg je niet van die plakkers.
Als er genoeg gras is zullen de problemen wel meevallen, het is tenslotte een haflinger .

Mijn idee, tenzij het echt een plakkert is en hij zou kunnen gaan uitbreken maar het lijkt mij dat je dat goed kunt inschatten alvorens je het weekeinde weg gaat. Als je gelijk van het begin af aan hem regelmatig even alleen laat staan zou hij daar gewend aan moeten raken.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 18:07

hoi!
hij staat bij ons achter het huis, we hebben een wei achter het huis! dus er is 24/7 toezicht! ik ga even kijken hoe hij reageert op alleenstaan, en dan zien we wel verder.. de fries bijna elke dag wel een uurtje uit rijden, dus misschien went hij eraan.
danjewel voor jullie adviezen! hier kan ik zeker watmee!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:07

Citaat:
Anders zou je nog kunnen overwegen om je 2-jarige voor die 3 dagen ergens anders te stallen, bv op pensionstal/manege oid

Dat kan veel stress opleveren en dat wil je helemaal niet.
Wat een gemiep om 3 dagen weg.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:08

DubbelDun schreef:
Kun je hem niet gewoon nog iets langer in de opfok laten en pas naar huis halen als je andere paarden/paard er weer is ??
+:)+
Kan die niet langer in de opfok blijven? Tot 3 jaar?

@cowgirl +:)+