Help Rat(ten) op stal wat er aan te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jesser

Help Rat(ten) op stal wat er aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 08:06

Heb nu sinds een paar weken en rat, of ratten op stal.. Geen idee hoe die gekomen is, want ben altijd zeer netjes. Voer in tonnen afgesloten, elke dag goed aanvegen, uitmesten enz.

Het beest begint steeds brutaler te worden, en scharrelt rustig rond als ik er ook nog ben.. Schrik me iedere keer een hoedje...Yak!

Boer waar ik het van huur heeft al korrels neergelegd maar daar trekken ze hun neus voor op...
Mijn schoonvader heeft een rattenkooi meegegeven, heb er al brokjes in liggen voor dagen al.. maar niets..

Wat te doen? Hoe kan dit aangepakt worden? Muizen zie ik nooit.. de katten bij stal pakken die wel, de rat wordt dus niet gepakt.. kan net zo goed ook meerdere zijn..

Iedere ochtend als ik de paarden gevoerd en uitgemest hebt, opgestrooid, dan komt ie tevoorschijn..Als je even stil bent, of buiten bezig geweest en dan weer naar binnen gaat, zie je hem regelmatig wegtrippelen..

Of in de stal hoor ik weer wat kraken en ritselen en dan zie je hem weer wegschieten..

Ben een scheiterd wat dat betreft en vind het vies, smerig en wil er vanaf... maar hoe???

Tigra_

Re: Help Rat(ten) op stal wat er aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 08:24

Rattengif weg zetten. Zorgen dat de katten erniet aankunnen heb je speciale lokdozen voor. Lijkt me wel zo verstandig anders vergiftig je de katten nog. En zorgen dat je het op een plaats zet waar hij elke dag loopt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 08:30

Ratten zijn heel kritisch. Ze eten eerst een klein beetje van iets, en kijken dan eerst of ze er ziek van worden. De meeste muizen- en rattenkorrels werken dus niet, omdat ratten zich niet in één keer te goed eraan doen. Er zijn merken rattengif die hier rekening mee houden, die in kleine hoeveelheden geen effect hebben, zodat de rat terugkomt en dan wél de volle dosis eet. Laat je dus even goed informeren naar een góed merk rattenkorrels.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 08:57

Ibbel schreef:
Ratten zijn heel kritisch. Ze eten eerst een klein beetje van iets, en kijken dan eerst of ze er ziek van worden. De meeste muizen- en rattenkorrels werken dus niet, omdat ratten zich niet in één keer te goed eraan doen. Er zijn merken rattengif die hier rekening mee houden, die in kleine hoeveelheden geen effect hebben, zodat de rat terugkomt en dan wél de volle dosis eet. Laat je dus even goed informeren naar een góed merk rattenkorrels.

Daarom moet je het ook in België halen. Daar hebben ze vergif dat goed werkt. Nederland inderdaad niet.
Wij hebben een rat gehad en met een weekje was het weg ratten en muizen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 08:59

Wel uitkijken met rattengif bij je katten en je paarden..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:09

Monica_1987 schreef:
Daarom moet je het ook in België halen. Daar hebben ze vergif dat goed werkt. Nederland inderdaad niet.
Wij hebben een rat gehad en met een weekje was het weg ratten en muizen.

In NL is ook goed rattengif te krijgen hoor. Ik was mijn verdwaalde rat vorige winter heel rap kwijt. Vond het lijkje later terug tussen de vlasvoorraad.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:59

Laat iemand met een tamme fret (een paar keer) langskomen. Ratten zijn doodsbang van fretten. In de natuur zijn marterachtigen immers hun natuurlijke vijand.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:01

Kan je de gemeente niet bellen?
Ik weet niet of het in elke regio hetzelfde geregeld is, maar bij ons is de rattenbestrijding van de gemeente gewoon langs geweest net zo lang totdat de ratten weg waren. Voor particulieren zijn daar (bij ons) geen kosten aan verbonden.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:14

je heb bij de welkoop paarse gif te koopt

deze werkt langzamer dan de rose gif

de volwassen rat laat eerst de kleinste ratten eten om te kijken of de jongen dood gaan

omdat paarse langzaam werkt eet de geheel familie rat alles op

wij zetten gif altijd hoog onder een doos zodat kat nog hond of vogel het gif niet kan pakken alleen ratten en muizen kunnen erbij

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 14:16

Kan nu pas reageren maar alvast bedankt voor jullie meedenken!

De rattenkorrels zijn hoog en ruim achter de stallen, er zitten tralies voor dus de paarden kunnen er niet van eten, maar het zijn roze korrels..
Katten kunnen er ook niet bijkomen, want het zit op een klein randje waar wel een rat kan komen maar niet een kat..

Goh, wist niet dat ratten zo slim zijn dat ze eerst de kleintjes laten eten voor ze het zelf doen.. slim..

Nou vandaag was de rat zo brutaal dat ie recht over de dwarsbalk van de stal liep, vandaaruit van de stal voor mijn neus over een andere balk rende.. Ik was aan het uitmesten en probeerde nog met mijn mestvork hem te spiezen maar helaas..

Ik heb geen kennissen met tamme fretten... dus die kunnen me niet helpen.
Ga eens kijken voor die paarse korrels.. de boer is nu op vakantie en als die korrels en de rattenkooi niet helpen, misschien een idee om iemand van de gemeente te bellen..

We hadden wat brokjes in de rattenkooi geplaatst en die waren er keurig uitgegeten! Maar niets erin dus.. Mijn man heeft hem nog scherper afgesteld.. hoop dat ik hem morgen tegenkom erin...

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:18

Misschien van iemand een fanatieke (jack russell) terrier lenen voor een paar dagen?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:31

Jacks zijn lekker fel op ratten en muizen ja :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:31

zorgen dat je voer e.d in goed afgesloten tonnen, emmers en bakjes weg zet. Geen resten eten laten liggen maar ook opruimd. Of kort gezegd gewoon ervoor zorgen dat alles schoon en netjes is. De ratten komen alleen maar opruimen wat wij laten slingeren namelijk! Best nuttig eigenlijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:16

idd voer en dergelijke in goed afgesloten tonnen bewren en gif in van die gaifdoosjes wegzetten, daar kunnen de ratten en muizen wel in, maar groter spul niet
op die manier weet je zeker dat er geen katten etc bij kunnen komen
wij hebben afgelopen winter/najaar een muizen invsie gehad, echt niet te zuinig die hebben we met dergelijk gifdoosjes bestreden
we hebben nog steeds wel wat muizen en ratten, maar het is nu een beetje controleerbaar(buitengebied, rat en muisvrij zullen we hier niet worden :n )

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:18

Bij ons was de aanwezigheid van katten het wondermiddel. Die beesten hebben nooit een rat gevangen, maar sinds de katten er rondliepen heb ik ook nooit meer een rat gezien (dood of levend).

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:15

Als je de vangkooi nu eens op de route van de rat neerzet met wat pindakaas?
Het schijnt dat ratten daar dol op zijn.

Succes!

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 12:45

Voer heb ik in tonnen met deksels die je dicht moet draaien. Dus daar kan het niet echt aan liggen. Muizen zie ik nooit.. (zullen er vast wel zijn maar die heb ik nog nooit gezien.. )

Helaas, hoe scherp mijn man de kooi heeft afgestemd.. de rat heeft weer gewonnen.. Brokjes keurig weg, kooi nog open..

Ga proberen om te kijken voor de paarse korrels bij de Welkoop te halen.. Wie weet..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:50

Heb je het gif in een lokdoos staan of niet? Want je kunt het beste een echte lokdoos hebben en die neerzetten op een looppad van de rat... Dat heeft het beste effect...
Wij hebben regelmatig last van ratten, maar we hebben er nooit lang last van :7

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:51

hey en als je nou eens dat gif op die brokken doet en dat laat opeten?? wil dat niet helpen aangezien hij alles op eet daar misschien daar gif neerleggen ipv voer of door voer heen mengen dat hij alles gewoon opeet en gewoon dood gaat

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:35

paarse gif werkt super goed = te koop bij de welkoop

in bus

en doos 5 kilo

hou er wel rekening mee dat iets langer duurt voor dat de rat dood is

is langzaam werkend gif en de ratten eten heerlijk hun buikje rond en dan slaat aan

wij hebben zelden last van ratten

alleen wanneer kouder wordt komt soms een familie langs en staat er lekker paars gif voor ze klaar

later vind je hier en daar opgedroog rat

ben zelf enorm dieren liefhebber maar wil geen ongedierte bij ons op stal hebben

zie er 1 dan zijn er meer

de oudere ratten zijn echt super slim

Iris_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:25

Rattengif en je voer etc. goed afsluiten.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 10:54

Ik denk dat het gif nu wel zijn werk heeft gedaan.. Wat in het rattenkooitje gelegd en nu sinds maandag heb ik hem niet meer terug gezien...

Irish_Welsh voertonnen zijn atijd afgesloten..

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:00

Wil je niet flauw maken maar waar 1 rat is zitten er meer. Hier zeggen ze 1 rat zien staat gelijk aan 10 ratten. Ik heb cavia's bij mijn paarden staan. Ratten (zeggen ze) kunnen niet tegen het hoge piepen van de cavia's. MOet zeggen dat ik sinds ik mijn caafjes bij de paarden heb nog geen rat weer heb gezien.

Vroeger deden ze gebroken glas in de uitgang van de rattengangen. Als de ratten dan eruit kwamen sneden ze zelf hun buik open en bloeden ze dood. VInd dit wel heeel ver gaan.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 11:04

Mhollander, dat geloof ik best dat er nog wel wat kunnen zijn. Maar voorlopig schrik ik me niet meer rot.. das wel zo fijn.. het gif laat ik nog wel even liggen..