muizen, beter als ratten? niks aan te doen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1986

muizen, beter als ratten? niks aan te doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 14:33

wij hebben last van muizen.
nou ja last heb ik er niet van.
als ik alles maar netjes opruim en opberg. (en dat waar ze aan hebben gevreten weggooi)
heb ik er geen last van.

daar waar muizen zijn, zitten geen ratten. toch/
aan de andere kant van de boerderij zitten soms ratten, (die mijn schoonmoeder wel vermoord)
maar die heb ik bij de paarden nog nooit gezien, rattenkeutels en tandafdrukken zijn wel wat groter.

ik zet dan ook geen vallen, of gif.
want, we zitten hier midden in de polder, 1 dood, is drie nieuwe van de buren...
of heb ik dan over een paar jaar honderden muizen.

en vind het dan wel erg bruut om ze af te slachten.
of zijn ze niet zo onschadelijk, wat betreft het overbrengen van ziektes.
dacht altijd dat muizen vrij schone beesten waren, en de ratten de viezeriken met de ziektes

ik wil geen viezeriken met ziektes in me paardenstal.

at vinden jullie

Palmera

Re: muizen, beter als ratten? niks aan te doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:41

In de polder en bij paarden leven muizen en ratten toch wel. Je kunt ze natuurlijk bestrijden, maar dat wil je niet. Zorg er dan voor dat je je stal, schuur, enz, zo onaangenaam mogelijk maakt. Als jij een voerton hebt waar ze in kunnen komen ze in grote getallen bij je langs. Zorg dus voor een voerton waar geen muis in komt. (erg geschikt zijn die grote hard plastic tonnen met zo´n ijzeren afsluit rand) Ook je dekjes, zadels e.d moet je goed opbergen, koop desnoods ijzeren kasten daarvoor. Want ook nest materiaal heeft een grote aantrekkingskracht op muizen. Een kat wil ook nog wel eens helpen, en dan is het niet echt gezellig voor muizen en zul je er niet veel treffen.
Ik heb in NL altijd paarden in de polder gehad en weinig problemen met muizen. Puur een kwestie van een ongezellige bende maken voor muizen en ratten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:11

Maak de omgeving zo onaantrekkelijk mogelijk zoals hierboven al beschreven. Muizen piesen ook waar ze eten, en als dat net in jouw paardenvoer is is dat riskant.
Verder brengen sommige muizensoorten via die urine ook hantavirussen over door het inademen van de gedroogde urine bij het schoonmaken van bv je schuur. Als je daarvoor gevoelig bent wordt je goed ziek.
Gif strooien is gevaarlijk voor katten en wilde roofdieren en het maakt plaats voor nieuwe dieren van elders die weer ziektes mee kunnen slepen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:28

Ik heb nog nooit gehoord van het verhaal dat waar muizen zitten geen ratten zijn :n . Volgens mij is dat ook grote onzin...sorry. Muizen en ratten zijn allebei even smerig. Je kunt inderdaad het beste maar zorgen dat er weinig tot geen eten voor ze te vinden is, maar helemaal kom je nooit van ze af. Wij hebben gelukkig katten op stal die de hele dag door op jacht zijn..Lieve katjes.. :Y) }>

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 07:58

Wij hadden in het begin ook erg last van muizen, sinds we 3 katten op het erf hebben lopen, zijn de muizen nagenoeg foets. Kunnen nu rustig spulllen laten liggen zonder dat er gaatjes in geknabbeld worden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:55

Bij mij zaten ze ook in het hooi toen het in de stal opgestapeld lag.

Heel vies...

Inderdaad zorgen dat er weinig eetbaars te vinden is en dekens/dekjes etc. ophangen aan een dekenrek in plaats van opgevouwen neerleggen.

verder zorgen voor natuurlijke vijanden. Het handigste is stalkatten nemen, en een uil in een oude schuur wil ook wel helpen. Maar ja, die kun je niet even ergens ophalen en temmen ;)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:02

Nou dat fabeltje klopt niet, bij ons op stal hadden we van de winter een ware rattenplaag naast de muizen.
Uiteindelijk heeft de pensionhouder overal gif gestrooid en we hebben geen rat meer gezien, ze zullen er gerust nog zijn, maar je zag ze tenminste niet meer het erf over rennen.

Waar water en slootjes zijn plus voer zijn ratten, muizen zijn er volgens mij altijd wel, maar als je de boel netjes opruimt en dekens etc in plastic boxen bewaard heb je er geen last van.

Ik lees hierboven over een uil, bij ons op stal woont een ransuil vlakbij, die zien we vaak in het donker over de bak heen vliegen, super gezicht om te zien

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:05

Beter DAN ratten ;)
Muizen en ratten brengen volgensmij evenveel ziektes over.. En waar muizen zitten kunnen voor zover ik weet ook best ratten zitten.
Maar je kunt ze toch niet allemaal bestrijden en weg krijgen, dus ik zou me er niet al te druk om maken. Gewoon netjes blijven en niks laten liggen.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 10:19

dan ga ik de stal nog maar eens wat meer muis onvriendelijk maken.
grote opruiming houden. (nadeel van een stal alleen, niemand klaagt over mijn troep)
een grote kast krijg ik nog, maar mijn schoonvader is nog druk met het nieuwe hekwerk, voor de beestjes.

katten zullen geen leven hebben met die twee gekke honden die er lopen.
ze zouden de hele boerderij afbreken als ze er achter zouden komen dat er een kat liep.

wat doen jullie met het hooi/

ik heb meestal 3 kleine baaltjes staan, voor de shet, staat op een pallet.
(mijn paard krijgt compact gras, das nooit aangevreten ofzo)

zijn er dingen waar muizen een hekel aan hebben/
zoals stuivers bij mieren, heb her en der stuivers liggen en geen mieren meer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:22

muizen en ratten kunnen prima gezamelijk aanwezig zijn :j
hier hebben we ze ook beide, de muizen zie je door de box heen rennen zo af en toe en de ratten hoor je tussen de dakplaten door galopperen :=
en als het te gek word gaan we met gif in de weer
beide kunnen ze trouwens ziekte overbrengen, muizen kunnen via hun urine salmonella en de ziekte van weil verspreiden
Ratten kunnen ook weil verspreiden, maar ook andere ziektes

dus houd alles wt eetbaar is zo goed mogelijk opgeborgen (afgesloten tonnen etc )
en houd de hoeveelheid ongedierte in de hand door een kudde katten of iets minder natuurlijke opties

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:29

Sinds de stalkat van onze boerderij weg is hebben we een muizenoverschot. Er zit sindsdien ook een grote buizerd veel en vaak rond de boerderij. Daar zijn we dan wel heel erg blij mee.
Het is nu wel zo dat onze paarden luizen hebben. We denken zelf dat dit komt door de muizenexplosie die we een aantal weken terug hebben gehad.
Alle paarden zijn gelukkig behandeld en staan nu 24/7 buiten.
Wel willen we snel weer een stalkat. Want we worden er wel een beetje kriegelig van.
De muizen bij ons zijn ok totaal niet bang. Beetje bij het brutale af. Blijven gewoon op de voertonnen staan als je aankomt. Lopen langs je voeten als je de stal aan het mesten bent enz enz

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:39

hier wandelen ze in colonne door de konijnenkooi heen terwijl eje er bij staat :roll:
echt bang aangelegd zijn ze idd niet

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:04

sandra1986 schreef:
katten zullen geen leven hebben met die twee gekke honden die er lopen.
ze zouden de hele boerderij afbreken als ze er achter zouden komen dat er een kat liep.

toch is een kat de beste remedie. bovendien is een kat niet gauw bang van een hond, eerder andersom. en je kunt de honden hier ook een stukje in opvoeden....

xxnatasja97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:54

ja, ik heb ook muizen in de kast met de borstels enz.
Haha, durf soms niet eens de kast open te doen.
Maar, er staat ook gewoon muizenvangers.