Geloof dat je inderdaad gelijkt hebt dat conifeer wel giftig is. (Heb er nog even naar gezocht.)
CoRiNa1983
Geplaatst: 14-05-10 21:07
CoRiNa1983 schreef:
van wilgentakken kun je mooie hindernissen bouwen
Gentlegiant schreef:
En waar kun je die kopen/halen?
zou het zo niet weten even google misschien, als het snoeitijd is worden de takken van de bomen gesnoeit, heb vaker gezien dat ze daar hindernissen van gemaakt hebben, en omheiningen paarden eten er wel van vinden ze lekker, en is niet slecht voor ze, maar zou zo niet weten waar te koop.
Ik ga morgen op mijn werk even speuren is toch rustig
nou de paarden lopen er niet maar als een paard van ons het weer eens grappig vind om in de spring bak te gaan.... door de draden heen of er over dan kan het zijn dat ze er in komenm
CoRiNa1983
Geplaatst: 14-05-10 21:13
wilgen takken worden ook weleens gevoerd tegen verveling en als paard/pony b.v bevangen is. dus is echt niet slecht of giftig.
op de ander stal waar ik eerst stond aten de paarden er ook weleens, vonden het heerlijk. maar daar stond het lang de wei.
Ik_is_Ik
Geplaatst: 14-05-10 21:59
Beuken zijn niet alleen bomen, die bestaan ook in hegvorm. In de winter zijn dat die heggen en hagen met bruine blaadjes die aan de struik blijven hangen. Kun je toch prachtige hindernissen van laten groeien lijkt mij. Wel jaarlijks even snoeien, ze schijnen nogal makkelijk te groeien meen ik me te herinneren. Volgens mij kun je beukenhagen ook in leuke vormen snoeien als ze eenmaal groot genoeg zijn, bijv. een golvende bovenrand.
Ik wil het liefst wel iets groen houdens als die beuken hagen zijn wat ik denk dan zijn het niet mijn smaak planten ik zal het even hier in de groep gooien kijken hoe mijn ouders er over denken
Barron
Geplaatst: 15-05-10 09:23
Zoals al eerder gezegd is de wilg een hele geschikte plant/boom. Deze vinden paarden erg lekker (niet dat dat je bedoeling was, maar dus niet schadelijk). Daarnaast schieten ze heel makkelijk wortel. Als iemand in je omgeving de wilg snoeit en je doet ze een tijd in het water vormen ze heel snel zelf wortel waarna je ze kunt planten. Vervolgens zijn ze als kleine plantjes nog makkelijk te buigen waardoor je ze om een frame kan laten groeien. Zelf heb ik dit gedaan als een afscheidings"muurtje" dus niet als hindernis. Ze zijn alleen niet groen in de winter...
Ik_is_Ik
Geplaatst: 15-05-10 20:26
Misschien is het dan een idee om een rijtje sparretjes/kerstboompjes neer te zetten en die gelijk in hoogte snoeien? Dat blijft groen in de winter en het lijkt me niet dat paarden er van eten. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me dat dat prikt Coniferen lusten paarden dus wel, weet ik uit ervaring. Maar dat is dus blijkbaar niet zo gezond. Wilg lusten ze idd ook, die is niet groen in de winter, maar in de lente en zomer dus waarschijnlijk ook niet, dan wordt ie kaalgegeten ben ik bang. Als je langs de rand van je springbak een strookje gras inzaait, acht je de kans dan overigens niet groter dat een paard dat onverhoopt de springbak inspringt, gaat grazen? Imo zou je dan wel met coniferen kunnen werken. Gras lijkt me aantrekkelijker voor een paard dan een coniferen heggetje. Maar ik weet natuurlijk niet of je de mogelijkheid hebt om een strookje gras aan te leggen.
Urielle
Geplaatst: 15-05-10 21:24
Conifeer is giftig, dat zou ik persoonlijk echt niet doen. Qua heggen is de enige die blad houdt in de winter en niet giftig voor paarden, toch beuk, bestaan in rood en groen. De blaadjes vallen pas af als de nieuwe eraan zitten. Of je moet het niet erg vinden dat het 's winters alleen een takkengeraamte is natuurlijk? Dan kun je hier ook nog zoeken: http://www.tuinadvies.be/plantengids.php Wilg ook alleen doen als de paarden er niet aan kunnen. Het bevat nl. salicylzuur, het actieve bestanddeel van aspirine en wedstrijdpaarden testen hiermee positief op doping.
Oh ja Urielle, daar heb je een goed punt wat betreft die salicylzuur en positief testen op doping. Ik ben niet actief in wedstrijden en had daar dus niet bij stilgestaan.
Ik ben ook op zoek geweest naar wintergroene paardvriendelijke planten, maar ik heb begrepen dat alle wintergroene planten in meer of mindere mate giftig zijn voor paarden. Ik heb dan ook besloten om maar geen haag langs de bak te planten.