stal bouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

stal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 08:58

Bokkers,

Ik wil een stal bouwen op de wei. Het is kleigrond, dit stukje is wel redelijk droog.

Ik wil dus 2 stallen bouwen, simpel, dak met luifeltje (klein) achter, zijpanelen, tussenschot zonder tralies, voorpanelen zonder tralies, halve deur.

Hoe pak ik het aan. Het liefst zo goedkoop mogelijk. Naar een stallenbouwer kan ik zo gaan en die zet iets prachtigs neer, maar dan ben ik wel een paar duizend euro kwijt. De stallen moeten 3,5 x 3,5 worden.

Wat kan ik zelf doen, wat moet ik kopen voor soort materiaal. Hoe zet ik het stevig. Moet ik beton storten?,of kan ik betegelen op een kleigrond. Het wordt een stal met een stukje uitloop, dus als ze op stal gaan is het voor de nacht, maar in de zomer wellicht niet.

Ervaringen van zelfbouwers......

Akhal_Teke

Re: stal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 08:59

Is het niet makkelijker om een container weg te zetten en deze aan te passen.
Er zijn ook zelfbouwstallen bij de tuinhuisjesfabrikanten (Carrefour bv)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:08

Minimaal halve meter klei weggraven en zand storten. Op klei kan je niet bouwen of betegelen. Voor de hoekpalen betonnen poeren storten. Bodem kan je bestraten (zou geen tegels nemen, maar klinkers).
Ik zou dubbelwandig bouwen, is steviger, en een sandwichcontructie maakt het bovendien zelfdragend. Binnenwanden kan je van betonplex maken, buitenkant met damwandplaten bekleden. Dakbedekking van golfplaten, evt een paar lichtdoorlatende platen er in. Randen van deurkozijnen en boven- en onderdeuren afwerken met metalen profielen.

Maar voordat je gaat bouwen: heb je een bouwvergunning?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:31

Ibbel, goede info.

Nee, ik ga eens vragen bij de buren, iedereen bouwt hier zonder bouwvergunning heb ik gezien, maar de gemeente is niet erg over 1 kammetje, weet ik al.

Er staat nu een aftands schuilhok, al jaren en illegaal. Nu ga ik er omheen bouwen, maar dan wel een metertje voor en zij er bij.

Als ik nu een vergunning aan ga vragen en hij wordt afgewezen, dan kan ik niet gaan bouwen, want dat komen ze kijken, maar als ik het hok "opknap" dan is er misschien nog een gedoogbeleid. Daarom wil ik ook geen dure stal neerzetten.

Als ik kijk bij alle stalbouwers, vind ik het net gevangenissen. Die hokken zijn aan alle kanten dichtgetimmert en wat open is rondom tralies. Dat wil ik niet. Overdag zijn ze samen en op stal moeten ze privacy hebben ivm rustig eten en liggen, maar wel toch samen kunnen zijn door elkaar aan te kunnen raken.

Ik heb nu oude binnenstallen, maar die voldoen niet meer, is rondom borsthoogte betonnen muur, maar 1 stal te smal voor een paard en veranderen zal de oude schuur doen instorten.... |(

Ibbel, kan ik de stal zo sterk maken dat er alleen een tussenschot komt tussen de 2 stallen die borsthoogte is, of een cmtje hoger zodat ze er niet makkelijk overheen kunnen klauteren?

Heb jij ervaring met die bouw die je opnoemt? Heb je in je hoofd een schatting wat ik kwijt zou kunnen zijn?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:50

In grote lijnen eens met Ibbel. Alleen zou ik de buitenzijde niet bekleden met damwandplaten, maar potdekselen of rabatdelen gebruiken. Ik geef toe: daar zit meer onderhoud aan. Maar de uitstraling van de stal wordt dan wel meteen een stuk "landelijker", waardoor mij de kans dat je er gez**k over krijgt ivm. het bouwen zonder vergunning een stuk kleiner lijkt te worden. Als je iets neerzet dat er mooi uitziet, hebben eventuele aanwonenden die er op uit kijken minder reden erover te gaan klagen bij de authoriteiten.

Puntje om rekening mee te houden bij het bestraten van de bodem: leg die "op afschot", zodat de urine ergens heen kan lopen. Scheelt je een stuk in je stroverbruik. Wij hebben ervoor gekozen om in het midden van onze boxen opvangputjes te plaatsen. Die zitten via 2 centrale leidingen gekoppeld aan een kunststof tank van 2200 liter die we buiten hebben ingegraven. Die moeten we eens in de zoveel tijd leeg laten pompen, dat doet een plaatselijke boer met zijn kleine giertankje.

Voor maar twee boxen, waar ze toch alleen maar 's nachts in staan, kun je er natuurlijk ook voor kiezen om het "gewoon" langs de oppervlakte af te voeren. Moet je wel zorgen dat er op de plek waar het het pand verlaat een urinebestendige doorvoer in je gevel zit. Is natuurlijk niet geheel volgens de moderne milieueisen, maar wel een stuk gemakkelijker en goedkoper.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:59

Wij zijn momenteel ook bezig met het bouwen van twee stallen. Dit worden inloopstallen van 3,5 bij 3,5 m, maar we hebben er wel voor gekozen om het nu serieus aan te pakken na hiervoor meerdere goedkopere oplossingen te hebben gebruikt. Zo hadden we tot nu toe een houten schuilstal, maar deze wordt meer als schuurpaal gebruikt dan als schuilstal, waardoor deze nu uit het lood staat en zo goed als instort. Derhalve mijn advies om in ieder geval enige investering te doen in de fundering. Als je eenmaal een goede fundering hebt, dan kun je vervolgens weer een heleboel zelf wat geld uitspaart. Wij hebben de plek waar de stallen komen laten uitgraven door een loonbedijf en wit zand gestort met in de fundering beton. Dat zijn feitelijk maar een paar smalle strookjes beton, maar het scheelt veel in stevigheid van je uiteindelijke bouwwerk. Verder laten wij tot 1.20 opmetselen en daarna komen houtenrabat delen. Dit kun je heel goed zelfbouwen (met enige hulp). Er komt geen traliewerk in, maar de afscheiding tussen beide stallen wordt iets hoger dan borsthoogte van mijn grootste paard in een steensmuur.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:27

EricPrast schreef:
Alleen zou ik de buitenzijde niet bekleden met damwandplaten, maar potdekselen of rabatdelen gebruiken.

Er bestaat damwandplaat met potdekselprofiel. Zie je geen verschil met hout, tenzij je er echt met je neus bovenop gaat staan.

Prijzen zou ik je zo echt niet kunnen geven. Dan zal je even moeten googelen. Onze laatste bouwactiviteiten zijn van jaren geleden.
Halfhoge tussenwand kan. Ik heb ze in het verleden hier scharnierend gehad, zodat ik er ook één grote loopstal van kon maken. Dubbelzijdig underlayment gebruikt voor de constructie, 2x 1,5 meter breed, steunpaal in het midden. Kon je zo naar 1 zijkant klappen, ideaal.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:03

Wijzelf hebben wel een stal laten zetten door stalbouwers, maar ik neem aan dat de ondergrond hetzelfde is als bij zelfbouw. We hebben idd eerst een stuk klei uitgegraven. Daar is zand opgestort. De stal zelf is op betonblokken gezet.

De dichtheid daar heb je wel gelijk in, maar hier staat de deur altijd open, dus daar hebben ze geen last van.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:09

Hoi Russel, ik las dat je liever niet naar een stalbouwer gaat, omdat je dan een paar duizend euro kwijt ben. Toen wij in 2008 dit huis kochten, moesten wij ook stallen gaan bouwen voor onze paarden. We hadden al een kapschuur staan, en uiteindelijk hebben we er voor gekozen daar complete fronten tegen aan te plaatsen. Staat prachtig! Wij hebben dat toen via een stallenbouwer gedaan; Select Stallenbouw. Zit in de buurt van Nijmegen. Wij waren heel erg verbaasd over de prijs/kwaliteit verhouding. Ze denken heel erg met je mee, kunnen een stal voor je bouwen of alleen delen leveren, noem maar op.Dan kun je zelf bepalen wat je zelf wilt doen, of wat je kant en klaar zou willen afnemen etc. En de prijs in z`n geheel valt echt reuze mee. Ik zou je toch aanraden om gewoon eens een offerte bij ze op te vragen.

Nog even een fotootje;

AfbeeldingHier is de boel nog niet helemaal af. In het linker gedeelte zitten nog twee grote garagedeuren, want daar zit de hooiopslag (en tegenwoordig ook een shetten-stalletje). De deuren staan bij ons altijd open, want de paarden kunnen 24 uur per dag los lopen normaal gesproken. Tenzij het weer echt slecht is. Met open deuren ziet het er (vind ik) echt niet uit als een gevangenis.

Oh en als je het bovenstaande in algemene zin ook al had overwogen en dat liever niet wilt, beschouw mijn post dan maar als niet geschreven. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:54

Ziet er netjes uit, mooie schuur. Heb jij een bouwvergunning nodig gehad?

Ik ben wel benieuwd hoe het met open deuren er uit ziet.

Het is wel een idee om idd met de stallenbouwer te praten en mijn wensen kenbaar te maken. Hij heeft iig minder materiaal nodig omdat ik halve zijwanden wil en halve voorwanden, maar voor de wind moet ik wel een optie hebben....

Ibbel met zo een scharnier als tussenwand is helemaal ideaal. Ik wil nl een jonkie kopen die dan met mijn oudje het moet gaan doen als ze op stal staan en dat moet maar klikken, anders is 1 stal voor beiden wat ik liever wil maar met voeren moet je dan maar afwachten hoe dat gaat. Hooi gaat altijd wel, maar brokken.... :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-05-10 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:56

Hé Russel, omdat de kapschuur er al stond, gingen wij er van uit dat we geen bouwvergunning nodig hadden om alleen die fronten er in te zetten. Zal eens zoeken naar foto`s met de deuren open. Nadeel van die houten voorkanten is natuurlijk wel dat je geen bevertjes moet hebben......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:58

Ja, dat is waar ;) maar hout is wel het mooiste.